Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در نامه‌ای به معاون سیاسی صدا و سیما خواستار اختصاص بخشی از برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری در رسانه ملی به فضای مجازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در نامه‌ای به معاون سیاسی صداسیما خواستار اختصاص بخشی از برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری در رسانه ملی به فضای مجازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متن این نامه به شرح زیر است:


جناب آقای مجید آخوندی

معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگ‌ترین نماد‌های تحول جهانی و از مهم‌ترین مولفه‌هایی بوده که زندگی بشر را متاثر کرده است. در واقع فضای مجازی را باید به مثابه‌ی زیست‌بوم نوینی ببینیم که حکمرانی کشور را در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و تغییرات گسترده در سبک زندگی و حتی معیشت جامعه را به دنبال دارد. در چنین شرایطی وقتی در عرصه‌ی انتخابات قرار می‌گیریم، طبیعی است که انتظار داشته باشیم برنامه‌های ارائه‌شده توسط نامزد‌های انتخاباتی با در نظر گرفتن مولفه‌ی حیاتی فضای مجازی باشد تا بررسی برنامه و رویکرد نامزد‌های انتخاباتی در این عرصه امکان شناخت جامع‌تر هر کاندید را برای مردم فراهم کند.

در همین راستا، با مد نظر قرار دادن صحبت‌های اخیر رهبری و اشاره صریح ایشان به اولویت‌های دغدغه‌های مردم و قرار دادن این سخنان در کنار تاکید‌های مکرر پیشین‌شان مبنی بر اهمیت رسیدگی به اوضاع فضای مجازی و ابعاد مختلف آن به وضوح مشخص می‌شود، آنچه هنگام مطرح شدن بحث فضای مجازی مد نظر قرار می‌گیرد باید بر مبنای نیاز‌های حقیقی و اولویت‌های جامعه باشد و پرداختن به مسائل و چالش‌های اساسی مانع از فضاسازی‌ها و القائات رسانه‌ای کاذب شود؛ لذا دور از انتظار نیست که بگوییم رئیس‌جمهور آینده‌ی ما باید طرحی از یک حکمرانی نوین بر فضای مجازی داشته باشد. برنامه‌ای که نه بر اساس دوقطبی‌سازی‌های کاذب و مطرح کردن جنبه‌های غیر اساسی از این مقوله همچون فیلترینگ، که بر مبنای طرحی برای پاسخ دادن به مسائل اصلی و دغدغه‌های فعلی مردم در ابعاد مختلف زیر باشد:

۱. اجتماعی و فرهنگی

مهم‌ترین چالش‌هایی که برای مردم در مواجهه با فضای مجازی ایجاد می‌شود در این لایه قرار دارد. آزادی‌های عمومی مردم، احزاب سیاسی، خبرنگاران و ... در فضای مجازی مهم‌ترین مسئله‌ی این لایه است. همین‌طور دستیابی به فضای مجازی پاک، سالم و ایمن با توجه به صیانت از حقوق اقشار خاص به ویژه کودکان و نوجوانان باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه فرصت‌های فضای مجازی در حوزه‌های آموزش و بهداشت به چه صورتی است، مدیریت سرگرمی و تفریح به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف مردم از فضای مجازی و چگونگی ساماندهی محتوای تولیدی کاربران از دیگر سوالات مهم در این لایه هستند.

۲. اقتصادی

با توجه به رشد اقتصاد دیجیتال طی این سال‌ها، در برنامه‌ی اقتصادی هر نامزد انتخاباتی باید مولفه‌ی اقتصاد دیجیتال و توجه به ظرفیت‌های نوین اشتغال‌زایی سایبری به چشم بخورد. همین‌طور تنظیم مالیات و بیمه‌ی کسب‌وکار‌های اینترنتی در راستای حمایت از تولید داخلی، ظرفیت ارز‌های دیجیتال در تبادلات ملی و بین‌المللی و ظرفیت صادرات محصولات دیجیتال از موضوعاتی هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود.

۳. سیاسی

رئیس‌جمهور آینده‌ی ایران باید برنامه‌ی مشخصی برای رسیدن به استقلال سایبری و توانایی اعمال حاکمیت در مرز‌های مجازی کشور داشته باشد. همچنین اینکه چگونه می‌شود اقتدار سایبری کشور را به صورتی افزایش داد که توانایی مواجهه‌ی فعال با پدیده‌های بین‌المللی را داشته باشیم، یک سؤال حیاتی است.

از دیگر موضوعات مهم در این لایه، افزایش امنیت فضای مجازی با توجه ویژه به امنیت خدمات پرکاربرد کشور و همین‌طور تغییر خط مشی کشور در روابط بین‌المللی حوزه‌ی فضای مجازی است. اینکه مواجهه‌مان با قدرت‌های سایبری جهان و کشور‌های همسو به چه صورتی باشد و اینکه چگونه می‌توانیم در تنظیم‌گری بین‌المللی فضای مجازی نقش‌آفرین باشیم، از سوالات مهمی هستند که باید پاسخ داده شوند.

۴. مسائل فنی

وجود یک برنامه‌ی عملیاتی برای تحقق بخشیدن به طرح کلان و معماری شبکه‌ی ملی اطلاعات الزامی است. برنامه‌ای که باید تمرکز ویژه‌ای بر توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی و خدمات بومی این شبکه داشته باشد. همین‌طور داشتن یک دید کلی نسبت به تهدید‌ها و فرصت‌های فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، اینترنت ماهواره‌ای، زنجیره‌ی بلوکی و ... از موضوعات مهم در لایه‌ی فنی محسوب می‌شود.

جناب آقای آخوندی!

در نظر ما صداوسیما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که در انتخابات مردم را در مسیر انتخابی جامع، دقیق و مسئله‌محور یاری کند؛ لذا از شما انتظار می‌رود که بخشی از برنامه‌های انتخاباتی هر نامزد ریاست‌جمهوری را موضوع فضای مجازی اختصاص داده و متناسب با بخش‌های مختلف مناظرات، مسائل مربوط به بحث فضای مجازی را نیز مطرح کنید. امید می‌رود که صدا و سیما بتواند با ترسیم صحیح ابعاد مختلف مسئله‌ی فضای مجازی و ایجاد بستر مناسب برای ارائه‌ی برنامه‌های تخصصی انتخاباتی، امکان تشخیص طرح‌های مدون ارائه شده از شعار‌های غیرتخصصی و سطحی را برای جامعه فراهم کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری انتخابات1400 نامزدهای ریاست جمهوری فضای مجازی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بخشی از برنامه های انتخاباتی فضای مجازی ی فضای مجازی همین طور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل