Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@05:38:15 GMT

نقشه مسجد شیخ لطف الله در کشور عمان+عکس 

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۹۵۹۸

نقشه مسجد شیخ لطف الله در کشور عمان+عکس 

مسجد جامع سلطان قابوس، بزرگ ترین مسجد کشور عمان است که مزین به فرش دستباف ایرانی است و طرح این فرش ۲۴ تنی از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته‌ شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع سلطان قابوس نزدیک مسیر منتهی به شهر مسقط، بزرگ ترین مسجد کشور عمان است که به دستور سلطان قابوس بن سعید در سال 1992 میلادی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مساحت مسجد حدود 416 هزار متر مربع بوده و ورودی اصلی آن سه قوس بلند دارد که در راستای خطوط تیره سنگ مرمر کف قرار گرفته و به مناره اصلی مسجد منتهی می‌شود.

 

کل مسجد به شکل مستطیل بنا شده که در هرگوشه آن چهار مناره دیگر با ارتفاع 45 متر قرار دارد و 300 هزار تن ماسه سنگ در ساخت بنای مسجد به کار رفته است.

 

 

اگر چه مسجد جامع سلطان قابوس به عنوان یک مرکز عبادی است، اما به دلیل هنرهای معماری و نقاشی های دیواری تزئینی، از جاذبه های برجسته گردشگری نیز محسوب می شود.

 

مناره بلند این مسجد 91 متر ارتفاع دارد و مصلای اصلی آن برای بیش از شش هزار و 500 نمازگزار ظرفیت دارد و دارای یک گنبد بزرگ به ارتفاع 50 متر است که با کاشی تزیین شده است.

 

این مسجد دارای لوستری بزرگ بعد از مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی است که 14 متر ارتفاع دارد و قطر آن 8 متر و وزن آن هشت تن است و یک هزار و 122 شاخه دارد.

 

 

مساحت کلی این مسجد برای بیست هزار نمازگزار ظرفیت دارد و برای 750 نمازگزار خانم در مصلای بانوان فضا دارد و بازدید کنندگان از این مسجد باید از لباس مناسب استفاده کنند.

 

دیوارهای سالن اصلی نماز این مسجد از سنگ مرمر سفید و خاکستری تیره پوشیده شده است و بر دیوارهای آن آیات قرآنی به خط ثلث نوشته شده است.

 

این مسجد دارای کتابخانه ای حاوی 20 هزار جلد کتاب مرجع در زمینه های علوم، فرهنگ اسلامی و انسانی است و سالن اجتماعاتی به ظرفیت 300 نفر است.

 

 

فرش مسجد جامع سلطان قابوس در شهر مسقط به سفارش سلطان قابوس اثر هنرمندان ایرانی از نیشابور است.

 

طرح این فرش که در حدود ۵ هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال ۴۸ قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده، از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره ‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته ‌است و همچنین محراب مسجد اثر استاد سید محمد کاظم مظلوم زاده، طراح و معمار هنر اسلامی می باشد که بسیار چشم نواز است.

 

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد سلطان قابوس فرش ایرانی عمان مسجد جامع سلطان قابوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران  در همايش نقشه برداری گفت: سازمان فضایی کشور از دهه ۸۰ با توسعه سنجش از دور و موارد دیگر فعالیت خود را آغاز کرد که خوشبختانه در ساخت ماهواره و پرتاب‌گر در مسیر درستی قرار گرفته است.

او افزود: همچنين اقدامات خوبی در حوزه قضایی برداشته شده است به طوری که حوزه فضایی امکان دسترسی به بازده نقشه های زمینی را در مدت کوتاه تر در اختیار قرار می دهد،ماهواره خیام در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته اطلاعات نقشه ای را به صورت کامل در اختیار قرار داد.

سالاریه  اظهار کرد: تصاویر ماهواره‌ای قابل ارائه شامل تصاویر ماهواره خیام با قدرت تفکیک مکانی یک متر به منظور تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور و نیز سایر داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز سازمان نقشه‌برداری کشور است که در ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران دریافت می‌شود.

رئیس سازمان فضایی کشور  با بیان اینکه  سال گذشته با برخی از مجموعه های کشور تفاهم نامه ای منعقد شد به طوری که از تصاویر نقشه های فضایی می توان به راحتی استفاده کرد گفت: ماهواره‌ای دیکر در سازمان فضایی در حال تکمیل و آماده پرتاب است،در کنار ماهواره خیام ماهواره‌ای دیگر اعم از پارس یک است و همچنین امسال دو پرتاب ماهواره دیگر را داریم.

وی افزود: محموله‌های تصویربرداری ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد از اراضی کشور را تصویربرداری کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • چرا باید از شکستن حکم اعدام بابک زنجانی استقبال کنیم؟
  • آتش سنگین یگان موشکی و توپخانه حزب الله بر سر صهیونیست‌ها/ شهر اشباح؛ نام جدید شمال سرزمین‌های اشغالی + نقشه میدانی و عکس
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • دسترسی به نقشه مترویی راه های کشور در سایت ۱۴۱ فراهم شد
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید