Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، ساختار نظام تحصیلی دانش آموزان براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ۶ پایه تحصیلی در دوره ابتدایی و ۶ پایه تحصیلی در دوره متوسطه تقسیم می‌شود.

دوران تحصیل رسمی برای دانش آموزان شامل دوره آموزش عمومی یعنی ۶ پایه تحصیلی دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول است، همچنین آموزش نیمه تخصصی دانش‌آموزان به دوره متوسطه دوم با انجام هدایت تحصیلی موکول می‌شود که در نهایت با کسب مدرک دیپلم به دانش آموزان پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموزان پس از قبولی در پایه نهم دوره متوسطه اول، وارد فرآیند هدایت تحصیلی می‌شوند تا آینده تحصیلی و شغلی خود را با توجه به شناخت از خود و نیاز جامعه تعیین کنند.

دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی‌حرفه‌ای و کاردانش است که هر یک از این شاخه‌ها جهت‌گیری در راستای تحصیلات دانشگاهی و اشتغال دارد. براین اساس شاخه نظری شامل چهار رشته علوم انسانی، ریاضی، علوم تجربی و معارف اسلامی است.

همچنین فنی حرفه‌ای با ۴۱ رشته تحصیلی و کاردانش با ۱۶۰ رشته مهارتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر متنوع است. هجده رشته شاخه فنی حرفه‌ای در زمینه صنعت است که سیزده رشته از آن مختص پسران و پنج رشته دیگر مشترک میان دختران و پسران تدریس می‌شود.

زمینه کشاورزی شاخه فنی حرفه‌ای شامل پنج رشته که از میان آن چهار رشته خاص پسران و یک رشته مشترک بین دختر و پسر است. زمینه خدمات شاخه فنی‌حرفه‌ای دارای پنج رشته که یک رشته خاص دختران و ۲ رشته مشترک بین دختران و پسران و ۲ رشته مخصوص پسران است.

همچنین سیزده رشته در زمینه هنر در شاخه فنی و حرفه‌ای وجود دارد که یکی از این رشته‌ها مخصوص دختران و سایر آنها مشترک میان پسران و دختران است.

مدت زمان تحصیل دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای سه است که در نهایت مانند دانش آموزان شاخه‌های دیگر در پس از قبولی در پایه دوازدهم مدرک دیپلم دریافت می‌کنند.

براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش، آموزش مبتنی بر شایستگی(انجام کار براساس استاندارد) رویکردی جدید است که در این نوع آموزش بکارگرفته‌ می‌شود.

 همچنین محتوا و برنامه درسی رشته‌های شاخه فنی حرفه ای بر اساس نیاز بازار کار و  آموزش تهیه شده است، در واقع محتوای آموزشی به گونه‌ای است که نیازهای تعریف شده برای مشاغل و حرفه‌ها را تامین می‌کند و به گونه‌ای است که دانش آموز پس از پایان تحصیلات می‌تواند وارد دنیای کار شده و در آمد بدست آورد. جدول زیر در خصوص برنامه‌های درسی شاخه فنی و حرفه‌ای توضیح می‌دهد.

همه رشته‌های فنی حرفه‌ای دارای ۶ کارگاه تخصصی هشت ساعته مرتبط با رشته هستند و ۲ درس دانش فنی پایه و تخصصی نیز مفاهیم پایه را در اختیار هنرجویان قرار می دهد.

 دانش آموزان در هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای پس از آموزش، به شرط کسب شایستگی های لازم می‌توانند به عنوان کمک تکنسین و تکنسین وارد بازار کار شوند.

رشته‌های فنی حرفه‌ای در شاخه هنر عبارت است از: فتوگرافیک، طراحی دوخت، معماری داخلی، صنایع دستی، انیمیشن و پویانمایی، تولید برنامه تلویزیونی، گرافیک، نقاشی، نوازندگی ساز جهانی، نوازندگی ساز ایرانی، نمایش، سینما، نقشه کشی معماری، طراحی زبان بصری، مرمت آثار فرهنگی، موسیقی مبانی آهنگ سازی، پشتیبانی صحنه و چاپ دستی.

البته ناگفته نماند که برخی از رشته های نام برده در همه مدارس ارائه نمی شوند. همچنین رشته طراحی و دوخت فقط برای خانم ها و در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

رشته‌های گروه مدیریت و خدمات نیز در سه گروه طبقه بندی می شود که شامل گروه بازرگانی و امور اداری، گروه بهداشت و سلامت و گروه خدمات است.

رشته‌های گروه خدمات ناوبری و حمل و نقل، گروه بازرگانی و امور اداری حسابداری و رشته‌های گروه بهداشت و سلامت تربیت کودک و تربیت بدنی است. در رشته کودک یاری، اصول تربیتی خانواده و روش های صحیح و اصولی پرورش کودکان مطرح می شود و فقط در هنرستان های دخترانه این رشته ارائه می شود.

همچنین رشته‌های گروه صنعت در شاخه فنی حرفه‌ای عبارت است از: الکتروتکنیک، الکترونیک، شبکه و نرم افزار، الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک موتورهای دریایی، سرامیک، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالوژی، معدن، زیرگروه مکانیک، مکاترونیک، صنایع فلزی، تاسیسات مکانیکی، مکانیک خودرو، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان، ابزار، معماری، گروه کشاورزی، امور زراعی، امور دامی، امور باغی، ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی.

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش این خصوص به خبرنگار ایرنا گفته بود: انتخاب رشته منتهی به انتخاب شغل می‌شود؛   بنابراین درآمد، شأن اجتماعی و روابط حاکم در محیط کار در این موضوع دخیل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین خودشکوفایی در نیازهای مختلف یک انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است، یعنی پس از رفع نیازهای اولیه دانش آموزانی که بتوانند موثر واقع شوند، به خودشکوفایی می‌رسند که به آرامش و رضایت شغل کمک می‌کند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش  افزود: با این حال آن چیزی که در قانون نظام جامع آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی به آن اشاره شده است، هشت بحث نیروی کار ساده، نیروی کار ماهر، کمک تکنسین، تکنسین، تکنیسین ارشد، کارشناس حرفه‌ای، کارشناس ارشد حرفه‌ای و دکتری حرفه‌ای را برای سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی انتخاب کرده است.

آذرکیش خاطرنشان کرد: سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی در هدایت تحصیلی بدان معناست که اگر دانش آموز وارد هنرستان شود، در سطوح مختلف صلاحیت حرفه‌ای ملی می تواند ارتقا یابد و از نیروی کار ساده تا دکتری حرفه‌ای پیش روند و در صورت تمایل نداشتن به ادامه تحصیل، در هر مرحله‌ای می‌تواند وارد بازار کار شود و منشأ درآمدی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کل جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه باعث اشتغال می‌شود، مدرک نیست بلکه مهارت است. دانش آموزان با فراگیری مهارت، موفق‌تر هستند.

تامین نیاز بازارکار اساس کار هنرستان‌ها

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره رشته‌های پرطرفدار و کم‌طرفدار هنرستان‌ها توضیح داد: در هنرستان‌ها، رشته پرطرفدار و کم طرفدار موضوعیت ندارد، موضوع نیاز بازار کار در این خصوص مطرح است.

آذرکیش گفت: در واقع رشته‌ها در هنرستان بر اساس نیاز منطقه شکل می‌گیرد.   به طور مثال پرورش میگو در شمال و جنوب که دریا وجود دارد، از اقبال مناسبی برخوردار است اما رشته در شهر تهران موضوعیت چندانی ندارد.

وی نیاز منطقه و جامعه را در جذب دانش آموز در رشته‌های مختلف ضروری دانست و بیان کرد: تنوع رشته‌ها برای پاسخگویی به نیازهای مورد نیاز جامعه است، در منطقه‌ای دانش آموزان در یک رشته با تعداد بسیار و در منطقه دیگر با تعداد کمتر جذب می‌شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ماهیت آموزش در هنرستان برگرفته از آموزش مشارکتی و ماهیت رشته‌ها تولیدی و خدمات محور است؛   بنابراین همیشه در حال سیاست گذاری هستند.

آذرکیش عنوان کرد: بیش از هفت هزار هنرستان در سراسر کشور بالغ بر ۹۷۲ هزار هنرجو را در خود جای داده است و این آمار نشان می‌دهد که در همه مناطق آموزشی کشور یک هنرستان داریم و پوشش صد درصد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش وجود دارد.

برچسب‌ها هنرستان آموزش برخط وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرستان آموزش برخط وزارت آموزش و پرورش هنرستان آموزش برخط وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش فنی حرفه ای و کاردانش دفتر آموزش های فنی شاخه فنی حرفه ای فنی حرفه ای دانش آموزان هنرستان ها رشته های گروه فنی و حرفه ای دوره متوسطه بازار کار رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۷۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری

به گزارش خبرنگار مهر، نادر کریمی بیرانوند پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم اظهار کرد: سنندج از امروز تا دهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روی است که در راستای ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در استان خبر داد و گفت: از راهکارهای سند تحول بنیادین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید تا پایان دوره تحصیلی یک مهارت که منجر به اشتغال شود را بیاموزد و این دوره برای مدیران مدارس در راستای تحقق این مهم برگزار می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ساحت اقتصادی که در شش ساحتی که برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد بدرستی تبیین نشده تا دانش‌آموز بتواند وارد بازار کار شود.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث مهارت‌آموزی در مدارس نظری تصویب شد و ردیف اعتباری برای این مهم درنظر گرفته می‌شود.

وی یکی از مشکلات مهارت آموزی در مدارس نظری را نبود ساعت درسی مهارت‌آموزی دانست و گفت: تغییر ساختار آموزشی در حوزه متوسطه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است تا بتوان زمانی در برنامه درسی دانش آموزان برای مهارت آموزی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ ساعت در طول سه سال تحصیلی متوسطه مهارت‌آموزی گنجانده می‌شود تا منتج به شغل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیتی برای آموزش مهارت آموزی هستند

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان دارد و می‌توان با استفاده از فضای این مدارس سعی می‌شود مهارت به دانش‌آموزان این مدارس آموزش داده شود.

کریمی بیرانوند اذعان کرد: تا زمانیکه ساحت اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموز توانمندی ورود به بازار کار را نداشته باشد نمی‌توان به تحقق این ساحت آموزشی دست یافت.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد: از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، در چند سال اخیر استخدام جدی شد و از کل ظرفیت تربیت معلم استفاده می‌شود و اگر دانشگاه فرهنگیان نتوانست نیرو تربیت کند از طریق آزمون و مصاحبه نیرو جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: کردستان سال گذشته ۹ هزار ساعت در حوزه متوسطه نظری به صورت غیرموظف از بازنشستگان و دانشجو معلمان ترم هفت، برای جبران کمبود نیرو استفاده کردیم.

اجرای طرح «شهیدمحمودوند» برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت پوشش تحصیلی دور دوم متوسطه در کشور و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل بیان کرد: در پوشش تحصیلی متوسطه دوم، بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه جذب بازار کار می‌شوند ترک تحصیل می‌کنند اما براساس اجرای طرح «شهید محمودوند» دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکردند با بررسی کد ملی آنها دانش‌آموزان ثبت نام نشده شناسایی شدند و مسؤولان استان‌ها موظف شدند تا افرادی را برای پیگیری این دانش‌آموزان موظف به کار کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از دانش‌آموزان از طریق تحت پوشش قراردادن در کمیته امداد و بهزیستی به چرخه تحصیل بازگشتند و عده‌ای نیز به دلیل مهاجرت یا فوت ثبت نام نکرده بودند که شناسایی شدند.

کریمی اذعان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

وی یکی از مسائل آموزش و پرورش را حضور کمرنگ دانش‌آموزان پایه دوازدهم بعد از تعصیلات نوروز دانست و گفت: این آسیب بزرگی برای دانش‌آموزان است چرا که در این زمان دانش‌آموز با نحوه طراحی سوال آزمون نهایی آشنا می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات پایه دهم و یازدهم هم از امسال نهایی هستند و آزمون آنها در حوزه‌های اجرا و تصییح آن به صورت الکترونیکی است.

کد خبر 6089831

دیگر خبرها

  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای