Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@18:48:13 GMT

مدیریت نیستی محیط‌ زیست

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۹۰۱۲

با توجه به پایان عمر دولت دوازدهم به نظر می‌رسد این نشست احتمالا آخرین جلسه پرسش و پاسخ رو در روی خبرنگاران با عیسی کلانتری در پارک پردیسان باشد البته با توجه به عملکرد سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست و رویکرد دولت به این حوزه می‌توان گفت این نشست مانند اولین نشست خبری کلانتری پرحاشیه نخواهد بود.

سیزدهم شهریور 96 بود که عیسی کلانتری به عنوان سکاندار سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست برای اولین بار مقابل خبرنگاران نشست و از برنامه‌هایش برای نجات محیط‌ زیست کشور سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنانی که این روزها و پس از چهارسال می‌توان گفت بیشترشان از مقام وعده و سخن فراتر نرفته است.

عیسی کلانتری، پیش از ورود به سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست نیز همواره ادعا می‌کرد دغدغه اصلی‌اش آب است.

به همین دلیل وقتی در اولین نشست خبری با مطرح کردن اعداد و ارقامی از نامناسب بودن شرایط منابع آب کشور گفت، تاکید کرد 70درصد از وقتش را در قامت رئیس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست به بهبود شرایط منابع آب کشور اختصاص خواهد داد.

او مشکلاتی مانند حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی را در برابر آب مسائلی فرعی می‌دانست. به همین دلیل این روزها که شرایط منابع آب کشور به دلیل خشکسالی و سوءمدیریت ناگوارتر از گذشته شده است می‌توان گفت عیسی کلانتری نه فقط مساله تنوع زیستی را به حاشیه برد، بلکه برای بهبود شرایط منابع آب کشور نیز قدمی جدی برنداشت، زیرا اکنون بسیاری از تالاب‌های کشور به دلیل تامین نشدن حقابه در شرایط نامناسبی قرار دارند.

این رویکرد عیسی کلانتری سبب شد حفظ تنوع زیستی نیز برای بسیاری از مدیران استانی از اولویت خارج شود.

دراین میان شرایط برای محافظان طبیعت نیز آن‌طور که باید بهبود پیدا نکرد، هنوز تعداد محیط‌بانان کشور حدود 3500 نفر برآورد می‌شود و آنها از نبود تجهیزات و مناسب نبودن حقوق‌شان گلایه دارند.

مساله دیگری که عیسی کلانتری در اولین نشست خبری روی آن دست گذاشت اهمیت تعامل مدیران سازمان با خبرنگاران بود. اما در عمل در روابط‌عمومی سازمان حفاظت‌محیط‌ زیست رویکرد دیگری در جریان بود.

سیاست مدیر روابط‌عمومی پیشین این سازمان که تا اواخر فروردین امسال مشغول کار بود، رویکردی نبود به‌جز حذف خبرنگاران منتقد، اپوزیسیون خواندن آنها و اجرای پروژه‌های محیط‌ زیست بدون حضور خبرنگاران. رویکردی که سبب شد دسترسی خبرنگاران این حوزه به اطلاعات و مدیران این سازمان بیش از گذشته دشوار شود.

حدود چهارسال پیش عیسی کلانتری در اولین نشست خبریش با صراحت اعلام کرد توان پاسخگویی او به مسائل علمی محیط‌زیست حدود 5درصد است.

او می‌خواست این ضعف را با دانش متخصصان این حوزه و جامعه دانشگاهیان برطرف کند اما شرایط کنونی محیط‌ زیست کشور نشان می‌دهد او این وعده را نیز آن‌طور که باید اجرایی نکرد.

به همین دلیل باید امیدوار بود اگر در دوران مدیریت عیسی کلانتری گرهی از مشکلات محیط‌ زیست کشور باز نشده است، دست‌کم او امروز از این بگوید که توان پاسخگویی‌اش به مسائل محیط‌ زیست دو رقمی شده است.

مهدی آیینی - دبیر گروه جامعه / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست عیسی کلانتری مهدی آیینی شرایط منابع آب کشور سازمان حفاظت عیسی کلانتری اولین نشست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۹۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است

رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بهمن میری در حاشیه نشست بررسی مسائل محیطی زیستی مناطق پنج‌گانه کشور اظهار داشت: در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که مهرماه سال 1402 بین شورای اسلامی استان و اداره کل محیط زیست استان جلسه‌ای با حضور اعضای شورای استان و رؤسای شورای شهرستان‌ها با مدیرکل و معاونین و کارشناسان برگزار شد.

وی ادامه داد: مطالبات و درخواست‌های افراد  در جلسه در حوزه استانی و شهرستانی مطرح شد و مصوب شد که مسائل پیگیری شود و همکاری مناسب‌تری را در سطح استان، شوراهای اسلامی و سازمان محیط زیست داشته باشیم.

 رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص مهمترین مشکلات استان در زمینه محیط زیست تصریح کرد: ما باید بپذیریم که در استان در مورد مدیریت پسماند دچار چالش هستیم و در حوزه پسماند و زباله‌ها دچار نوعی بی‌تکلیفی و عدم مشخص بودن متولی مدیریت پسماند و زباله در سطح استان نیز هستیم.

 وی اضافه کرد: دهیاری‌ها منابع بسیار محدودی برای مدیریت دارند و نمی‌توانند طبق اصولی که در قانون مطرح شده است مدیریت کنند، شهرداری‌ها نیز به همین شکل دچار مسئله هستند و ما اساسی‌ترین مسئله‌ای که در شهرها و روستاها داریم موضوع پسماند و مدیریت آن است که مشکلات بسیار زیادی را برای شوراهای شهرها و روستاها و به ویژه شخصیت حقیقی برخی مسئولان ایجاد کرده است.

میری خاطرنشان کرد: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت