Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@12:25:36 GMT

اولویت‌های اقتصادی دولت آینده چه باشد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۷۳۰۱

اولویت‌های اقتصادی دولت آینده چه باشد؟

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، دولت آینده باید مهار تورم و ثبات اقتصادی را اولویت کاری خود قرار دارد.

دکتر علی حیات‌نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیک بودن انتخابات و تعیین دولت جدید در کشور، گفت: برنامه‌های اقتصادی مهمترین موضوعی است که دولت باید به آن توجه کند و اولویت‌بندی مناسبی در ساماندهی به امور اقتصادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مشکل اصلی کنونی اقتصاد کشور را تورم و بی‌ثباتی دانست و عنوان کرد: مهار تورم که امروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... فراوانی بسیاری ایجاد کرده باید اولویت اول دولت آینده باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اکثر دولت‌ها به دلیل آنکه عمدتا به دنبال کسب رضایت عمومی هستند با راهکارهای دستوری تورم را به صورت مقطعی مهار می‌کنند که پس از مدتی با جهش و شدت بیشتری بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: این نگاه سیاسی و ابزاری به اقتصاد باید در دولت آینده حذف شود.

 حیات‌نیا افزود: لازم است مهار تورم از طریق کار کارشناسی دقیق صورت بگیرد، نه به شیوه دستوری و اهرم‌های فشار و نخستین کاری که دولت باید در این زمینه انجام دهد رفع معضل کسری بودجه است.

وی اظهار کرد: اگر تورم مهار و ثبات اقتصادی در کشور برقرار شود، بسیاری از مشکلات در زمینه تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و ... نیز در کشور مرتفع می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی کار دیگری که دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی انجام دهد را کاهش تصدی‌گری دولت و به حداقل رساندن نقش دولت در اقتصاد دانست و عنوان کرد: متاسفانه اکنون شاهد فعالیت شرکت‌های بزرگ و متعدد دولتی و شبه دولتی و سازمان‌ها و بنگاه‌های زیادی هستیم که گاهی دولت و حاکمیت توان مدیریت درست آنها را ندارد.

حیات‌نیا با تاکید بر لزوم حرکت جدی و واقعی به سوی خصوصی سازی در دولت آینده، گفت: دولت باید در زمینه اقتصاد عمدتا نقش نظارتی و تسهیل گری داشته باشد و زمینه توانمند شدن بخش خصوصی را فراهم کند.

وی معتقد است، اگر خصوصی سازی به معنای واقعی اجرا شود، بسیاری از مشکلات جذب سرمایه داخلی و خارجی نیز در کشور حل خواهد شد.

حیات‌نیا با بیان اینکه نباید فراموش کنیم رفع این مشکلات از عده دولت به تنهایی خارج است، یادآوری کرد: رفع مشکلات اقتصادی ایران نیازمند تعامل بین قوای سه گانه است.

وی اظهار کرد: به علاوه نباید انتظار داشته باشیم مشکلات اقتصادی که طی سالیان متمادی ایجاد شده، در دوره فعالیت چهار ساله یک دولت مرتفع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه نرخ تورم انتخابات ۱۴۰۰ مشکلات اقتصادی دولت آینده حیات نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۷۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، یکی از پرتکرارترین شعار ابراهیم رئیسی و یاران او که امروز در دولت سیزدهم حضور دارند، حل مشکلات بورس بود. چنانچه امیرحسین قاضی‌زاده، کاندیدای پوششی رئیسی گفته بود: « مشکل بورس را سه روزه می‌شود حل کرد و این موضوع دستور حکومتی و دستور رئیس‌جمهور را می‌خواهد.»

ابراهیم رئیسی هم در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، با حضور در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران، تاکید کرده بود که؛ «همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکارها را دنبال کنیم.»

با این با گذشت بیش از دو سال و چندماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نه تنها مشکلات بورس حل نشد که وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر شده و بالا رفتن قیمت دلار و سکه مردم را نگران کرده است. در همین راستا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

وی گفت: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902227

دیگر خبرها

  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟