Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:25:26 GMT

حکمرانی ریسک و ‌کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۱۱۸۰

حکمرانی ریسک و ‌کرونا

بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هم‌اکنون منجر به ترس و استرس منفی یا دیسترس (Distress) مردم شده است. منظور از استرس منفی، انتقال یا تأثیر پیامدهای ناشی از ترس بیش از حد به جامعه است.

به گزارش ایسنا، بیژن یاور، مدرس دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه مدیریت بحران، ریسک و پدافند غیرعامل، در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: «بحران‌ها با توجه به پهنای باند ذهنی برنامه‌ریزان و مدیران، می‌تواند نقطه عطف مثبت یا منفی برای پیشرفت یا پسرفت باشد و هر چه بیشتر بر قطعی‌نبودن یعنی شناخت مخاطرات، ریسک آنها و تهدیدات مربوطه متمرکزشده و تدابیر پیشگیرانه را به‌صورت یک برنامه مکتوب تدوین کنیم بهتر می‌توان به آمادگی و تاب‌آوری لازم در زمان قطعیت و رخداد شرایط اضطراری مثل حوادث، سوانح، بلایا، بحران‌ها و فجایع دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هم‌اکنون منجر به ترس و استرس منفی یا دیسترس (Distress) مردم شده است. منظور از استرس منفی، انتقال یا تأثیر پیامدهای ناشی از ترس بیش از حد به جامعه است. تصور کنید لیوانی پر از آب را بدون احساس نگرانی و خستگی برای ۳۰ ثانیه در دست خود نگه‌ داشته‌اید. هرچه زمان طولانی‌تر شود، شرایط هم سخت‌تر می‌شود. استرس هم مانند آب درون لیوان است وزنی ندارد اما برای مدت طولانی بر بار آن افزوده و سنگین‌تر می‌شود. از این‌ رو برنامه‌ریزان و مدیران متخصص مدیریت ریسک و بحران باید همواره از قبل برنامه عملیاتی ارائه کنند. این موضوع بستگی به پهنای باند ذهنی این برنامه‌ریزان و مدیران دارد. مردم هم استرس‌ها را به روش‌های مختلف مانند خستگی، اختلالات شخصی و اجتماعی و نمونه‌های مشابه بروز می‌دهند.

حکمرانی ریسک (Risk Governance) باید به‌ صورت سبدی متشکل از شاخه‌ها و ابعاد مختلف ریسک پیش‌بینی و برای مردم توضیح داده شود تا زبانی مشترک در این خصوص ایجاد شود. به‌ عنوان مثال به مردم گفته شود که چگونه با وجود ریسک کرونا با حفظ آرامش با آن همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند و فقط به فکر پایان آن نباشند. رفتارهای ما تا به‌ حال چگونه بوده است؟ رفتارهای سلبی یا ایجابی؟ هر کدام چه پیامدهایی داشته است؟ آیا اگر صرفا به مردم گفته شود در خانه بمانند از جنبه‌ها و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و سایر موارد دغدغه‌های آنها حل شده است؟ آیا نباید برنامه‌ای مکتوب در این خصوص در اختیار آنها گذارده شود؟

در خصوص بیماری ناشی از ویروس کرونا می‌توان این گونه مطرح کرد که با در نظر گرفتن مبحث حکمرانی ریسک زمانی موفق خواهیم بود که علاوه بر مرحله پاسخ، مرحله قبل از آن یعنی پیشگیری و کاهش اثرات را که بر حکمرانی ریسک متمرکز می‌شود، در نظر گرفته شود. به‌ طور مثال در زمان‌های مهم یا قبل از رخداد پیک‌ها، پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را به‌ گونه‌ای در نظر بگیریم که شاهد عوارض بعدی آنها نباشیم و البته فعالیت‌های تکمیلی یعنی تزریق واکسن به‌ عنوان شرطی مکمل باید در نظر گرفته شود و زمان را مد نظر قرار دهیم. برای جلوگیری از افزایش دیسترس (استرس منفی) می‌توان جدول تزریق واکسن به گروه‌های سنی مختلف را به‌ طور رسمی اعلام کرد تا ریسک انفودمیک‌ها یا هجمه اطلاعاتی نادرست در شبکه‌های اجتماعی به حداقل ممکن برسد.

جدای از این که مردم یا مدیران کدام‌یک مسئول شرایط هستند با توجه به رفتارهای ایجادشده در دوران کرونا که از جمله آن می‌توان به مواردی مانند سفر شمار زیادی از مردم به مناطق گردشگری قبل از سال نو و سفر نوروزی آنها به شهرشان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برپایی مراسم عروسی گسترده بدون رعایت پروتکل‌ها، رعایت‌نکردن قرنطینه توسط بیماران مبتلا به کرونا، رفت‌وآمد مردم به معنی بازگشت از شهرهای نارنجی و قرمز به شهر مبداء با وسایل نقلیه شخصی و بدون آزمایش کرونا، ترافیک سنگین، رعایت‌نکردن قرنطینه توسط افراد کرونامثبت، رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی افراد و نمونه‌های مشابه در زمان اپیدمی اشاره کرد. هجوم به پمپ‌ بنزین‌ها در زمان رخداد زمین‌لرزه‌ها، قفل‌شدن ترافیک در زمان بارندگی و نمونه‌های مشابه دیگر، همه حاکی از اختلالی ریشه‌دار است که نیاز به حل مسئله، آموزش عمومی و فرهنگسازی شهروندان دارد. برای جلوگیری از تکرارپذیری چنین شرایط و رفتارهایی، ضرورت تمرکز بر علوم رفتاری بسیار حیاتی است و باید روی شناخت بیشتر مردم و آستانه‌ها در جامعه مطالعات دقیق‌تری صورت پذیرد. پهنای باند ذهنی برنامه‌ریزان و مدیران ریسک و بحران باید ارتقا یابد تا حکمرانی مطلوب ریسک محقق شود. متفاوت بیندیشیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا برنامه ریزان و مدیران استرس منفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه مجموع پروژه‌های فعال این کلان‌شهر در حال حاضر ۱۱۷۰ پروژه است، گفت: از این تعداد تاکنون زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه انجام شده، همچنین بازنگری مجدد زمان‌بندی (Replan) ۱۳۸ پروژه نیز صورت گرفته است، البته زمان‌بندی سایر پروژه‌ها در گذشته شده است.

سیدمصطفی اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها در شهر اصفهان اظهار کرد: بخشی از تأخیر در اجرای پروژه‌ها مربوط به الزامات پیش از اجرا از جمله طراحی، تملک و ابلاغ طرح است، با انجام این موارد طرح به مرحله تأمین اعتبار، مناقصه، انتخاب پیمانکار و اجرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه دلیل زمان‌بندی پروژه‌ها، اولویت‌بندی آن‌ها با توجه به نقدینگی شهرداری است، افزود: در هفته جاری با حضور تمام عوامل تأثیرگذار در اجرای پروژه‌ها از جمله اداره کل طراحی، نمایندگان معاونت‌ها و مناطق شهرداری، زمان‌بندی پروژه‌های جدید و بازنگری زمان‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام دارای بودجه مصوب در ۱۴۰۳ مناطق ۶، ۳ شهرداری، همچنین معاونت‌های شهرسازی، برنامه‌ریزی، فرهنگی، عمران، ترافیک و خدمات شهری با حضور تمام عوامل تأثیرگذار در اجرای پروژه‌ها و در ادامه زمان‌بندی پروژه‌های مناطق ۵، ۱، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۲ و ۸، ۱۵، ۴، ۷، ۱۲، ۹، ۱۳ و مدیریت ناژوان بررسی شد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمام پروژه‌های شهرداری را روی سامانه مدیریت و کنترل پروژه‌های شهرداری اصفهان «سیگما» تعریف کرده‌ایم، تصریح کرد: طبق این سامانه مقدمات، ساختار و زمان‌بندی هر پروژه انجام گرفت؛ بعضی پروژه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و اجرای بعضی پروژه‌های بزرگ تا سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

اعتصامی گفت: زمان‌بندی پروژه‌ها منجر به تسریع در اجرای آن‌ها می‌شود و به ما در بهره‌برداری سریع‌تر از آن‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات متعددی برای تخصیص و تأمین اعتبار برگزار و طبق دستورالعمل‌های بالادستی عمل می‌کنیم، البته جلسات کنترل پروژه کمرنگ بود و به همین دلیل مقرر شده است با جدیت بیشتری برگزار شود تا فرصت‌های طلایی را از دست ندهیم.

اعتصامی با بیان اینکه مجموع پروژه‌های فعال در حال حاضر ۱۱۷۰ پروژه است، گفت: از این تعداد تاکنون بررسی زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه انجام شده، بازنگری مجدد زمان‌بندی (Replan) ۱۳۸ پروژه نیز صورت گرفته است، البته زمان‌بندی سایر پروژه‌ها در گذشته شده است.

کد خبر 747440

دیگر خبرها

  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • پارامتر‌های تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس ۲۰۲۴ بررسی می‌شود
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد