Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت خودرو ایران بدون شک یکی از بزرگترین پوست اندازی هایش را طی ۳ سال اخیر تجربه کرده است. رکورد شکنی تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و خروج شرکای خارجی تولد تفکری نوین را رقم زده اند که بارزترین نمود آن در سایپای نوین به چشم می خورد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از سایپانیوز، سایپا از حدود 3 سال قبل با تغییر رویه، ضمن خروج پراید از خط تولید و خروج شرکای خارجی، تولد خانواده ای تمام سایپایی را آغاز کرد که در کلاس های مختلف، سبد کاملی از محصولات بومی را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله به معنای پشت کردن کامل سایپا به گذشته نبود چرا که این خودروساز هفته گذشته اولین بازارچه قطعات یدکی در کشور را در راستای خدمت رسانی با قطعات اصل به محصولاتش راه اندازی کرد. سید جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در این مراسم گفت: حدود 50 درصد از خودروهایی که در سطح کشور در حال تردد هستند، متعلق به گروه خودروسازی سایپا است، از این‌رو ضرورت داشت که شرکت سایپایدک در راستای ارائه خدمات مناسب به مشتریان محترم، سطح کیفی خدمات پس از فروش خود را ارتقاء دهد.

سایپا پیشتر علاوه بر ایجاد تنوع گسترده در سبد محصولاتش با اختصاص گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر به سدان جدید شاهین نشان داده بود که تنها در مسیر معرفی محصولات جدید با نشان اختصاصی و داخلی سازی حداکثری گام بر نمی دارد و زمینه های خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان در همه ابعاد با استانداردهای جدید را در دستور کار دارد.

ایمنی یکی دیگر از سرلوحه ها و کلیدواژه های سایپای نوین است. سایپا خودروسازی است که پیشتر از همین ناحیه از سوی مردم و مسئولان در زمان تولید پراید مورد انتقاد قرار می گرفت اما تحول های این خودروساز در حوزه ایمنی به خصوص در خودرویی مانند شاهین به حدی بوده که نگاه ها را کاملا تغییر داده است. توجه ویژه به ایمنی نظیر پاس کردن استاندارد های ECE اروپایی و انتشار ویدیوهای آن به صورت عمومی، بهره گیری از آلیاژ جدید در ساخت بدنه شاهین و ... یکی از مهمترین نشانه های پشت سر گذاشتن گذشته و نگاه به آینده برای ساختن تفکر خودروسازی از نو است.

سایپا بدون شک با اتکا به تحول های اخیر الگویی ایده آل برای صنعت خودرو کشور به شمار می رود. در صورتی که در آینده نزدیک یا دور بار دیگر تحریم ها سنگین تر شود، سبد محصولات سایپا در مقابل آن ضد ضربه خواهد بود چرا که تمامی محصولات این سبد با نشان سایپا هویت گرفته اند.

یکی از راهکارهای محافظه کارانه در دوران گذار تحریم ها، مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، استمرار و تاکید بر تولید محصولاتی نظیر تیبا، ساینا و حداکثر کوییک بود. سایپا با تفکر گذشته می توانست با این راه بدون حرکت بیشتر و حذف تمامی هزینه ها بدون هیچ نوآوری روزگار بگذراند اما از حدود 3 سال قبل راه سخت در این مسیر انتخاب شد و اصلی ترین تاکتیک این مسیر، تغییر در هر لحظه و تدوین استانداردهای جدید ایمنی و کیفی سازی محصولات بود. آینده از امروز، متفاوت آغاز می شود. در حالی که زمزمه های بازگشت شرکای خارجی در صورت رفع تحریم ها به گوش می رسد، بر خلاف گذشته بیش از آنکه در انتظار پیشنهادهای جذاب خودروسازان به خارجی ها برای تولید محصولات باشیم، شاهد قدرت‌نمایی خودروسازانی مانند سایپا در این زمینه هستیم. مسیری که سایپا از حدود 3 سال قبل پیش گرفته و شاکله کنونی این خودروساز، تقریبا آن را از حضور خارجی ها بی نیاز می کند به گونه ای که پلت فرم تندر90، بستری برای یکی از محصولات جدید سایپا خواهد بود. سایپا تا پیش از تحریم ها و آغاز بحران های صنعت خودرو تنها 2 تا 3 محصول در کلاس B به شکل سدان و هاچ بک داشت. این خودروساز امروز ضمن گسترش خانواده خودروهای کلاس B با فیس لیفت های جدید و نسخه های مینی کراس مانند اطلس، شاهین را به عنوان سدان کلاس C و آریا را به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران در کلاس C به بازار ایران معرفی کرده است و سربازانش در کلاس های مختلف نه تنها به خوبی جای خارجی ها را پر کرده اند بلکه فراتر از آن نیز قدم گذاشته اند و نارنجی پوشان را در موضع مذاکره با خودروسازان خارجی در بالاترین موضع قدرت قرار داده اند.

سایپای امروز آبستن تحولات لحظه ای و اخبار تازه برای صنعت خودرو کشور است. آنچه امروز در حال پایه گذاری است بدون شک در آینده ثمره جذابی را برای صنعت خودرو به ارمغان خواهد آورد و سرعت این تحولات به حدی زیاد است که هر هفته می توان منتظر معرفی محصولی جدید از این خودروساز نوین بود. دوران تک محصولی و اتکا به خودروسازان خارجی برای یک خودروساز بزرگ به پایان رسیده و امروز این خودروساز، خودش هویت آینده را نوشته و به تنهایی با سربازان جدیدش در مسیر آن قدم بر می دارد. این رویکرد بدون شک الگویی متفاوت، زاده شده از دل بحران ها، تحریم ها و ملی گرایانه است که می تواند چهره صنعت خودرو کشور طی سال های آینده را نیز متحول کند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صنعت خودرو تحریم ها بدون شک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟

از هفته گذشته که پس از 18 ماه سرانجام یکی از محصولات ایران‌خودرو با افزایش قیمت مواجه شد جنب‌وجوش دلالانی که از اختلاف حدود 500 میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار پژو پارس لذت می‌بردند آغاز شد. تا جایی که کلیپ‌ها و تصاویر اعتراض برخی مشتریان به افزایش 50 درصدی قیمت پارس از رسانه‌های آن طرف آب سر درآورد.
در حال حاضر فاصله عجیب و غریبی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار بخصوص در مدل‌های پرتیراژ ایجاد شده است. به طور مثال تا حدود یک هفته قبل قیمت کارخانه‌ای پژو پارس 294 میلیون تومان بود؛ در حالی که در نمایشگاه‌های خودرو توسط دلالان تا 800 میلیون تومان فروخته می‌شد.
نتیجه‌ی چنین وضعیتی به این‌جا رسیده که خودروسازان داخلی با زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه شده‌اند. بنابراین تصمیم بر این شد تا با به‌روزرسانی هر از چند گاه قیمت، خودروسازان را از ورشکستگی نجات پیدا کنند تا دست کم بخشی از سودی که به جیب دلالان می‌رود صرف تولید و ایجاد اشتغال شود.
اما واسطه‌ گران که خود را میان مشتریان پنهان می‌کنند با افزایش 50 درصدی قیمت پارس از هفته قبل به تکاپو افتاده‌اند. این افراد تجمعات اعتراضی برگزار کردند که تصاویر مربوط به آن در رسانه‌های خارج از کشور نیز منتشر شد. با این استدلال که می‌بایست خودروهای خود را زمستان 1402 با قیمت قبل تحویل می‌گرفتند. اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند که هر شش ماه یک بار باید قیمت خودرو به‌روز می‌شد و در 18 ماه گذشته این اقدام صورت نگرفته بود.
در این مساله که همیشه حق با مشتریان واقعی است هیچ شکی وجود ندارد. اما دلالانی که از سودهای حدود 500 میلیون تومانی ناشی از فاصله قیمت پارس کارخانه‌ای و پارس بازار لذت می‌برند بدون توجه به تورم حدود 60 درصدی 18 ماه گذشته نسبت به افزایش پارس اظهار نادضایتی کردند.
در این رابطه نظر یکی از کارشناسان صنعت خودرو را جویا شدیم. امیرحسن کاکایی، نرخ‌گذاری دستوری را منجر به ضرر خودروسازان دانست و گفت: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران‌خودرو و سایپا 18 ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.
وی افزود: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.
کاکایی یادآور شد: طی سالهای اخیر بعضا مسئولان با مشورت کارشناسان تصمیم گرفتند قیمت خودرو را واقعی کنند اما هنگام عمل این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به دلیل وجود تنش اقتصادی در سطح جامعه، نگران شدند. با فضای سیاسی که بر صنعت خودرو سایه افکنده کسی جرأت نمی‌کند آنچه درست است را به زبان بیاورد و از ضرر خودروسازان بگوید. اما الان برای حمایت از تولید به مدیران شجاع نیاز داریم.
در شرایطی که عمده کارشناسان بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند محاسبات نشان می‌دهد اگر پژو پارس با قیمت 294 میلیون تومان سابق فروخته شود 8000 میلیارد تومان به زیان انباشته ایران خودرو افزوده می‌شود و همه رشته‌ها برای سرپا نگه داشتن این خودروساز اصیل کشور پنبه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • استقبال گسترده از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه