Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@14:51:33 GMT

کتاب زندگی ۶۸ شهید محله را نوشته‌ام

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۹۵۵۳

کتاب زندگی ۶۸ شهید محله را نوشته‌ام

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:  «حلیا سلطانی»، نویسنده جوان محله «فرهنگیان و آزادی» این‌گونه تجربه‌ای داشته است. چند سال پیش که حلیا قلم بر روی کاغذ گذاشت تا برای درس و تکلیف مدرسه‌اش انشاء بنویسد، خودش هم فکر نمی‌کرد نقطه پایان این نوشته سرآغاز راه نویسندگی‌اش باشد. نویسنده جوانی که در ۲۰ سالگی ۲ جلد کتاب منتشر کرده است و ۳ جلد دیگر نیز دردست انتشار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته فعالیت‌های ادبی هم‌محله‌ای با استعداد ما به همین‌جا ختم نمی‌شود. موضوعی که شاید حتی از نویسنده بودن او هم مهم‌تر باشد، فعالیت و برنامه‌هایش برای کمک به جوان‌های همسن و سال خود در محله است که برای نوشتن و انتشار آثارشان گروهی را در قالب «کانون سپاه قلم» راه‌اندازی کرد. در ادامه با حلیا سلطانی و آثار و فعالیت‌های ادبی‌اش بیشتر آشنا خواهیم شد.  

حلیا سلطانی، متولد سال ۱۳۸۰ در محله شهرک آزادی است. ماجرای شروع نویسندگی حلیا به سال ۱۳۹۶ بر می‌گردد یعنی زمانی که تنها ۱۶ سال داشت. خود درباره اینکه چگونه تصمیم به نوشتن گرفته است به همشهری محله می‌گوید: «نوشتن را از همان ابتدا دوست داشتم، اما شروع کار و جرقه نوشتن نخستین کتابم از درس انشاء و در مدرسه بود. موضوع انشاء «داستان نویسی» بود.

برای نوشتن این انشاء خودم را جای همسر یک شهید قراردادم و داستانم را نوشتم. وقتی به خانه برگشتم و نوشته‌ام را مرور کردم، به گمانم بسیار جالب و و زیبا آمد و تصمیم گرفتم تا این داستان را که از زبان یک همسر شهید روایت می‌شود، در قالب کتاب منتشر کنم. برای انجام این کار خانواده‌ام مرا بسیار تشویق کردند. من هیچ آشنایی با نویسندگی نداشتم و لازم بود تا برای نوشتن کتاب، تحقیقاتی انجام دهم و چیزهایی یاد بگیرم. برای همین شروع به خواندن یکسری کتاب‌ها کردم. هم‌چنین برای نوشتن این کتاب به سفر «راهیان نور» رفتم که این موضوع بسیار به من کمک کرد. تا پیش از این ماجرا و درس انشاء به دنبال نوشتن کتاب و به فکر نویسندگی نبودم و شروع من به‌عنوان یک نویسنده بسیار ناگهانی و اتفاقی بود.»

کتاب‌های نویسنده هم‌محله ای

به این‌ترتیب نویسنده جوان هم‌محله‌ای پا در مسیر نویسندگی گذاشت و به جرگه نویسندگان پیوست: «نخستین کتابم که متن اولیه‌اش همان داستانی بود که برای درس انشاء نوشته بودم، در سال ۱۳۹۷ با عنوان «دفترچه‌ای که قبل از صاحب‌اش تفحص شد»، انتشار یافت. تا به امروز ۵ عنوان کتاب نوشته‌ام که از این تعداد، ۲ عنوان منتشر شده و بقیه کتاب‌ها در دست انتشار است.

پس از کتاب دفترچه‌ای که قبل از صاحبش تفحص شد، دومین کتابم «دست نوشته‌های شهید ابوالحسن ابراهیمی» بود که در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسید.» حلیا سلطانی درباره موضوع ۳ کتاب دیگرش که هنوز منتشر نشده‌اند، این‌گونه توضیح می‌دهد: «یکی از این کتاب‌ها «افتخارآفرینان ایران» نام دارد که با کمک آقای «قاسمعلی» نوشته و تدوین شده است. «افتخارآفرینان ایران» با موضوع رکوردداران جنگ تحمیلی است که درباره آنها تحقیق و تفحص کردم و سپس ماجرای هرکدام از این قهرمانان را به‌صورت داستانی به رشته تحریر درآوردم. کتاب بعدی که در دست چاپ است، درباره «طب سنتی» است. از آنجا که واقعاً علاقه زیادی به طب سنتی دارم، شروع به نوشتن این کتاب کردم. کتاب سوم «عرشیان» نام دارد که به زندگی ۶۸ شهید محله فرهنگیان و آزادی و شهرک «نصر» اختصاص یافته است.» 

‌ ترویج کتابخوانی و کتاب‌نویسی در محله 

حلیا سلطانی در کنار نویسندگی با راه‌اندازی گروه کانون سپاه قلم تلاش کرده است تا به جوانان و نوجوانان همسن و سال خود و بچه‌های محله کمک کند تا مانند خودش نویسنده شوند و به سمت کتاب و مطالعه بروند. او درباره راه‌اندازی این گروه ادبی می‌گوید: «سال ۱۳۹۸ بود که با پیشنهاد آقای «سعید رهنما»، مدیر انجمن نویسندگان جوان، تصمیم گرفتم تا این کانون را در محله راه‌اندازی کنم. با کمک و راهنمایی‌های آقای «سپهر» بود که کانون سپاه قلم در شهرک فرهنگیان و آزادی شکل گرفت. اعضای اصلی این گروه جوانان و نوجوانان و بچه‌های متولد دهه ۸۰ هستند.

در حال حاضر، حدود ۳۰ عضو فعال در کانون داریم. البته با توجه به محدودیت‌های کرونایی نتوانستیم فعالیتی برای عضوگیری انجام دهیم. همه بچه‌های کانون اهل محله شهرک فرهنگیان و آزادی و محله‌های اطراف از جمله «تهرانسر» هستند. انجمن ۵ عضو اصلی دارد که یکی از آنها مسئول انتشارات «رزا» است و کارهای مربوط به چاپ آثار برگزیده اعضای کانون را انجام می‌دهد و حضورشان مایه دلگرمی و افتخار بزرگی برای ما است. علاوه بر خودم، «ملاتی» شاگرد کلاس یازدهم رشته انسانی در مدرسه «عموئیان»، «آقامیری» کلاس دوازدهم رشته تجربی، «محمد مهیار سلطانی» شاگرد کلاس نهم از دیگر اعضای اصلی انجمن هستند. هدفمان از تشکیل این گروه در اصل‌ ترویج کتاب و کتابخوانی است. چون کسی که می‌خواهد کتاب بنویسد، ابتدا باید کتاب بخواند.»

نخستین رونمایی از آثار برتر 

دبیر انجمن از برگزار شدن نخستین مراسم رونمایی از آثار برتر اعضای کانون هم‌زمان با سالروز آزادسازی «خرمشهر» خبر می‌دهد: «با بچه‌های مدرسه ابتدایی «شهید باهنر» در محله شهرک فرهنگیان آغاز کردیم. بیشتر کتاب‌های ما را بچه‌های متولد دهه ۹۰ و نیمه دوم دهه ۸۰ می‌نویسند. بچه‌ها شروع به نوشتن داستان مورد نظرشان می‌کنند و اگر سؤالی داشته باشند تا آنجا که بتوانم آنها را راهنمایی می‌کنم. در پایان، بچه‌ها داستان‌های خود را در اختیار ما قرار می‌دهند و از بین آنها ۵ اثر برتر به شکل رایگان منتشر می‌شود و سپس جشن رونمایی برای آن برگزار می‌کنیم. سوم خردادماه نخستین جشن رونمایی برگزار شد. هدفمان این است که تعداد و محدوده فعالیت انجمن را گسترش دهیم و بتوانیم کتاب‌های تألیف بچه‌ها را به بازار کتاب عرضه کنیم و به فروش برسانیم.» 

می خواهم فقط از دفاع‌مقدس و شهدا بنویسم 

حلیا سلطانی می‌گوید که در زمینه نویسندگی می‌خواهد به شکل تخصصی و اختصاصی تنها درباره دفاع‌مقدس و شهدا فعالیت داشته باشد: «یکسری داستان، رمان و دلنوشته به شکل دست‌نویس دارم، اما هدف اصلی من در نویسندگی پرداختن به سوژه‌های مربوط به دفاع‌مقدس و زندگی شهدا است.

دوست دارم از این طریق بیشتر بچه‌ها را با سبک زندگی شهدا آشنا کنم و نشان دهم که آنها هم مانند خود ما بودند و این‌گونه نیست که دست نیافتنی باشند. به‌ویژه علاقه دارم درباره شهدای محله خودمان بیشتر بنویسم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شد بیشتر به زندگی شهدا علاقه‌مند شوم، این است که در تهرانسر گلزار «شهدای گمنام» وجود دارد و هر وقت که دلم می‌گیرد و حس خوبی ندارم به آنجا می‌روم. حتی در نوشتن کتاب‌هایم هنگامی که احساس می‌کردم دیگر نمی‌توانم ادامه دهم با دو رکعت نماز و توسل به شهدا، کار خود به خود و بدون هیچ زحمتی پیش می‌رفت. دلیلش این است که احساس می‌کنم شهدا خودشان هوای ما را دارند.» 

کد خبر 605132 برچسب‌ها همشهری محله شهید کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان داستان و داستان‌ نویسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شهید داستان و داستان نویسی فرهنگیان و آزادی برای نوشتن راه اندازی کتاب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد؛ آلبر کامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی به‌تازگی با ترجمه محمدرضا عشوری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات بِلْکنپ چاپ شده است.

«زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد» به دو موضوع سکوت و پایبندی که به‌عقیده رابرت زارتسکی، کمتر در آثار کامو دیده شده‌اند، اختصاص دارد. سکوت مد نظر، سکوتی است که بر اثر حضور ساکت و خاموش مادر در آثار کامو بازتاب پیدا کرده است. تنها آرزو و حسرت کامو این بود که مادرش نوشته‌هایش را می‌خواند. مساله پایبندی هم به تأثیر پدر در زندگی کامو اشاره دارد. او هیچ‌وقت فرصت نکرد پدرش را بشناسد اما در تمام عمر به تنها آموزه‌اش وفادار ماند؛ پایبندی به انسان و ذات انسانی.

البته به‌جز سکوت و پایبندی، سه‌موضوع ثابت آثار کامو یعنی عصیان، میانه‌روی و پوچی هم در این‌کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. چون این‌اعتقاد وجود دارد که اندیشه و تفکرات کامو بر این‌سه‌اصل استوار بوده است.

محمدرضا عشوری مترجم این‌کتاب درباره لفظ ابسورد که در مطالعه کامو بسیار بسامد دارد، می‌گوید در اغلب فرازهای این‌اثر، absurd را ابسورد ترجمه کرده نه پوچی. چون پوچی بیشتر به نیهیلیسم نزدیک است تا ابسورد و در نظر کامو، بین ابسورد و نیهیلسم تفاوت وجود دارد؛ همان‌طور که بین عصیان و انقلاب هم تفاوت قائل است.

کتاب پیش‌رو به‌جز سخن آغازین و سخن پایانی، ۵ فصل دارد. عناوین ۵ فصل مورد اشاره به این‌ترتیب‌اند: ابسورد، سکوت، میانه‌روی، پایبندی، عصیان.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اولریش فن ویلامویتش پژوهشگر آثار کلاسیک زمانی گفته بود: «برای به سخن واداشتن مردم باستان، باید از خون خود تغذیه‌شان کنیم.» کامو هم همین را می‌گوید: «اسطوره‌ها به‌خودی‌خود حیات ندارند. منتظرند تا ما به آن‌ها حیات ببخشیم.» و زمانی که زنده می‌شوند رشد می‌کنند و تکامل می‌یابند. اندکی پس از انتشار اسطوره سیزیف در سال ۱۹۴۲، کامو به این‌نتیجه رسیده بود که باید از ابسورد فراتر برود. با این‌تشخیص درستی از وضع بشر داشت آگاه بود که این آموزه‌ راهنمای مناسبی برای شرایط ناامیدکننده فرانسه تحت اشغال نازی‌ها نیست. کامو، قبل از آن‌که به جنبش مقاومت بپیوندد و نهایتا ویراستار روزنامه زیرزمینی کُمبا شود، مشغول برنامه‌ریزی برای نوشتن دوره دوم آثارش بود با مضموم عصیان.

این‌تغییر دیدگاه به خلق طاعون، صالحان و عصیانگر منجر شد: سه‌گانه جدیدی که کامو آن را پرومته نامید.

این‌کتاب با ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6092063 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • نوشتن و برچسب زدن روی خودرو ممنوع است | بیشترین شکایت مردم به پلیس راهور از ۳ مورد
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد