آموزههای نامه امام علی(ع) به مالک در رفتار امام خمینی(ره) دیده میشوند
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۸۷۰۱
به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، نشست تخصصی با عنوان «بررسی دیدگاههای امام خمینی(ره) منطبق با آموزههای امام علی(ع)» در فضای مجازی با حضور حدود 80 نفر از محققان و علاقهمندان ژاپنی برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در سخنانی، گفت: در سال گذشته برنامهای با حضور طباطبایی، عروس حضرت امام(ره) و استاد دانشگاه در فضای مجازی برگزار شد و امسال نیز به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، این برنامه را برگزار کردیم و اطمینان داریم با توجه به تسلط سانو در موضوعات اسلامشناسی و ایرانشناسی، اطلاعات جامعی ارائه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه با ارائه برخی موضوعات از شخصیت امام خمینی(ره) و دیدگاههای برخی از متفکران و سیاستمداران جهان در مورد ایشان، احیاء اسلام و تاسیس حکومتی مبتنی بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از مهمترین دستاوردهای امام راحل برشمرد.
دیوسالار تأکید کرد: امام خمینی(ره) نه تنها رهبر مذهبی و بزرگ مردم ایران که بسیاری از مسلمانان جهان هستند و تأثیرگذاری فراوانی را در تفکر ظلم ستیزی و ایجاد عدالت داشتهاند.
توسئی سانو، استاد دانشگاه و از شخصیتهای برجسته اسلامشناس و ایرانشناس ژاپنی، پدیدآورنده چندین اثر از بیانات حضرت علی(ع) و ... که در چندین برنامه از جمله اولین دور گفتگوهای دینی ایران و ژاپن، سمینار چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و معرفی ایران در دانشگاه ریوکوکو (کیوتو) و ... با رایزنی فرهنگی همکاری و حضور داشته به همراه ارائه پاورپونت به سخنرانی در موضوع نشست پرداخت.
این اسلامشناس ژاپنی با اشاره کوتاه به زندگی امام خمینی(ره) گفت: ایشان از سال ۱۹۲۱ (۱۳۰۰) عرفان را نزد آیتالله شاهآبادی تحصیل کرد و در سال ۱۳۰۸ کتاب « مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایه » و در سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۹) کتاب «ولایت فقیه» را تحریر کرد و در سال ۱۹۳۶ (۱۳۱۵) نیز به درجه اجتهاد رسید و تصویری که از ایشان ملاحظه میکنید از لوح فشردهای است که در شهر قم تهیه کردهام.
سانو با اشاره به تشییع میلیونی مردم ایران برای رحلت امام خمینی(ره) تأکید کرد: پس از رحلت امام خمینی(ره) و پس از گذشت سی و دو سال، کماکان اعتماد و ایمان به ایشان در مردم ایران و بسیاری از مردم جهان به ویژه جهان اسلام ادامه دارد.
وی برخی از دیدگاههای امام خمینی(ره) به سیاست منطبق با دیدگاههای امام علی(ع) از جمله ولایت فقیه را مورد بررسی قرار داد و گفت: با تأسیس جمهوری اسلامی ایران، دیدگاههای عرفانی و آموزههای امام علی(ع) در حوزه سیاست از سوی امام خمینی(ره) بروز و ظهور یافت. البته برخی از رسانههای غربی پس از تأسیس جمهوری اسلامی ایران، مطالب غیر واقعی را مطرح میکنند و میگویند که ایران کشور غیر دمکراتیک است اما در حقیقت این طور نیست و کاملا بر عکس است و حتی میبینیم ساز و کاری مانند نظارت بر عملکرد رهبری در این کشور وجود دارد.
سانو با اشاره به برخی بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه افزود: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را که در نهج البلاغه به عنوان یکی از مهمترین کتابهای اسلامی به ویژه در میان شیعیان قرار دارد و در سال 2016 به ژاپنی ترجمه کردهام که میتوان بسیاری از آموزهها و توصیههای امام علی(ع) در این نامه را در بیان و رفتار امام خمینی(ره) مشاهده کرد که به درجه ولایت فقیه رسیده بودند و مردم ایشان را امام خود میدانستند و از ایشان پیروی میکردند.
وی افزود: انقلاب ایران موجب ایجاد تحولات عمیق و فراوانی در این کشور شد و شاهد رشد و توسعه در بسیاری از شاخصها بودیم و از همه مهمتر، به موضوع زنان و جایگاه آنان توجه ویژهای صورت گرفت چنانچه در زمینه تحصیلات دانشگاهی، اشتغال و حضور مؤثر اجتماعی زنان رشد فراوانی ایجاد شد و فعالیتهای چشمگیری را بر عهده گرفتند.
گفتنی است؛ در این برنامه، نماهنگهایی نیز با موضوع نشست به نمایش در آمد و در پایان نیز به سئوالات پاسخ داده شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سالروز رحلت حضرت امام خمینی امام علی ع امام خمینی ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/