Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعظم آهنگر سله بنی مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه‌ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قابل اتکا نبودن نظرسنجی‌های اینترنتی اظهار کرد: برای اینکه نظرسنجی اینترنتی قابل اتکا باشد باید از نرم افزار درستی برای نمونه گیری استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: نمونه گیری باید صحیح باشد، با کد ملی می‌توان نظرسنجی‌های اینترنتی را ثبت کرد، برای مثال فرم‌هایی را تهیه کنیم که فرد تنها با یک کدملی آن هم به صورت یک مرتبه بتواند نظر خود را اعلام کند و دیگر نباید نگران تخلفی بود که در این زمینه می‌توان به نظرسنجی اعتماد کرد.

آهنگر تصریح کرد: نظرسنجی‌های گروه مجازی به هیچ عنوان قابل اتکا نیستند؛ چرا که این نظرسنجی‌ها در گروه‌های مجازی انجام می‌شود و این گروه‌ها با یک دیگر روابط دوستانه و وجه اشتراک دارند و احتمال زیادی دارد که در یک موضوع جواب یکسانی با یک دیگر داشته باشند؛ بنابراین نظرسنجی‌های مجازی صحیح نیستند و نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه‌ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: نظرسنجی‌هایی وجود دارند که می‌توانند حداقل تا یک هفته آینده را پیش بینی کنند به شرط آنکه نمونه گیری، صحیح انجام شود و حتما از تک تک گروه‌های اجتماعی در آن نماینده وجود داشته باشد و بر اساس میزان جمعیت نمونه‌ها کم یا زیاد شده باشند، یعنی از گروه بانوان، آقایان، خیاط ها، کارگران، معلمان، استادان، مشاغل آزاد و ... حتما نمونه انتخاب شود.

آهنگر درباره دلیل اشتباه نظرسنجی‌ها گفت: اگر نمونه گیری‌ها صحیح نباشند یا پرسشگر در کار حرفه‌ای عمل نکند نظرسنجی‌ها دچار اشتباه می‌شوند؛ بنابراین با مدیریت صحیح می‌توان این مسیر را کنترل کرد و موسساتی در این زمینه فعالیت می‌کنند که به انجام نظرسنجی‌های صحیح با تحقیقات درست اقدام می‌کنند و می‌توانند یک هفته الی دو روز قبل از انتخابات نتایج را پیش بینی کنند.

او ادامه داد: نظرسنجی‌ها در صورتی می‌توانند آینده را پیش بینی کنند که به صورت متناوب در دوره‌های زمانی مشخص از افراد و نمونه‌های معین انجام شده باشند و سپس جواب‌ها را روی پیوستار نموداری به یک دیگر وصل کنند و مسیر جامعه را به این تربیت متوجه شوند تا بتوانند مسیر افکار، ارزش ها، نگرش‌ها و فرهنگ‌ها را پیش بینی کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه تهران نظرسنجی انتخابات پیش بینی کنند نظرسنجی ها نمونه گیری قابل اتکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، سرهنگ تقی نجمی امروز در جمع خبرنگاران که به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج سازندگی برگزار شد اظهار داشت: در سال گذشته 50 هزار بسته در قالب کمک مومنانه از طریق خیران، پایگاه‌های مقاومت بسیج و سپاه تهیه و بین نیازمندان مناطق محروم توزیع شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن ضمن اهدای 551 سری جهیزیه در مناطق محروم، 15 باب مسکن مددجویی کمیته امداد افتتاح و 15 پروژه آبررسانی به سرانجام رسید.

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته احداث و بازسازی پل‌های روستایی، دیوارکشی مناطق محروم، احداث سرویس‌های بهداشتی، احداث خانه‌های عالم و محروم، اعزام گروه‌های جهادی پزشکی سلامت با انواع تخصص به مناطق محروم و ویزیت و تجویز رایگان دارو در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر آن در سال گذشته 32 گروه جهادی به مناسبت‌های مختلف پای کار بودند و در این راستا گروه‌های جهادی و دامپزشکی برای ویزیت دام‌ها به مناطق محروم اعزام و احداث و مرمت 21 باب مسجد و مدرسه نیز انجام شد.

سرهنگ نجمی بیان کرد: در مجموع در طول سال گذشته 6 هزار و 100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم اعزام شدند.

وی از برپایی 32 ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی به مردم مظلوم غزه در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از سالیان گذشته غزه را به خاک و خون کشیده و بسیاری را به شهادت رسانده است، این کمکها در راستای کمک به آنها بود.

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی گروه‌های جهادی و تجلیل از آنها در سال گذشته تصریح کرد: از سوی دیگر برپایی 17 نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سطح استان برای عرضه و فروش تولیدات بومی و محلی و افتتاح پروژه آسفالت بین مزارع روستایی به طول 220 کیلومتر در سال گذشته انجام شد.

وی با اشاره به اینکه از 15 تا 21 اردیبهشت ماه هفته بسیج سازندگی است افزود: در این هفته ضمن غبارروبی مزار شهدا، گروه‌های جهادی به مناطق محروم اعزام شده و دیدار با خانواده شهدای جهادگر توسط جهادگران بسیجی انجام می‌شود.

سرهنگ نجمی گفت: برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی در کل استان، برپایی میز خدمت در مناطق محروم، اعزام گروه‌های تخصصی پزشکی و دامپزشکی به مناطق محروم، افتتاح آسفالت راه روستایی بین مزارع به طول 15 کیلومتر، برپایی نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی در کل شهرستان‌ها، آبررسانی به 165 روستای جنوب آذربایجان‌غربی و نیز توزیع ایزوگام رایگان به طول 27 هزار مترمربع در مناطق مرزی پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری 10 هزار تن قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی، افتتاح پنج سالن ورزشی در مناطق محروم و نیز افتتاح 25 واحد خانه بهداشت در مناطق محروم نیز از جمله اقداماتی است که به زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «برمودا» قابلیت ساخت فصل‌های متعدد را دارد
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • ساخت دستگاه ديتالاگر درون‌چاهی قابل حمل با همکاری دانش‌بنیان‌ها
  • ساخت دستگاه ديتالاگر درون چاهی قابل حمل با همکاری دانش‌بنیان‌ها
  • افزایش قابل توجه درآمد اینترمیامی پس از حضور مسی
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • هوای تهران در وضعیت پاک قرار گرفت
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان