Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز (سه‌ شنبه 18 خرداد) در جلسه علنی و در پاسخ به سؤال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد با موضوع دلایل کمبود گاز مایع و نفت سفید در سطح کشور و مناطق محروم اظهار داشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز 2.5 برابر شده است و از 14 هزار روستا به 35 هزار روستا رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌ های گازرسانی قرار دارد افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط میانگین به دلایل مختلف عقب هستند؛ گاز به 90 درصد روستاهای استان‌های کرمان و یکی از خراسان‌ها و فارس هم رسیده است.

وزیر نفت تصریح کرد: 43 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرها هزینه کرده‌ایم ضمن اینکه 40 هزار میلیارد تومان هم اضافه بر بودجه قبلی برای انتقال گاز در نظر گرفته‌ایم.

زنگنه گفت:‌ 2 هزار و 500 میلیارد تومان به استان آذربایجان غربی برای گازرسانی تخصیص پیدا کرده است این در حالی است که وضعیت گاز در مناطق شهری و روستایی در این استان از 78 درصد سال 92 به 93 درصد در شرایط فعلی رسیده است.

وی گفت: در سال 92 فقط 37 درصد شهرستان مهاباد گاز داشت که هم اکنون این میزان به 80 درصد رسیده است.

زنگنه افزود: در منطقه سردشت به 34 درصد گازرسانی روستاها دست پیدا کرده‌ایم که در این زمینه عقب مانده‌ترین است؛ در پیرانشهر نیز 74 درصد روستاها گازرسانی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه 4.5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت شبکه گازرسانی کشور نیستند، گفت: پالایشگاه های نفتی کشور 7 هزار تن گازتولید می‌کنند که 5 هزار تن آن در کشور توزیع می‌شود. مردم و خانوار بیش از مصرف متوسط از گاز استفاده می‌کنند در واقع باید گفت در این مسیر قاچاق گاز صورت نمی‌گیرد بلکه از گاز مایع برای سوخت اتومبیل‌های فرسوده به روشی غیر استاندارد استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما علاقه‌ای به صادرات گاز نداریم ولی حتی اگر صادراتی صورت گیرد درآمد آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می رسد نه وزارت نفت، از سوی دیگر مخالف توزیع گاز در داخل نیستیم اما ترجیح ما این است که اولویت با CNG باشد و گاز مایع به دلیل درآمد ارزی بیشتر صادر شود.

وزیر نفت با بیان اینکه روند گازرسانی کند نیست و 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند، گفت: البته برخی مناطق آذربایجان غربی عقب ماندگی دارند که باید در این مسیر اقداماتی صورت گیرد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مناطق محروم وزیر نفت گازرسانی وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌ و شهرسازی گفت: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که چیزی حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران بر روی پهنه‌های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند.   علی بیت‌الهی درباره مطالعات انجام شده برای شناسایی اینکه چه میزان جمعیتی از ایران که در پهنه فرونشستی سکونت دارد، اظهار داشت: در این باره گزارشی تهیه کرده‌ام که در این گزارش نقشه‌های فرونشستی و سکونتگاه‌های جمعیتی شهری و روستایی را بررسی کردم و تطابق دادم، مطالعات نشان می‌دهد که متاسفانه محدوده‌های جمعیتی عمده و کلان کشور مانند تهران، مشهد، شیراز ، کرمان و از همه مهم‌تر اصفهان و چند کلان شهر دیگر  دقیقا در محدوده فرونشستی قرار دارند یا مجاورت و حاشیه زون‌های فرونشستی واقع شده‌اند.   وی ادامه داد: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که چیزی حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران بر روی پهنه‌های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند.   رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: خصلت فرونشست زمین این است که هر روز ادامه دارد و استنباط می‌شود که اگر همین روال ادامه پیدا کند این زون‌های مجاورت فرونشست هم جزو پهنه‌های فرونشست خواهند شد  و به این پهنه می‌پیوندند و وسعت فرونشست افزایش پیدا می‌کند.   بیت‌الهی افزود: مساحت زون‌های فرونشستی در کشور نسبت به ۵ سال گذشته حدود ٣ برابر افزایش پیدا کرده و رشد پهنه خصوصیت فرونشست است.   وی گفت: باید توجه داشت که این حجم جمعیت و ساخت و سازها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی تحت تاثیر این موضوع هستند و کاهش این ریسک نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور

دیگر خبرها

  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • توضیحات پلیس درباره طرح نور/ ۹۰ درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند
  • ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند
  • سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد
  • ۹۰ درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند
  • اصلاح رفتار و پوشش ۹۰ درصد تذکر گیرندگان در طرح نور
  • ۴۹۵ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت
  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد