Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور رئیس جمهوری عراق هرگونه درخواست از سوی وی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را رد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روداو، مشاور رئیس جمهوری عراق در امور انتخابات هرگونه درخواست وی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هاوجین عمر» مشاور انتخاباتی برهم صالح در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: رئیس جمهوری بر پایبندی به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر اصرار دارد و برخی اخبار مبنی بر تمایل وی برای تعویق انتخابات بی‌پایه و اساس است.

این سخنان مشاور صالح در حالی مطرح می‌شود که «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه پیش از این گفته بود رئیس جمهوری درخواست تعویق انتخابات را داده است.

به گفته «هاوجین عمر» رئیس جمهوری پیش از این ملاحظاتی درباره کارت‌های رای‌گیری داشت و ترجیح می‌داد که انتخابات به دلیل ممانعت از بروز برخی مشکلات با کارت‌های هوشمند برگزار شود اما هرگونه اصلاح قانون انتخابات امری زمانبر است و منجر به اتهام‌زنی به رئیس جمهوری در تاخیر زمان انتخابات می‌شد لذا اکنون می‌توان هم با کارت هوشمند و یا کارت موقت انتخابات رای داد.

وی اظهار داشت: سند مربوط به رقابت سالم انتخاباتی در حال آماده‌سازی است و طی روزهای آتی به رئیس جمهوری ارائه خواهد شد تا به روسای گروه‌های سیاسی و ائتلاف‌ها برای امضا ارسال شود تا سند اخلاقی برای پایبندی به انتخاباتی شفاف و سالم شود.

این سند همچنین دربردارنده مواردی نظیر سلامت انتخابات، کمپین تبلیغاتی سالم، عدم توسل به زور در حل منازعات و عدم تعرض به دیگر نامزدها و موارد دیگر می‌شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است در 10 اکتبر آتی برگزار شود.

صدور احکام بازداشت و احضار برای 9 مقام عراقی

سازمان پاکدستی عراق از صدور احکام بازداشت و احضار برای 9 مقام بلندپایه فعلی و سابق عراق در پرونده‌های مربوط به فساد خبر داد.

در بیانیه این سازمان آمده که در ماه مه گذشته 3 حکم بازداشت برای استاندار سابق بابل، مدیر کل سابق شعبه بانک الرشید، و یک کارمند شرکت توزیع مشتقات نفتی در استان نینوا به اتهام فساد مالی و اداری صادر شده است.

این بیانیه افزوده که همچنین استاندار سابق کرکوک بابت پرداخت اموال به صورت غیر قانونی به یکی از اعضای شورای استانداری، و همچنین یک نماینده سابق مجلس و یک عضو سابق شورای استانداری کرکوک به علت خودداری از تحویل دادن سلاح پس از پایان مسئولیت احضار شده‌اند.

موضوع مبارزه با فساد از مهم‌ترین مطالبات اعتراضات گسترده‌ای بود که از اکتبر 2019 در عراق درگرفت و به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» انجامید.

در اوت سال گذشته دولت عراق کمیته‌ عالی مبارزه با فساد را تشکیل داد و یک نیروی امنیتی ویژه برای اجرای احکام صادره از این کمیته اختصاص داد.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، پیش از این در یک سخنرانی تلویزیونی خبر داد که عراق از سال 2003 بیش از هزار میلیارد دلار از ثروت‌های خود را بابت فساد از دست داده است.

در ماه گذشته، در تحولی بی سابقه، «جمال الکربولی»، سیاستمدار بانفوذ عراقی به علت اتهامات مربوط به فساد بازداشت شد.

او بلندپایه ترین مقام عراقی است که در ارتباط با پرونده‌های فساد بازداشت شده است.

سفر وزیر خارجه انگلیس به عراق

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه بریتانیا امروز در سفری رسمی وارد بغداد خواهد شد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «راب» در این سفر یک روزه با «برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فواد حسین» همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

راب پیش از این در روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با الکاظمی گفتگو کرده بود.

رایزنی «حلبوسی» با سفیر هلند

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و سفیر هلند در بغداد درباره انتخابات زودهنگام و نقش جامعه بین المللی در نظارت بر آن رایزنی کردند.

در بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق آمده است: وی در دیدار با «میشل رینتینار»، سفیر هلند در بغداد، درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و راه های تقویت آن گفتگو کرده است.

در ادامه بیانیه نیز اشاره شده است که دو طرف به بررسی انتخابات زودهنگام در عراق و آماده سازی شرایط لازم برای برگزاری آن و تامین امنیت آن و همچنین نقش جامعه بین المللی در نظارت بر انتخابات برای جلب اعتماد شهروندان عراقی به نتایج فرآیند انتخابات پرداختند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات زودهنگام رئیس جمهوری برهم صالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماسه وعده صادق باید در سطح جامعه روایت گری شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، نماینده ولی فقیه در مازندران ضمن گرامیداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام گفت: تبیین معارف، احکام و اخلاق دینی و تربیت هزاران شاگرد از برکات این امام بزرگوار است.

آیت الله محمدی لایینی خواستار رفع مشکلات قشر ماما‌ها در جامعه از سوی مسئولان شد و افزود: سقط جنین از جمله معضلاتی هست که باید نظارت بیشتری روی این موضوع انجام گیرد.

خطیب نماز جمعه ساری با بیان اینکه حماسه وعده صادق باید در سطح جامعه روایت گری شود تصریح کرد: باید در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصادی باید وعده صادق صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار حضور حداکثری مردم در مرحله دوم انتخابات شد و گفت: حضور با شکوه مردم انتخابات خاری بر چشم دشمنان است.

آیت الله محمدی لایینی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و حامیانشان در باتلاق بزرگ غزه در حال دست و پا زدن هستند گفت: امروز مظلومان جهان یقه زورگویان را گرفته و می‌گویند زمان بزن و در رو تمام شده است.

وی افزود: امروز جوانان کشور‌های غربی برای حقیقت طلبی به خیابان‌ها آمده اند چرا که دیگر تحمل زورگویی و ستمگری علیه مظلومان را ندارند.

دیگر خبرها

  • حماسه وعده صادق باید در سطح جامعه روایت گری شود
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • دولت با کسی تعارف ندارد
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • پیگیر تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان هستیم
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت و بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس