Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از خانواده‌های بزرگ گیاهی خانواده گل رز یا همان رزاسه است که بیش از ۳ هزار گونه و نزدیک به ۱۰۰ جنس را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه  بسیاری از میوه‌هایی که می‌شناسیم از جمله سیب، هلو، زرد آلو، گیلاس، آلبالو، آلو، تمشک، توت فرنگی و سایر میوه‌هایی که اغلب آن‌ها شفت هستند به این خانواده تعلق دارد، افزود: در میان جنس‌های این خانواده، جنس گل رز (Rosa) اغلب از گیاهانی با گلبرگ‌های معطر تشکیل شده است که علاوه بر مصارف دارویی، به عنوان گل‌های زینتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی اظهار کرد: در بین گیاهان این جنس، گونه Damascena که در ایران به گل محمدی یا گل صد برگ نیز شناخته می‌شود، به دلیل میزان بالای روغن‌های فرار و عطر خاص خود در تولید اسانس و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: اسانس گل رز علاوه بر استفاده به عنوان یک معطر دارای خواص غذایی، دارویی و صنعتی نیز است و به همین دلیل استفاده از گلاب در تولید بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه کمک به درمان مشکلات گوارشی، درد قفسه سینه، اختلالات ریوی، یبوست حاد و مزمن و همچنین تنش‌های عصبی و افسردگی از جمله خواص دارویی گلاب است، بیان کرد: اثرات ضد درد، ضد التهاب، خواب آور، ضدباکتری، ضد سرفه و ضد اسپاسم گلاب که به دلیل ترکیب مواد تشکیل دهنده اسانس گل رز است نیز در برخی مطالعات به اثبات رسیده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه فنتیل الکل، ژرانیول و سیترونلول مهمترین ترکیبات شکل دهنده گلاب است، عنوان کرد: اساسا تولید گلاب هم در روش سنتی و هم صنعتی با استفاده از تقطیر صورت می‌گیرد.

ابراهیمی بیان کرد: طی فرآیند گلاب گیری گل‌ها در ظروفی ریخته شده و به آن آب اضافه می‌شود. با حرارت دادن آب حاوی گل، اسانس گلبرگ‌ها در آب حل شده و با تبخیر آب و سپس سرد شدن آن به شکل قطرات گلاب جمع آوری می‌شود.


مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به نحوه و زمان گلاب گیری، میزان اسانس موجود در انواع گلاب متفاوت است و معمولا گلاب را به دو دسته گلاب سنگین یا درجه یک با میزان بالای روغن‌های فرار و گلاب سبک یا درجه ۲ با میزان کمتری از روغن‌های فرار تقسیم بندی می‌کنند.

او عنوان کرد: اگر چه برخی مواقع و به جهت کاهش هزینه‌های تولید با اضافه نمودن اسانس گل محمدی به آب نیز گلاب به دست می‌آید، اما تنها گلاب تولیدی به روش تقطیر باید مورد استفاده قرار گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: به دلیل بالاتر بودن میزان اسانس گل‌های تازه، بهتر است هم در روش سنتی و هم صنعتی از گل‌های تازه برای گلاب گیری استفاده شود که در این صورت تنها یک ماه از سال برای گلاب گیری از گل‌های تازه امکان پذیر است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در روش سنتی معمولا به ازای هر ۵ کیلوگرم گل تازه ۱۰ لیتر گلاب مرغوب به دست می‌آید، با توجه به اینکه تقریبا از هر ۴ یا ۵ کیلوگرم گل تازه ۱ کیلوگرم گل خشک به دست می‌آید، برای تولید ۱۰ لیتر گلاب ۱ کیلوگرم گل خشک مرغوب کفایت می‌کند.

او ادامه داد: باید توجه داشت که فرآوری گل محمدی و تبدیل آن به گلاب به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است و می‌تواند ارزش محصول را تا حدود ۶ برابر افزایش دهد.

ابراهیمی بیان کرد: به همین دلیل احداث کارگاه‌های گلاب گیری خانگی و یا کارخانجات گلاب گیری در استان خراسان جنوبی برای تامین نیاز داخلی استان و حتی صادرات آن به استان‌های دیگر و خارج از کشور بدلیل مرغوبیت بالای گل محمدی تولید شده در شرایط اقلیمی جنوب خراسان، در صورت انجام مطالعات امکان سنجی و توجه به بازار‌های فروش این محصول می‌تواند در بهبود معیشت کشاورزان تولید کننده گل محمدی بسیار مثمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاهان دارویی فرآوری محصولات جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی مورد استفاده قرار کیلوگرم گل گلاب گیری گل محمدی اسانس گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله

استاندار ایلام از انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله خبر داد و گفت: حفر این تعداد چاه در اشتغال‌زایی و توسعه و رونق اقتصادی استان موثر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با جمعی از کارگران و کارفرمایان با اشاره به نقش مهم کارگران در اقتصاد کشور، اظهار کرد: دستان پرتوان کارگران موجب گردش چرخ‌های اقتصاد کشور می‌شود بنابراین کار کردن ارزش بالایی دارد و کارگر باید احساس غرور کند.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب کارگران از تحصیلات عالیه برخوردار هستند، ادامه داد: حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، نقش کارگران در راستای دوام و بقای هر نظامی برجسته است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کارگران با تحصن، نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کردند، اضافه کرد: کارگران در سیاست نقشی تعیین کننده دارند و در نظام‌های سیاسی دنیا همواره بخش اعظمی از سیاست‌های کشور متأثر از نگاه و رویکرد کارگران است.

بهرام‌نیا تاکید کرد: برای ارتقا معیشت و بهبود وضعیت کارگران نیاز به اصلاح قانون کار و کارگری و کارفرمایی داریم و امید می‌رود که در مجلس جدید به موضوع کار، کارگر و دفاع از حقوق کارگران بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: به لطف کارگران، استان ایلام از نظر ثبت اشتغال در سال ۱۴۰۱ رتبه نخست و در سال ۱۴۰۲ رتبه سوم را کسب کرد.

استاندار ایلام افزود: استان ایلام در حوزه کشاورزی، گردشگری، معدن، صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها بالفعل شده است، با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، شاهد اشتغال‌زایی و توسعه استان خواهیم بود.

بهرام‌نیا با اشاره به واحدهای آماده افتتاح استان از جمله فولاد ایوان، کاغذ سنگی چرداول، پتروشیمی هلیلان و ان اجی ال دهلران، افزود: با بهره‌برداری از این واحدها زمینه اشتغال نیروهای زیادی فراهم می‌شود.

وی از انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله خبر داد و افزود: قرارداد توسعه میدان نفتی آذر (چنگوله) برای حفر ۱۹ حلقه چاه منعقد شده که در اشتغال‌زایی، توسعه و رونق اقتصاد استان بسیار مؤثر است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه مجوز پتروشیمی دره‌شهر صادر شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: پتروشیمی هلیلان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و پتروشیمی دهلران با ۵۲ درصد در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، پس از درخواست جامعه کارگری و کارفرمایی برای توجه ویژه به این قشر و انتصاب مشاور استاندار در امور کارگران، استاندار ایلام اعلام کرد مشاور استاندار در امور کارگران معرفی می‌شود.

کد خبر 748557

دیگر خبرها

  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله