Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:39:13 GMT

پیامدهای اولین مناظره چالشی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۰۹۱۴

پیامدهای اولین مناظره چالشی

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

* سخنگوی ستاد انتخابات کشور: بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند

«اسماعیل موسوی» در گفت‌وگویی درباره واجدان شرایط رای دادن در کشور اظهار داشت:  در کشور ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ان شاء‌الله شاهد حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رای خواهیم بود. همچنین بیش از ۷۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور پیش بینی کردیم که به عنوان شعبه‌های ثابت و سیار کار اخذ رای را در ۲۸ خرداد انجام می‌دهند.

موسوی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک شوراها در برخی از شهرها گفت: در ۲۴ مرکز استان و البته غیر از تهران، انتخابات به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد، بنابراین در این مراکز استان‌ها از تعرفه کاغذی استفاده نمی‌کنیم و از صندوق‌های رای معمول نیز استفاده نخواهیم کرد، بلکه صندوق‌های رای الکترونیکی خواهیم داشت افراد با وارد کردن کد هر یک از نامزدها می‌توانند به نامزد مورد نظر خودشان رای بدهند.

* مشاور وزیر کشور: برخی با حربه تشکیک در سلامت انتخابات، به اقدامات ضدامنیتی روی آورده‌اند

«روح الله جمعه‌ای» مشاور وزیر کشور در توییتی نوشت که هرگونه اخلال و دخالت با سند مجعول در امر انتخابات، جرم محسوب می شود.

جمعه‌ای افزود: برخی که سابقه عدم تمکین در برابر قانون در کارنامه خود دارند این بار با حربه تشکیک در سلامت انتخابات به اقدامات ضد امنیتی روی آورده‌اند! برابر با بندهای ۷ و ۱۵ ماده ۳۳ قانون انتخابات هرگونه اخلال و دخالت با سند مجعول در امر انتخابات، جرم محسوب می شود.

*درخواست فرصت از صداوسیما برای رئیسی جهت پاسخ به اظهارات مهرعلیزاده و همتی

ستاد حامیان ابراهیم رئیسی از مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اظهاراتی که مهرعلیزاده و همتی علیه ابراهیم‌رئیسی در مناظره اول داشتند، خبر داد. در یادداشت توییتری ستاد حامیان ابراهیم رئیسی آمده است: پیرو نامه رسمی نماینده سیدابراهیم‌رئیسی به کمیته تبلیغات انتخابات صداوسیما، پس از رسیدگی‌های صورت گرفته، اعتراض ستاد انتخاباتی رئیسی وارد دانسته و مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اتهامات کذب آقایان مهرعلیزاده و همتی برای سیدابراهیم‌رئیسی منظور خواهد شد.

در همین پیوند، عبدالناصر همتی در توئیتر خود نوشت:  با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.

 آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

* عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: مرزهای ادب در مناظرات شکسته نشود

«محمد عطریانفر» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مناظره‌های گرم و هیجانی تا جایی قابل احترام است که مرزهای ادب شکسته نشود. نباید برای گرم‌کردن فضا، اخلاق زیر سؤال برود و می‌شود هم درعین‌حال مناظره گرمی را شاهد باشیم و هم برنامه‌های نامزدها را بشنویم. افراد اگر نقدی هم نسبت به یکدیگر دارند، باید در چارچوبی منطقی حرف بزنند و بحث‌ها شخصی و موردی نباشد و از همه مهم‌تر به یکدیگر توهین نکنند و افترا نزنند.

عطریانفر در بخش دیگری از مصاحبه افزود: آقای رضایی در این گفت‌وگو بسیار سطحی رفتار کرد، آقای زکانی نماد خشونت بود، آقای رئیسی از موضع بالا حرف می‌زد، آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد و درنهایت آقای همتی هم موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود. البته من پیش‌بینی می‌کنم رفتار نامزدها در دو مناظره آینده منطقی‌تر شود.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

* عضو جبهه ایستادگی: نخستین مناظره بیشتر شبیه منازعه و عقده‌گشایی بود

«حسین کنعانی مقدم» در مصاحبه‌ای با منازعه خواندن مناظره اول تاکید کرد که این مناظره دادگاهی علیه نظام ریاستی کشور بود، هیچ کدام از کاندیداها نیز به سوالات پاسخی ندادند و همه به دنبال نفی دیگری برای اثبات خود بودند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این مناظره بیشتر عقده گشایی بود و دوستان به دنبال این بودند که طرف مقابل را مورد هجمه قرار دهند، بیان کرد: این آقایان که در این منازعه قرا می‌گیرند بگویند که پدرخوانده‌هایشان چه کسانی هستند و پشتوانه سیاسی آن‌ها کجاست؟ اگر می‌گویند اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل هستند مفهوم اینها را برای مردم توضیح دهند که به چه معنا است؟ به نظرم همه آن‌ها دارند از جریانی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کند فرار می‌کنند و سعی دارند آن را مخفی کنند. 

کنعانی‌مقدم ادامه داد: اما در میان طیف اصولگرایی به نظر می‌رسد که این پنج نفر «همسنگر» یکدیگر هستند و در یک سنگر قرار دارند و قاعدتاً در مواقعی که در خطر می‌افتند یکدیگر را پوشش می‌دهند.

*سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: تقویت فضای رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات ضرورت امروز کشور است

«امیر ابراهیم رسولی» درمصاحبه‌ای تصریح کرد: باید همه ما برای تغییر شرایط موجود کمک کنیم تا مردم با امید و انگیزه بیشتری در انتخابات حاضر شوند.  تقویت فضای رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات ضرورت امروز کشور است و مطالبات مردم از نامزدهای انتخاباتی باید در این ایام شکل گیرد نه اینکه بعد از انتخابات در پی مطالبه باشند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: نامزدها باید با طرح برنامه‌های خود به مردم وعده‌های دهند که قدرت انجام آن را با توجه به ظرفیت کشور، داشته باشند و بگویند برای بهبود وضعیت کشور  چه اقداماتی انجام می‌دهند، این بهترین فرصت است و مردم نباید این فرصت را از دست بدهند و با بی توجهی و بی تفاوتی از کنار آن بگذرند.

* عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی : بنا نیست کاندیدایی به نفع رئیسی کناره‌گیری کند

«حمیدرضا ترقی» در گفت‌وگویی در خصوص احتمال کناره‌گیری کاندیداهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنا نیست کاندیدایی به نفع آقای رئیسی کناره‌گیری کند. سعید جلیلی نیز بنا ندارد که از انتخابات کناره‌گیری کند و در صحبت‌های اخیر او نقطه نظری دال بر اینکه بخواهد کناره‌گیری کند ندیده‌ام.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که در صورت عدم کناره‌گیری کاندیداهای اصولگرا، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیلی بعید است انتخابات به دور دوم کشیده شود. با توجه به این که موقعیت رئیسی در میان نامزدها به لحاظ پایگاه اجتماعی جلوتر است و فاصله قابل توجهی با سایر نامزدها دارد، فکر نمی‌کنم بابت خورد شدن آرا جای دغدغه و نگرانی وجود داشته باشد. حتی اگر نامزدهای اصولگرا هم کنار نروند باز هم آرا به سمت رئیسی خواهد آمد.

*بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم: اقدامی شایسته در راستای پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب انجام دهید

جمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در کانال خود در فضای مجازی بیانیه ای منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه که به تاریخ ۱۶خرداد منتشر شده آمده است: با کمال تعجب بیانیه ای از جانب شورای نگهبان صادر شد که طی آن تذکر مقام معظم رهبری وتصریح ایشان بر رفع ظلم وجفا ولزوم اعاده حیثیت از برخی از نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده بدلیل گزارش های خلاف وغلطی که خلاف بودن آن بر معظم له اثبات شده بود نادیده وناشنیده انگاشته شد و به صورت ضمنی رسانه ها وفضای مجازی به عنوان مخاطبان کلام رهبری معرفی شدند. این بیانیه در حقیقت ظلم و جفای بزرگ تری بود که  نسبت به ساحت رهبری صورت گرفت. این بیانیه نه تنها مردم وعلاقمندان به نظام را اقناع نکرد بلکه موجب جریحه دار شدن احساسات  پاک میلیونها طرفدار نظام وانقلاب گردید.

در ادامه می‌خوانیم: سؤال این است که "دستگاه های مسئول" مخاطب رهبری، کدام نهاد بود و چرا هیچ اقدام عملی برای لبیک به فرمان معظم له صورت نگرفت؟ چرا از جانب مدعیان ولایتمداری و داعیه داران جبهه انقلاب، شاهد هیچ اقدامی عملی برای مطالبه اجرای امر رهبری نیستیم؟ نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و هیئت دولت، قوه قضائیه، نهادهای امنیتی به ویژه شورای عالی امنیت ملی، حوزویان و دانشگاهیان، ائمه محترم جمعه و جماعات و احزاب و تشکل های سیاسی هر یک به سهم خود وظیفه دارند اقدامی شایسته در راستای پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب انجام دهند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مناظره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مناظره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ مناظره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری ابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان دفاعی نبود این بازدارندگی رقم نمی‌خورد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تبریک روز معلم گفت: این باور قطعی است که اگر بناست کشور حرکت رو به جلو داشته باشد با تکریم استاد و دانشمند رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: افتخارات امروز در کشور و بازدارندگی که ایجاد شده همه محصول تلاش دانشمندان و معلمان کشور بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌مطلب که بزرگ مدافع جریان علمی کشور مقام معظم رهبری بودند، افزود: جریان مداوم حمایت از علم در کشور توسط مقام معظم رهبری در تمام فراز و فرود‌ها وجود داشت.

وی با اشاره به وعده صادق افزود: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان دفاعی نبود این بازدارندگی رقم نمی‌خورد این موضوع نشان داد اگر دانشگاه قوی باشد جریان اقتصادی هم در برابر آن تسلیم می‌شود. همان طور که شاهد بودیم جریان اقتصادی در برابر جریان دفاعی تسلیم شد.

وی تاکید کرد: باید در حوزه‌های مختلف به جریان دانش توجه شود.

دیگر خبرها

  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • رئیسی خواستار فراهم کردن زمینه حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات مجلس شد
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا
  • تاکید رئیسی بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • چالشی به نام بازار گردانی
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد