Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در سخنرانی آغازینش در جلسه شورای حکام توضیحاتی درخصوص فعالیت های اخیر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران به رئیس جلسه ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اینترنتی  آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس در سخنرانی آغازینش در نشست امروز شورای حکام گفت: تا 23 فوریه 2021 آژانس بر اجرای تعهدات برجامی ایران نظارت و آن را راستی آزمایی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه،  از 23 فوریه، همان طور که گزارشم روشن می سازد، تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته ای اش تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی بر فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس تاثیر گذاشت. ماه گذشته، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران و من به توافق رسیدیم که آژانس تا 24 ژوئن 2021 بتواند تداوم کسب اطلاعات لازم را بازگردانی و دوباره برقرار کند. به گزارش هایم در این زمینه ادامه خواهم داد.
گروسی در ادامه بیانیه اش خطاب به رئیس جلسه مطرح کرد: شما همچنین گزارش من را درباره توافق ان. پی. تی با جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اید که تلاش های آژانس را برای شفاف سازی سوالات مربوط به صحت و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی آن شرح می دهد. گزارش من به یافته های آژانس درباره چهار محل اعلام نشده در ایران و پاسخ های آژانس به درخواست های ایران در جهت شفاف سازی می پردازد.
وی در ادامه ادعا کرد: از زمان گزارش قبلی ام، ایران اطلاعات جدیدی درباره یک محل ارائه نداده است، به هیچ یک از سوالات آژانس پاسخ نداده است و اطلاعاتی درباره دو محل دیگر ارائه نکرده؛ بیانیه ای مکتوب درباره محل چهارم بدون اسناد و مدارک اثبات شده ارائه کرده است. وجود چند ذره اورانیوم با منشاء انسانی در سه محل در ایران که به آژانس اعلام نشده اند و وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این محل ها به وضوح بر این دلالت دارد که مواد یا تجهیزات هسته ای آلوده به مواد هسته ای در این محل ها وجود داشته است.
او همچنین در ادعایی گفت: با گذشت چند ماه، ایران توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد هسته ای در هیچ یک از این سه محلی که آژانس دسترسی تکمیلی به آن ها پیدا کرد، ارائه نکرده است. با عدم چنین توضیحاتی از سوی ایران، من عمیقا از این بابت نگرانم که در این سه محل اعلام نشده در ایران مواد هسته ای وجود داشته است و محل فعلی این مواد هسته ای برای آژانس مشخص نیست. ایران نه به سوال ها درباره محل اعلام نشده دیگر پاسخ داده و نه درباره محل فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک صفحه فلزی شفاف سازی کرده است.
مدیرکل آژانس در بخش آخر اظهاراتش درباره ایران گفت: من از این که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران به نتایج مورد انتظار نرسیده باشند و درباره عدم پیشرفت در شفاف سازی این مسائل پادمانی نگرانم. لزوم شفاف سازی ایران و حل و فصل این مسائل بدون تاخیر بیشتر را از طریق ارائه اطلاعات، ارائه شواهد و مدارک و پاسخ به سوالات آژانس تکرار می کنم. عدم پیشرفت در شفاف سازی سوالات آژانس درباره صحت و کامل بودن اظهارات پادمانی ایران، به طور جدی بر توان آژانس در زمینه اطمینان یابی از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر می گذارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آژانس اورانیوم پادمانی آژانس درباره مواد هسته ای اعلام نشده شفاف سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد

آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی در کنفرانس خبری پس از بازگشت از ایران گفت: گام‌هایی که باید برداریم خاص و سخت هستند و باید بگویم که ما در حال تلاش هستیم تا این گام‌ها را زودتر انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه ایران چه گام‌هایی را باید بردارد؟ گفت: ما یک سری مسائل را روی میز داریم و بر روی آن‌ها مذاکره می‌کنیم و در حال بررسی هستیم که می‌شود آن‌ها را حل کرد یا نه، چون هر کدام موضوعات خاصی هستند و درست نیست این‌ها را من اینحا برملا کنم، اما ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد. در عین حال مذاکرات ما خوب است و داریم آن را ادامه می‌دهیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه ایران پیشرفت در توافق را به لغو تحریم‌ها وابسته کرده است؟ اظهار کرد: نکته پیچیده این است که بسیاری از مسایل سیاسی در مذاکرات ما دخیل است. موضوع تحریم‌ها مهم است، اما کلید آن دست من نیست؛ بنابراین ملاحظاتی وجود دارد. ایران توقعاتی دارد همانطور که من هم توقعاتی دارم.

وی عنوان کرد که درحال رایزنی با تهران در رابطه با مسائل مرتبط با بازرسی (ازجمله بازگشت برخی بازرسان اخراج شده به ایران)، مشکلات پادمانی و اتخاذ گام‌های داوطلبانه بیشتر از سوی ایران است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی عنوان کرد که امیدوار است ایران «به زودی» برخی از این کار‌ها را انجام دهد.

وی از ارائه ضرب‌الاجل در این باره خودداری کرد، اما گفت که بهتر است ایران گام‌هایی ابتدایی تا پیش از جلسه شورای حکام آژانس اتمی در ماه ژوئیه بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گروسی: برای ایران چارچوب زمانی تعیین نکردیم
  • گروسی: گام‌های سختی باید برداریم
  • گروسی: برای ایران چارچوب زمانی تعیین نکردیم اما بسیار خوب خواهد بود اگر ...
  • گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد
  • گروسی: ایران باید دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد
  • گروسی: مذاکرات با ایران برای حل مسائل پادمانی ادامه دارد؛ به‌زودی شاهد گام‌های ملموس خواهیم بود
  • تعامل‌های با آژانس نباید متاثر از تهمت‌ها و پرونده سازی ها باشد
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی