Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:26:00 GMT

رویارویی جدید در مناسبات شکننده اسلام‌آباد و کابل

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۹۰۸۱

رویارویی جدید در مناسبات شکننده اسلام‌آباد و کابل

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سایه بی اعتمادی و اتهام بار دیگر روابط پاکستان و افغانستان را تحت الشعاع قرار داده و این بار مواضع مشاور امنیت ملی دولت محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، یک بحران جدید دیپلماتیک میان دو همسایه ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد تلاش‌های اسلام‌آباد و کابل برای زدودن فضای بی اعتمادی و تقویت همکاری‌ها به رغم سفر سال گذشته نخست وزیر پاکستان به افغانستان و بازدید چند هفته اخیر فرمانده ارتش پاکستان از کابل سودی نداشته و منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد اذعان می‌کنند که روابط دو کشور با یک بجران جدید روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز در گزارشی درباره بحران دیپلماتیک این کشور با کابل و همزمانی آن با تداوم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نوشت: دولت افغانستان مدت ها است که پاکستان را به استفاده از طالبان برای اهداف خاص متهم می‌کند و از طرف دیگر، اسلام‌آباد نیز فهرستی از شکایات خود مبنی بر فعالیت‌های گروه‌های ضدپاکستانی در خاک افغانستان و ارتباط نهادهای امنیتی در کابل با این عناصر، را به طرف افغانستانی ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است: ایده سفر هیات‌های بلندپایه میان پاکستان و افغانستان بدین منظور بود که با افزایش سرعت تلاش ها برای حل و فصل مسئله افغانستان، بی اعتمادی بین دو همسایه نیز کاهش یابد اما قبل از اینکه دو کشور بتوانند اقدامات بیشتری برای‌اعتمادسازی انجام دهند، اخیراً حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان، اتهامات جدی علیه پاکستان مطرح کرد که طی روزهای اخیر باعث واکنش شدید اسلام‌آباد شده است.

یک‌ مقام ارشد وزارت امور خارجه پاکستان به اکسپرس تریبیون گفت: تمام کارهای خوبی که در ماه های اخیر انجام شده بود با اظهارات مشاور امنیت ملی دولت اشرف غنی از دست رفت و در حال حاضر بین دو کشور بحران دیپلماتیک وجود دارد.

منابع دیپلماتیک در پاکستان اظهارات اخیر حمدالله محب را غیراخلاقی عنوان کرده و هشدار دادند که اسلام‌آباد هرگونه ارتباط رسمی با مشاور امنیت ملی افغانستان را قطع کرده و این پیام صریح را به کابل انتقال داده است.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز گذشته خطاب به مشاور امنیت ملی دولت افغانستان اخطار داد که وی باید جلوی اظهارات تحقیرآمیز علیه پاکستان را بگیرد، در غیر این صورت هیچ پاکستانی تمایل به ارتباط و همکاری با وی نخواهد داشت.

قریشی، حمدالله محب را به خرابکاری در روند صلح افغانستان متهم کرد و مدعی شد که مشاور امنیت ملی دولت کابل اشتیاقی به برقراری صلح پایدار در افغانستان ندارد.

کارشناسان در پاکستان معتقدند: جنجال دیپلماتیک بین دو همسایه در حالی صورت می گیرد که افغانستان درمیان خروج نیروهای خارجی با وضعیت نامطلوبی روبرو است و هیچ توافق صلحی در آن دیده نمی شود. در صورت عدم توافق سیاسی، افغانستان به طور بالقوه با چرخه دیگری از جنگ داخلی روبرو خواهد شد.

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان نیز اخیراً درباره عواقب منفی ناآرامی های افغانستان و تبعات آن بر پاکستان ابراز نگرانی کرد و گفت: پاکستان خواهان حل و فصل واقعی بحران افغانستان قبل از ترک آخرین سرباز آمریکایی از این کشور است.

برچسب‌ها افغانستان کابل اسلام آباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کابل اسلام آباد افغانستان کابل اسلام آباد مشاور امنیت ملی دولت اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان

سفیر روسیه در کابل گفته است قرار است یک محموله کمکی این کشور که شامل‌ ۵۳۶ تُن آرد ویتامین‌دار می شود، به شمال افغانستان انتقال داده شود.

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل گفت انتقال این محموله آرد در چهارچوب تحقق سهم اصلی این کشور در نهاد سازمان جهانی غذا (WFP) طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ صورت گرفته است.

این کمک در حالی صورت می‌گیرد که با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، اکثریت مردم از گسترش فقر در کشور به‌شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین حال، بانک جهانی به‌تازگی گفته است چشم‌انداز اقتصادی افغانستان هنوز نامشخص است و خطر رکود حداقل تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

به گفته این بانک، فقدان رشد تولید ناخالص داخلی همراه با کاهش راه‌های تامین مالی خارجی برای مخارج خارج از بودجه، تصویری تاریک از چشم‌انداز اقتصادی کشور ترسیم می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • رویارویی حساس قرقیزستان و افغانستان
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • وقوع انفجار در غرب کابل