Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از انجمن آنکولوژی، زهرا جهانگرد رفسنجانی متخصص داروسازی بالینی افزود: بسیاری از داروهای شیمی درمانی برای محیط زیست و کسانی که به عنوان کاربر محسوب می شوند و در محیط تهیه این داروها هستند می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین توجه به موضوع استاندارد سازی فضا و ایجاد اتاق تمیز در مراکز درمانی و بیمارستان ها جهت جلوگیری از خطرات بالقوه ناشی از این داروها در مرحله انبار و آماده سازی، بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با اشاره به اینکه داروهای شیمی درمانی در زمره داروهای سمی و خطرناک محسوب می‌شوند، گفت: باید همه استانداردها در تمامی  مراحل کار با این داروها از زمان تهیه و انبار دارو تا آماده سازی و تجویز به بیمار رعایت شود تا آلودگی ناشی از آن ها به حداقل برسد.
 
وی اظهار داشت: منظور از فضای استاندارد یک مکان ویژه یا اتاق تمیز  است که جهت آماده سازی این داروها با تمهیدات مهندسی شده، میزان ورود آلودگی به این فضا را کاهش داده و ایمنی فرآورده به حداکثر رسیده و همچنین با استفاده از کابین های ایمن بیولوژیک در این فضا جهت آماده سازی داروها و با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و رعایت استانداردهای ساخت میزان آلودگی برای کاربر به حداقل می رسد.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: داروهای شیمی درمانی عوارض زیادی برای بیماران نیز می‌تواند به همراه داشته باشد زیرا باعث مهار تکثیر سلول‌های سرطانی می شوند و به موازات آن بر روی سلول‌های طبیعی بدن به ویژه سلول هایی که تکثیر آنها با سرعت است مانند سلول های مغز استخوان، پوست و سلول های مخاطی دستگاه گوارش نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند و منجر به عوارض مختلف شوند.

جهانگرد تصریح کرد: افرادی هم که بیمار نیستند ولی با این داروها در محیط های شغلی در ارتباط هستند در معرض بروز عوارض جدی ناشی از این داروها قرار دارند و مطالعات زیادی ایجاد این عوارض را در پرسنل کادر درمان بررسی شده و موارد متعددی از سقط جنین در زنانی  که با این داروها کار می کردند گزارش شده است.  

وی به لزوم اجرای استانداردهای لازم در زمان کار با این داروها  اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۸۰ تاکنون استانداردهای معتبری جهت کار با این داروها در دنیا نوشته شده  و در بسیاری از کشورهای جهان این استانداردها در حال اجرا است که هدف نهایی اجرای آنها حفظ ایمنی فرآورده دارویی، بیمار، پرسنل کادر درمان و حفظ محیط زیست است.
  
این متخصص دارو سازی بالینی گفت: در حال حاضر در کشور ما نیز استانداردهایی در این مورد توسط دست اندرکاران وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده اما رعایت این استانداردها در کل کشور مستلزم بسترسازی، آموزش و نظارت مستمر بوده و مراکز محدودی در کشور وجود دارند که این استانداردها را رعایت می کنند.

برچسب‌ها سرطان بیماری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرطان بیماری بهداشت و سلامت سرطان بیماری بهداشت و سلامت داروهای شیمی درمانی آماده سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

 

به گزارش تسنیم، یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با جود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

دیگر خبرها

  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد