Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - شهر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دو مولفه مترو و اتوبوسرانی را رکن اصلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ذکر کرد و افزود: تهران دارای 250 کیلومتر مسیر مترو است. علاوه بر این خطوط اتوبوس تندروی تهران به عنوان لایه بعدی حمل و نقل همگانی تهران فعال است.
به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در وبینار تخصصی TOD شهر تهران، بیان کرد: دیرزمانی است که شهرها و کلان‌شهرهای دنیا از پیامدهای ناشی از افزایش بی‌رویه خودرو و رشد مهارگسیخته خودرومحوری رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی هوا و ترافیک شدید شهرها تنها دو نمونه از ملموس‌ترین آثار حاکمیت مطلق خودرو بر شهرهای دنیاست. چه باید کرد؟ آیا افزایش ظرفیت راه‌ها و بزرگراه‌ها هرگز امکان رسیدن به گردپای خودروها را خواهد یافت؟ اگر این راهکار بود، قطعا با توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای توسعه یافته دیگر مشکلی با عنوان ترافیک و ازدحام وجود نداشت. 
او با بیان اینکه حمل و نقل نه یک علت، که یک معلول است، معلول نیازهای زندگی آحاد یک جامعه، توضیح داد: در واقع مردم برای دسترسی به فرصت‌ها و رفع نیازهایشان، مجبور به حابجایی هستند و حمل و نقل، باید این امکان را برایشان فراهم آورد. با توجه به محدودیت منابع و نیز سیری‌ناپذیری نیاز جمعیت روزافزون و نیازهایشان، دیگر زمان آن نیست که برای تامین نیاز به جابجایی شهروندان، صرفا به افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها با هزینه گزاف اندیشید.
هاشمی در ادامه اضافه کرد: روش‌های کاهش مطلوبیت و جذابیت و افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی با عنوان مدیریت تقاضای سفر، چند دهه است که به عنوان راهکار موثر و کارآمد کاهش سهم خودروی شخصی در سفرهای روزانه، جای توسعه سرسام‌آور زیرساخت‌ها را در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا گرفته است. در کنار این راهکار، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، راه حل مناسب دیگری است که اساسا روی به حداقل رساندن نیاز به جابجایی با خودروی شخصی برای دسترسی به فرصت‌ها و رفع نیازهای روزانه زندگی، تمرکز دارد. در این روش، سکونت و خدمات و اشتغال به طور ترکیبی، در فاصله قابل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از یکدیگر یا از ایستگاه‌های مترو و حمل و تقل همگانی استقرار می‌یابند و با تقویت حمل و نقل همگانی، امکان دسترسی شهروندان به نیازهایشان با استفاده از شیوه‌های حمل و نقل پاک و سالم یا حمل و نقل همگانی مطلوب و ایمن و راحت، در بالاترین سطح ممکن فراهم می‌شود.
به گفته او؛ شهر تهران در حال حاضر، دارای 250 کیلومتر مسیر مترو است و در افق 20 ساله از حدود 400 کیلومتر مسیر مترو برخوردار خواهد شد. علاوه بر این خطوط اتوبوس تندروی تهران به عنوان لایه بعدی حمل و نقل همگانی تهران فعال است.
هاشمی با بیان اینکه در کنار این دو مولفه که رکن اصلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را تشکیل می‌دهند، افزود: مسیرهای دوچرخه تهران در دست گسترش و توسعه هستند و به موازات آنها، مناسب‌سازی و تعریض پیاده‌روها و احداث پیاده‌راه‌ها باید در اولویت‌های مدیریت شهری قرار گیرد. اینها بخشی از ملزومات TOD هستند که در حوزه وظایف و اختیارات حوزه حمل و نقل است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: خوشبختانه، با همکاری و هماهنگی دو معاونت شهرسازی و حمل و نقل در این چند سال، رویکرد واحدی اتخاذ شده و حوزه شهرسازی نیز تغییراتی را در طرح‌های جامع و تفصیلی برای بهبود بافت و ساختار شهر و انطباق طرح‌های توسعه جدید با مبانی TOD در دست اجرا دارد. همه این موضوع‌ها و اقدامات مترتب آن، در این وبینار به اشتراک گذاشته می‌شود به این امید که نقطه‌نظرهای تخصصی و تجربی سایر مدیران و متخصصان از جمله متخصصان جایکا در بهبود فرآیندها و عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و شهرسازی به ویژه TOD مفید و موثر واقع شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حمل و نقل همگانی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)

منبع: کانال تلگرام خلاقیت بدون مرز

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شوشتری در تهران | ۲۶ معارض تجاری و مسکونی در مسیر این بزرگراه خریداری شد
  • تاکید مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر یکپارچه سازی حمل و نقل همگانی
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • شهردار بندر دیر معرفی شد
  • تبدیل دره مخوف تهران به بزرگترین مرکز تفریحی شهر | پاتوق معتادها به اکوپارک تبدیل می‌ شود
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز