Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:37:39 GMT

سلوک مرادخانی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۶۸۱۶

سلوک مرادخانی

روزنامه ایران سه شنبه ۱۸ خرداد در یادداشتی به قلم مهدی شفیعی مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، نوشت: مدیری که با اقبال و استقبال خاص نزد هنرمندان، منشأ مهمترین اتفاقات هنری چند دهه اخیر به شمار می‌آمد. او این بخت را داشت که چه در مدیریت مرکز موسیقی و چه بعدترها در جایگاه معاون امور هنری هم به پرورش خلاقیت‌های هنری بیندیشد و هم رابطه صمیمانه‌ای با بدنه هنرمندان ایران برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیری شنوا که با حوصله و صبوری، جویای حال و احوال هنرمندان بود و خود را به عیادت و دلجویی و ارج‌گذاری هنرمندان، مقید می‌دانست. او را هم از حیث پیشینه شغلی و هم حُسن خلق و توجه به هنرمندان باید در شمار «السابقون» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و به خاطر سپرد. مدیری که هرگز اصول هنر و اعتبار هنرمندان را در گریزگاه‌های پیش رو هزینه نکرد و همواره با مسئولیت‌پذیری، در راه آرامش و آسایش هنرمندان گام برداشت.


درک او از ایران فرهنگی و نقش هنر در ارتقای جایگاه جهانی ایران، از شاخصه‌های ایشان بود. علاوه بر این حضور مستقیم در رویدادها و آمایش واقعی وضعیت هنر شهرستان‌ها از دیگر جلوه‌هایی‌ است که او را در چشم هنرمندان دور و نزدیک عزیزتر می‌داشت. ایفای مسئولیت در حوزه موسیقی در دو دهه ابتدای انقلاب با توجه به کثرت نظرات و حساسیت‌ها در این حوزه، کاری دشوار بود که علی مرادخانی با همه حساسیت‌ها و محدودیت‌ها، از پس آن برآمد.

یکی دیگر از ویژگی‌های او این بود که با تغییرات اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته در جامعه - به ویژه جامعه هنری - همراه بود و سعی در تعامل فی‌مابین هنرمندان و نهادهای اداری و سیاسی کشور داشت. مرادخانی قائل به عنصر گفت‌وگو برای رفع شبهه و ابهام با کسانی بود که انتقادهایی را به وضع تئاتر و موسیقی داشتند؛ او به واقع مدیری فرهنگی بود که با ابزار گفت‌وگو و توضیح راهگشایی می‌کرد و نه شیوه‌های سلبی وبازدارنده.


تلاش ارزنده او در احیای ارکسترهای موسیقی، تأسیس موزه موسیقی و حمایت در خرید ملک برای موزه تئاتر و پیگیری برای درج روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم نشان‌دهنده باور او به نهادسازی فرهنگی بود؛ مرادخانی نشان داد که هنر نیازمند بنیاد و نهاد برای استمرار تجارب بین نسلی هنرمندان و نقطه وصل آنهاست.


ارتقای هنر دینی و طراحی رویدادهای آبرومند آیینی، منبعث از خاستگاه خانوادگی و آگاهی دینی مرحوم مرادخانی بود که خود از قاریان قرآن و مرثیه‌سرایان خدوم عاشورا به شمار می‌آمد. حسن خلق او یکی از بارزترین صفات او در مواجهه با افراد بود و پیوسته با الهام از آیهٔ مبارکهٔ «والف بین قلوبهم» اسباب همدلی و مصاحبت هنرمندان و مدیران فرهنگی را فراهم می‌کرد و به گشایشگری در امور اداری و احوالات هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت اهتمام می‌ورزید. در این سال‌ها آیین افطار فرهنگی او در موزه موسیقی مؤید این صاحبدلی و دوراندیشی است.


اکنون که او به دیار باقی و به دیدار حضرت حق شتافته است، به تلخی و تأثر، غیابش را به امید استمرار منش نیکویش تاب می‌آوریم و برایش و برای همه غایبان هنر، آمرزش طلب می‌نمایم.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه ایران علی مرادخانی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه ایران علی مرادخانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه ایران علی مرادخانی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»

ناصر چشم‌آذر در نیمه اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به‌شکلی ناگهانی چشم از جهان فروبست؛ او یکی از پایه‌های استوار موسیقی پاپ و همینطور موسیقی فیلم در ایران بود و توانست با هوش و ذوق سرشارش آثار ماندگار زیادی از خود بر جای بگذارد. او عاشق ایران بود و این تعهد و تعلق به خاک کشورش را هم در زندگی و هم در آثارش به عینه رواج می‌داد و از ارائه تصویری مصفا و پاک از ایران لکنت نداشت.   در این مصاحبه که ما بخشی از آن را برای شما انتخاب کرده‌ایم، ناصر چشم‌آذر با بیان خاطرات جالبی از حضورش در پروسه ساخت موسیقی‌متن فیلم سینمایی «ای ایران»، تصویر واضحی از علاقه و عشق خود به میهن را برای ما بازگو می‌کند که در کمتر هنرمندی در این روزگار حتی رد کم‌رنگی از آن وجود دارد!   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد