Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدیر پخش جهانی می‌گوید: سلایق مردم و حتی جشنواره‌های دنیا عوض شده است. زمانی بود که جشنواره‌ها دنبال فیلم‌های هنری مانند فیلم‌های کیارستمی بودند اما الان دیگر کمتر دنبال این سبک فیلم‌ها هستند. کارگردانان باید بدانند مخاطب جهانی چه نیازی دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زمانی که آمار فروش فیلم‌های خارجی را مشاهده می‌کنیم از خود سؤال می‌کنیم که چرا فیلم‌های سینمای ایران در جهان فروش بالایی ندارند؟ آیا اصلاً فیلم‌های ما در سینماهای کشورهای جهان اکران می‌شود و اگر بله تعداد سالن‌ها و سانس‌های آن مانند دیگر فیلم‌های جهان است یا خیر؟

از سوی دیگر یکی از فلسفه‌های بازار فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر این است که فیلم‌های سینمای ما را به پخش‌کننده‌ها و مدیران جشنواره‌ها معرفی کند تا آنان ضمن اکران فیلم‌های ما در جشنواره‌ها در سینماهای خود نیز فیلم را مانند دیگر فیلم‌ها برای فروش به نمایش عمومی بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گویا روند اکران فیلم‌های ما در جهان اینگونه نیست و شاهد نوعی باخت در اکران فیلم‌های ایران در سینمای جهان هستیم.

از سوی دیگر عدم حضور ما در آن سوی آب و عدم ملاحظه و رویارویی واقعی امکان بررسی و ارزیابی صحیح و جامع را به ما نمی‌دهد و بنابراین تنها افرادی که می‌توانند در این باره قضاوت کنند مدیران پخش بین‌المللی سینما هستند. مدیران پخش وظیفه توزیع و فروش فیلم‌ها را در سینماهای کشورهای دنیا دارند و به عنوان حلقه وصل میان چرخه تولید و اکران جهانی نقش آفرینی می‌کنند.

احضار 3، یک مکان ساکت 2 را در گیشه شکست داد+جدول فروشگفت‌‌وگوی اختصاصی با «وینکو میدرندورفر» کارگردان اسلوونی فیلم بن‌بست/ ثروتمندانِ فیلم، جهان را مانند بازار سرمایه‌داری می‌بینند/ ارزش‌های اخلاقی جهان را نجات می‌دهد

علیرضا شاهرخی مدیر دفتر پخش هنر هفتم در این باره با خبرنگار تسنیم گفت‌وگو کرد و درباره فروش پایین فیلم‌‌های سینمایی ما در جهان گفت: سینمای ما از منظر بین‌المللی در دو بخش جشنواره‌ها و فروش باید مورد بررسی قرار بگیرد. بدون شک در بحث جشنواره‌ها موفق بوده است اما در بخش فروش خیر. اینکه چرا در بحث فروش موفق نبوده است علل زیادی دارد اما قبل از هرچیز باید دید که فیلم‌های ما از نظر کیفی در چه سطحی در جهان هستند و قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند یا خیر؟ برای بررسی این موضوع نکاتی را درباره جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گویم تا ببینیم که فیلم‌های ما در چه سطحی هستند؟

او بیان کرد: ما قبل از هر چیز باید بپذیریم که دارای محدودیت‌هایی هستیم و چه در بخش بازار و چه در دیگر بخش‌های جشنواره این محدودیت‌ها را داریم که بخشی از آنها به سیاست‌های کلی کشور و برخی به باورهای ما برمی‌گردد اما هرچه که هست این محدودیت‌ها وجود دارد. ما نمی‌توانیم هر کارگردانی را به جشنواره بیاوریم و هر فیلمی را پخش کنیم یا در بخش بازار نیز نمی‌توان هر کمپانی را به بازار آورد. محدودیت‌ها اما تنها در موضوع جشنواره مورد توجه ما نیست بلکه در بحث فروش فیلم در جهان نیز وجود دارد. حتی فیلم‌هایی که اسکار گرفتند نیز نتوانستند فروش بالایی را تجربه کنند.

یک محدودیت دیگر متوجه ظرفیت کم برای انتخاب فیلم در جشنواره‌های خارجی است. به عنوان مثال حتی برخی از جشنواره‌های معتبر آمریکایی صرفاً یک فیلم را از ایران انتخاب می‌کنند و دیگر فیلم‌ها در میان انتخاب‌های آنان جایی ندارد.

این مدیر پخش درباره علت اصلی عدم فروش مناسب فیلم‌های سینمای ایران در جهان بیان کرد: چون که آن چیزی که تماشاچی عام دنیا می‌خواهد فیلم‌های ما ندارد اما این به معنای بی‌کیفیت بودن فیلم‌های ما نیست.

وی در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره تغییر دیدگاه و رویکرد جشنواره‌های دنیا گفت: الان سلایق مردم و حتی جشنواره‌های دنیا عوض شده است. زمانی بود که جشنواره‌ها دنبال فیلم‌های هنری بودند مانند فیلم‌های مرحوم کیارستمی اما الان دیگر کمتر دنبال این سبک فیلم‌ها هستند چون تماشاچی دیگر آن حوصله سابق را ندارد. برای همین باید ببینیم که چه چیزی در دست داریم و بعد مناسب با آن انتظاراتمان را بسنجیم.

جشنواره‌های دنیا در حال حاضر به درام توجه بیشتری دارند و تقریباً داستان‌محور شده‌اند البته نه اینکه اگر فیلم هنری باشد پذیرش نشود اما تماشاچی و نظر او برایشان اهمیت بیشتری دارد.

شاهرخی معتقد است که علاقه به حضور در جشنواره‌های خارجی برای فیلمسازان ما به حدی بالا است که برخی از آنان فیلم‌های خود را برای شرکت در جشنواره‌های خارجی می‌سازند، او در این باره می‌افزاید: برخی از کارگردانان به دفاتر ما پخش‌کننده‌ها می‌آیند و انتظار زیادی برای فروش فیلمشان دارند. برخی این اشتباه را می‌کنند که از همان اول دنبال این هستند که فیلمشان را برای جشنواره بفرستند. من به آنها می‌گویم که برو فیلم خودت را بساز و آنچه که دوست داری را تولید کن و از همان ابتدا به فکر جشنواره نباش. اما اگر فیلم خودت را بسازی هم تماشاچی اینجا را داری و هم فیلمت در آن سوی دنیا دیده می‌شود.

ببینید فیلمی مانند «طبیعت بی‌جان» مرحوم «شهید ثالث» در کشور ما اگر اکران شود تعداد خیلی محدودی از مردم به تماشای آن می‌روند اما همین الان نیز طرفداران خود را دارد و همواره یکی از فیلم‌هایی است که در محافل سینمایی مورد استقبال قرار می‌گیرد. پس باید فیلمساز فیلم‌ خودش را بسازد.

وی اضافه کرد: البته موفقیت در جشنواره‌ها برای فروش فیلم در بازار بسیار ضروری و مهم است. در همین بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر بیشتر خریداران دنبال این بودند که فیلم‌هایی را بخرند که در جشنواره‌ها موفق شده باشند اما باید دید که چند اثر از فیلم‌های ما این قابلیت را دارند که به جشنواره‌های خارجی بروند؟ در مقیاس میزان تولید سینمای ایران باید گفت که هیچ.

از سوی دیگر فیلم‌های ما به آن صورتی که فیلم‌های آمریکایی در چند هزار سینمای اروپا و آمریکا اکران می‌شوند، نمایش داده نمی‌شوند البته فیلم‌های آقای فرهادی که اسکار گرفتند تا حدی به آن شکل از اکران نزدیک است حالا اینکه موفق بودند یا خیر بماند. می‌توانم برای تقریب ذهن بگویم که سینماهایی که فیلم‌های ما را اکران می‌کنند چیزی شبیه سینماهای هنروتجربه است؛ سینماهای تک سالنه.

یکی از فیلم‌های ایشان در سنگاپور کلا هزار دلار فروش کرد البته همان فیلم در کل فروشش در جهان توانست به 22 میلیون دلار برسد اما نسبت به فروش فیلم‌های دیگر بسیار کمتر است.

مدیر دفتر پخش هنر هفتم در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره علت‌های دیگر فروش کم فیلم‌های سینمای ایران بیان کرد: یکی از علت‌هایی که فیلم‌های ما در جهان فروش بالا ندارند این است که برای مخاطب جهانی قابل درک نیستند. چونکه فضای آنها نتوانسته با ذهن مخاطب خارجی وصل بشود حتی برخی از دیالوگ‌های ما نیز برای آنان مفهوم نیست. به عنوان مثال فیلم متری شیش و نیم با اینکه در داخل کشور فروش خوبی داشت نتوانست در جهان فروش بالایی کسب کند.

شاهرخی بعد از این از راهکار موفقیت فروش فیلم‌های سینمایی ما در جهان گفت: اما از تمام اینها گذشته برای اینکه فیلم‌های سینمایی ما در جهان به فروش بالا برسد، باید بدانیم که مخاطبین امروز جهان به چه چیزی نیاز دارند. فیلمسازان ما باید جریان سینمای دنیا و تکنیک روز را بشناسد و بر اساس آن قصه خود را تعریف کند.

این اشتباهی که اشاره کردم که برخی از فیلمسازان ما برای جشنواره‌های خارج از کشور فیلم خود را می‌سازند یک واقعیت جدی است. فیلمسازی آمده بود به دفتر ما و گفت که فیلمم را برای حضور در ونیز مهندسی کرده‌ام در حالی که فیلمش برای حضور در جشنواره‌های محلی رده پایین هم شانس حضور نداشت. پس این فکر خطا را باید از ذهن بیرون کرد که حتما من به عنوان یک فیلمساز باید به جشنواره‌های خارجی بروم و اگر نروم دچار سرخوردگی می‌شوم. در حال حاضر نه تنها قشر جوان ما بلکه حتی کارگردانان میان‌سال ما نیز علاقه زیادی برای حضور در جشنواره‌های خارجی دارند.

در کشورهای دیگر 30 یا 40 تا فیلم در سال می‌سازند و چهار تای آن را به جشنواره‌ها می‌فرستند ما اینجا 100 تا فیلم‌ می‌سازیم و می‌خواهیم همه را به جشنواره‌های خارجی بفرستیم.

 فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم‌های جشنواره جهانی فیلم فجر نیز درباره تأثیر بازار در فروش سینمای ایران در جهان نظر مثبتی دارد. او در این باره با اشاره به تمدید زمان خرید و فروش بازار به علت افزایش استقبال خریداران جهانی می‌گوید: مهمانان فستیوالی هم از تمدید برگزاری بازار این دوره بسیار استقبال کردند، به‌خصوص که فرصت بیشتری برای تنظیم قرار ملاقات‌های خود داشتند. عده‌ای هم به دلیل مشغله در جشنواره‌های دیگر، از تمدید بازار فجر بسیار استقبال کردند تا بتوانند از فرصت جدید ایجاد شده برای قرارهای ملاقات مجازی و حضور در بازار، استفاده کنند.

او درباره رضایت‌مندی خریداران از بازار فیلم جشنواره می‌گوید: با وجود اینکه تجربه نخست ما بود، اما استقبال بسیار زیادی را شاهد بودیم و حاضران در بازار از نظم برگزاری آن بسیار تعریف کردند و رضایت فراوانی را از سایت تنظیم قرارهای ملاقات مجازی و سایت سیناندو داشتیم. در میان پخش‌کنندگان داخلی هم این رضایتمندی وجود داشت که توانستند با اکثر جشنواره‌های مهم بین‌المللی توانستند در این بازار دیدار داشته باشند. خریداران خارجی هم این فرصت ویژه را داشتند که به اکثر فیلم‌های مهم ایرانی دسترسی داشته باشند و با آن‌ها آشنا شوند. در مجموع شاهد رضایت‌مندی در هر دو گروه پخش‌کنندگان ایرانی و خریداران بین‌المللی بودیم.

وی در پایان بیان کرد: «قطعاً وقتی فیلم‌های ایرانی در جهان شناسایی می‌شوند، بازار فروش در خارج نیز فراهم می‌شود و شرکت‌های کانادایی و اروپایی در این فرصت فراهم شده با سینمای ایران آشنا و برای فروش در منطقه و فضای بین‌المللی وارد مذاکره می‌شوند. نکته مهم اینکه امکان دارد برخی از فیلم‌های ما که خریده شده‌اند بعد از کرونا در سینماهای جهان اکران شوند. پس بازار فیلم جشنواره در فروش فیلم‌های ما در سینماهای جهان تأثیرگذار خواهد بود حتی باید به این نکته اشاره کنم که احتمال دارد برخی از فیلم‌های خریده شده در بسترهای VOD جهانی نیز اکران شوند. آخرین آمار خریداران ما در بازار فیلم 57 خریدار بوده است که تعدادی از آنان از بازار فیلم رایت‌های فیلم را خریداری کرده‌اند و خریداران دیگر نیز فرصت دارند که تا پایان فرصت تمدید شده از بازار فیلم جشنواره خرید کنند.»

بنابراین باید گفت که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای سینمای ایران برای بیشتر شدن فروش فیلم‌های سینمای ما در جهان استفاده از ظرفیت بازار فیلم جشنواره است. از سوی دیگر اما آنچه که مهم‌تر از هر راه‌کار برای موفقیت ما در سینماهای جهان است توجه به خواسته مخاطبین جهان از سینما و ساخت فیلم جذاب با زبان مشترک جهانی است. زبانی که با آن سال‌ها است فیلم‌های گوناگون در جهان فروش دارند و مخاطبین را با ذائقه و فرهنگ خود آشنا می‌کنند.

گزارش تسنیم از بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر: از 5 غرفه به 100 غرفه رسیدیم/ در عرضه مستند موفق نبودیم + فیلم

فرخ‌نژاد بهترین بازیگر و "نور طبیعی" مجارستان بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر/ 3 جایزه برای بخش فلسطین

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای جهان فیلم سینما سینمای جهان فیلم سینما جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره های خارجی حضور در جشنواره بازار فیلم جشنواره جشنواره های دنیا سینمای ایران فیلم های سینمای فیلم های ما فیلم های ما فروش فیلم جشنواره ها فیلمسازان ما جهان فروش برای حضور فروش فیلم ها دیگر فیلم ها سوی دیگر بین المللی محدودیت ها ما در جهان برای فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد

سفره‌های یکبار مصرف از جمله محصولاتی هستند که در زندگی روزمره بسیار استفاده می‌شوند. این محصولات مشتریان بسیاری در بازار دارند، بنابراین تولید سفره یکبار مصرف می‌تواند فرصتی برای ایجاد یک کسب و کار باشد.

با رعایت نکات کلیدی، می‌توان در این عرصه به موفقیت دست یافت. در این مقاله به معرفی راهکارهای کسب موفقیت در تولید سفره‌های یکبار مصرف می‌پردازیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موفقیت در تولید سفره یکبارمصرف

عوامل بسیاری در موفقیت تولید و فروش سفره یکبار مصرف نقش دارند که شناخت هر یک از این عوامل برای افزایش سود و فروش بیشتر محصولات، لازم و ضروری است. این عوامل عبارتند از:

نوع مواد اولیه:

استفاده از مواد اولیه باکیفیت مهم‌ترین عامل برای موفقیت در تولید و فروش سفره یک بار مصرف است. در تولید سفره یکبار مصرف موادی همچون گرانول، کربن، گرانول نایلون، پلی اتیلن و مستر پیج استفاده می‌شوند. درصد پایین کربن باعث کیفیت بیشتر محصول می‌شود، به همین منظور بیشتر تولیدکنندگان برای ارائه محصولی با کیفیت، از ترکیب 90 درصد گرانول و 10 درصد کربن برای استفاده می‌کنند.

انتخاب رنگ:

انتخاب رنگ متناسب با رنگ‌های مد روز، از دیگر عوامل موثر در سوددهی و فروش محصول است. استفاده از رنگ‌های جذاب و شاد در جلب رضایت مشتری اهمیت زیادی دارد.

خرید دستگاه‌های مجهز و پیشرفته:

استفاده از دستگاه‌های مدرن و مجهز به تکنولوژی روز، عاملی مهم در تولید محصولات با کیفیت است. دستگاه جرقه‌گیر و چاپ نایلون از مهم‌ترین دستگاه‌های کاربردی در تولید سفره یکبار مصرف هستند. برای خرید این دستگاه‌ها باید به تعداد رنگ‌های کاربردی برای چاپ، عرض سفره، پرفراژ نایلون، رولینگ و بسته‌بندی و همچنین برند دستگاه و حجم آن دقت کرد. هرچه امکانات این دستگاه‌ها بیشتر باشد، کیفیت نهایی محصول و فروش آن، افزایش خواهد یافت.

قیمت مناسب:

هرچه قیمت محصول مناسب‌تر باشد و خدمات پس از فروش بهتری داشته باشد، مشتریان بیشتری پیدا خواهد کرد و فروش آن بیشتر خواهد شد. با تعیین قیمت مناسب، فروش افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه میزان سود بیشتر می‌شود. پشتیبانی مناسب و خدمات پس از فروش، پاسخگویی به سوالات مشتریان و داشتن گارانتی نیز از معیارهای مهم جلب رضایت مشتری و افزایش فروش هستند.

خلاقیت و نوآوری:

استفاده از طرح‌های جذاب مطابق با سلیقه مشتری و بسته‌بندی شیک محصول، از دیگر عوامل تأثیرگذار در افزایش فروش و موفقیت تولید است. خلاقیت و نوآوری در طرح و بسته بندی، برند محصول را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند و باعث جذب مشتری می‌شود.

کنترل کیفی محصول:

محصول باید قبل از عرضه به بازار، از لحاظ بهداشت و کیفیت مورد ارزیابی قرار گیرد و در بسته‌بندی محکم و بهداشتی با درج علامت استاندارد، تاریخ تولید و انقضا، نماد حقوق مصرف کننده و برچسب‌های اطلاعات محصول به بازار عرضه شود.

بازاریابی:

بازاریابی درست محصول عاملی بسیار مهم در جذب مشتری و افزایش فروش است. استخدام بازاریاب و نمایندگان فروش متخصص، ارائه طرح‌های جوایز قرعه کشی، تخفیف‌های مناسبتی و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، برای افزایش فروش بسیار مفید است.

مشتریان خرید وعمده سفره یکبار مصرف چه کسانی هستند؟

بسیاری از مشتریان سفره‌های یکبار مصرف را به صورت عمده خریداری می‌کنند. رستوران‌ها، کافه‌ها، شرکت‌های کترینگ، برگزارکنندگان رویدادهای مهم، مراکز بهداشتی و درمانی، ادارات و شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خریداران اصلی این محصولات هستند.

روند قیمت‌گذاری و افزایش تولید

روند قیمت‌گذاری و افزایش تولید سفره‌های یکبار مصرف تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار دارد که هر کدام می‌توانند بر قیمت نهایی محصول تاثیرگذار باشند. برخی از مهم‌ترین عوامل موارد زیر هستند:

عرضه و تقاضا:

عرضه و تقاضا از عوامل مهم در تعیین قیمت سفره‌های یکبار مصرف است. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابند و اگر عرضه محصولات بیشتر از تقاضای مصرف کنندگان باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

هزینه‌های تولید:

هزینه‌های تولید از جمله مواد اولیه، نیروی کار، تجهیزات و سایر موارد تاثیر زیادی در قیمت سفره‌های یکبار مصرف دارند. افزایش این هزینه‌ها می تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

عوامل اقتصادی:

عوامل اقتصادی مانند تورم، نرخ دلار و عوامل مرتبط با اقتصاد کلان نیز می‌توانند بر قیمت‌گذاری و افزایش تولید سفره‌های یکبار مصرف تاثیرگذار باشند.

رقابت بازار:

وجود رقبا و رقابت در بازار نیز بر تعیین قیمت‌ها تأثیر دارند. اگر بازار پر رقابت و قیمت‌ها رقابتی باشد، تولیدکنندگان ممکن است به دنبال حفظ یا جلب سهم بازار با قیمت‌های پایین‌تر باشند.

با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله و استفاده از ایده‌های مناسب، می‌توانید به موفقیت در تولید و عرضه سفره‌های یکبار مصرف دست یابید و در بازار رقابتی به عنوان یک برند معتبر همچون برند آراسته شناخته شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات باکیفیت شرکت آراسته با کارشناسان سایت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

کد خبر 749713

دیگر خبرها

  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • روایتی از تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • تاثیر حضور گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد!
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها