Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایستگاه فضایی چین سیستم جدیدی از پیشرانه های یونی را ساخته که با استفاده از آن ها می توان طول سفر به مریخ را از چند ماه به چند روز کاهش داد.

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اینترستینگ اینجینیر نوشت:

 اولین ماژول ایستگاه فضایی Tiangong آینده چین به سیستم پیشرانه یونی مجهز خواهد شد که به میزان زیادی بهره وری انرژی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند زمان سفر به مریخ را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین پیشرانه‌هایی از دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفته اند. ماژول اصلی Tiangong قرار است به اولین سفینه فضایی سرنشین دار تبدیل شود که انرژی آن توسط پیشرانه‌های یونی تامین می‌شود. چین ریسک بزرگی روی پیشرانه‌های یونی کرده و قصد دارد از آن‌ها در مقیاس بزرگتری برای ماموریت‌های خود در فضای عمیق استفاده کنند.

کاهش زمان سفر به مریخ با استفاده از پیشرانه یونی

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی‌ها پیش برود، ماژول اصلی ایستگاه فضایی Tianhe اواخر ماه جاری از اولین فضانوردان خود استقبال خواهد کرد. این ماژول توسط چهار راننده یونی هدایت می‌شود که از برق برای تسریع یون‌ها به عنوان یک نوع پیشرانه استفاده می‌کنند. پیشرانه‌های یونی در مقایسه با پیشرانه شیمیایی که ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) از آن استفاده می‌کند، کارآمدتر هستند. طبق اعلام آکادمی علوم چین، پیشرانه‌های ISS برای نگه داشتن آن به مدت یک سال به چهار تن سوخت موشک احتیاج دارند، در حالی که پیشرانه‌های یونی برای انجام همان کار فقط به ۸۸۲ پوند (۴۰۰ کیلوگرم) سوخت نیاز دارند.

فناوری موشکی امروز، خدمه‌ها را به ناو سفینه‌ای به فضا می‌برد که به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌توانند سوخت و سایر تجهیزات را طی ۸ ماه به مریخ ببرند. با این حال، طبق برخی محاسبات محققان، یک سفینه فضایی با پیشرانه‌های یونی با قدرت ۲۰۰ مگاوات ممکن است مدت زمان سفر را به ۳۹ روز کاهش دهد و به ماموریت اجازه می‌دهد سفینه‌های کوچکتر را به کار بگیرند یا تجهیزات بیشتری را حمل کند.

این طرح روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما به دلیل محکم نبودن فشار کافی، اجرای آن خوب پیش نرفته است. بیشتر پیشرانه‌های یونی مستقر در فضا که عمدتا در ماهواره‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، تقریباً ۱ کیلووات نیرو تولید می‌کنند، اما هدف چین بسیار بلند پروازانه‌تر است.

پیشرانه یونی چگونه کار می‌کند؟

پیشرانه یونی با شتاب بخشیدن به یون‌ها با استفاده از الکتریسیته، رانش ایجاد می‌کند. این پیشرانه‌ها با حذف برخی الکترون‌ها از اتم‌ها، گاز خنثی را یونیزه می‌کنند و ابری از یون‌های مثبت تشکیل می‌دهند. هنگام روشن شدن، پیشرانه یونی بخارهای آبی رنگی را ایجاد می‌کند که در اثر ذرات فوق العاده داغ و دارای بار الکتریکی با سرعت بیش از ۳۰ برابر سرعت صدا از موتور خارج می‌شوند، به وجود می‌آید.

نکته منفی درباره این پیشرانه‌ها این است که این ذرات باردار می‌توانند اجزای موتور را در طول زمان خراب کرده و طول عمر ماهواره را کاهش داده و فضانوردان را در معرض خطر قرار دهند. علاوه بر این، رانش ایجاد شده توسط این پیشرانه‌ها نسبتا کم است. با این حال، آکادمی علوم چین می‌گوید آن‌ها راهی برای عملکرد بهتر این پیشرانه‌ها پیدا کرده اند.

دانشمندان چینی این رانشگرها را مورد آزمایش‌های دقیق قرار دادند تا مطمئن شوند موتورها می‌توانند در برابر صدمات ناشی از ذرات مقاومت کنند. آن‌ها با قرار دادن یک میدان مغناطیسی بر روی دیواره داخلی موتور برای دفع ذرات آسیب رسان، توانستند از موتور در برابر فرسایش محافظت کنند. آن‌ها همچنین یک ماده سرامیکی منحصر به فرد ساختند که برای مقاومت در برابر گرما یا تابش شدید برای مدت زمان طولانی طراحی شده است.

گفتنی است که طبق آنچه گزارشات منتشر کرده اند، پیشرانه‌های یونی که توسط محققان ژاپنی ساخته شده بیش از ۱۱ ماه بدون هیچ مشکلی و به صورت مداوم کار کرده‌اند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فناوری چین مریخ پیشرانه های یونی پیشرانه ها ایستگاه فضایی پیشرانه یونی سفر به مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گاز متان در سیاره سرخ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا گازی را در مریخ شناسایی کرده که توسط موجودات زنده روی زمین تولید می‌شود و با این کشف، دانشمندان درباره ذخایر پنهانی سیاره گیج شده‌اند.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا بار‌ها متان را در مریخ، به ویژه در نزدیکی محل فرود آن در داخل دهانه گیل با عرض ۹۶ مایل (۱۵۴ کیلومتر) شناسایی کرده است.

بنابر داده‌های به دست آمده، متان در مریخ رفتار نامنظمی دارد. فقط در شب یافت می‌شود و به صورت فصلی در نوسان است و به طور غیرمنتظره‌ای به سطوح ۴۰ برابر بیشتر از حد معمول افزایش می‌یابد. 

نکته قابل توجه دیگر این است که متان به مقدار قابل توجهی در جو مریخ وجود ندارد و در سایر مناطق سیاره سرخ در نزدیکی سطح نیز رصد نشده است.

گروهی از محققان ناسا به رهبری الکساندر پاولوف، دانشمند حوزه سیاره‌شناسی می‌گویند، احتمالا متان زیر نمک جامد قرار دارد و تنها زمانی از آن خارج شود که دما در مریخ افزایش یابد، بدین شکل که دمای زیاد در طول روز پوسته را تضعیف می‌کند و به آزادسازی این گاز منجر می‌شود، امکان دیگری که در نظر گرفته می‌شود این است که وزن سنگین مریخ‌نورد کنجکاوی هنگام حرکت آن بر روی سطح پوسته را می‌شکند و به متان اجازه انتشار می‌دهد.

تا کنون تشخیص متان در جوی مریخ موضوع حیاتی برای دانشمندان و محققان بوده است، چراکه وجود این گاز ممکن است نشان‌دهنده وجود فعالیت موجودات زنده بر روی سیاره باشد، اما به نظر می‌رسد که این نوع از گاز که توسط کنجکاوی شناسایی شده نشان فعالیت موجودات زنده نیست و احتمالاً از فعالیت‌هایی نظیر تجزیه آلی مواد زیرسطحی برمی‌آید. به عبارت دیگر، ممکن است  مریخ‌نورد کنجکاوی در حقیقت برخورد متان را از زیرسطح مریخ شناسایی کرده باشد.

این یافته‌های جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که متان در مریخ از کجا می‌آید و چگونه تولید می‌شود؛ این موضوع می‌تواند به بررسی ماهواره‌ها و نهاد‌های دیگر برای تحقیقات آینده درباره این سیاره بیانجامد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی