Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که امروز ۱۸ خرداد به جمهوری آذربایجان سفر کرده است درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسای در تعامل با کشور آذربایجان و همچنین اهداف سفر خود به ارایه توضیح  پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد گسترده‌ای به گسترش همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور دوست و همسایه آذربایجان با پیشینه‌ مشترک فرهنگی بین دو ملت و دو کشور دارد، گفت: اراده مصمم و همت فراوانی بین رهبران دو کشور برای گسترش روابط وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در همراهی با شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از مناطق مرزی جلفا و دیگر مناطق بازدید به عمل آمد، توضیح داد: امروز از مناطق مختلف بازدید می‌کنیم و ارزیابی مشترک انجام می‌دهیم. همچنین، در ارزیابی‌ها، فرصت‌های توسعه تبادلات و زیرساخت‌های حمل و نقل به صورت موثر برای ایجاد قابلیت همکاری‌های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب، علاوه بر کریدور آستارا، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته اسلامی، با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، فعال کردن راه‌آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه در برنامه است که از این طریق در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان فرصت‌های متنوع و بیشماری دارند که می‌تواند در کریدورهای دریای سیاه و خلیج فارس نقش موثری ایفا کنند، تاکید کرد: تلاش برای تحقق این فرصت‌ها، جزو علاقمندی‌های دو کشور ایران و آذربایجان است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر شاهین مصطفی‌اف به ایران و سفر خود به باکو،  بتواند نقطه عطفی برای شناسایی کاستی‌ها و فرصت‌های مشترک سرمایه گذاری‌های دو کشور باشد.

اسلامی تصریح کرد: باید از این فرصت‌ها و مذاکرات استفاده کنیم و زیرساخت‌های حمل و نقلی خود را ارتقا دهیم.

همچنین امروز ۱۸ خرداد، محمد اسلامی در بازدید از پایانه مرزی جلفا، خواستار تلاش برای بهسازی و نوسازی این پایانه جهت تسهیل تردد در هر دو بخش مسافری و خودرویی شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای پایانه مرزی جلفا برای توسعه روابط با همسایگان، تحقق این مهم را مستلزم هم افزایی نهادهای مسوول برای ارتقای سطح کیفی خدمات ارایه شده در آن دانست. اسلامی هفته قبل نیز از پایانه مرزی نوردوز در مرز کشورمان با جمهوری ارمنستان بازدید کرد.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح امروز ۱۸ خرداد به منظور دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره توسعه روابط دوجانبه، وارد جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز شد.  اسلامی بعد از دیدار و مذاکراه با همتایان آذری خود، برای مذاکرات بیشتر جلفا را به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان ترک می‌کند.

پایانه مرزی جلفا، مرز مشترک بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان است که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد. این پایانه مرزی با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد ارس، مزیت‌های فراوانی برای تاجران و تولیدکنندگان ایجاد کرده و ساماندهی آن در مرز نخجوان و سطح مبادلات و ترانزیت خارجی فیمابین، به این پایانه مرزی اهمیت ویژه‌ای بخشیده است. 

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان تحولات منطقه وزیر راه و شهرسازی ایران خبرگزاری فارس فارس تبریز نخجوان باکو قره باغ راه آهن تبریز نخجوان پایانه مرزی جلفا وزیر راه و شهرسازی جمهوری آذربایجان پایانه مرزی جلفا دو کشور فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۲۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرماندار ماکو در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرز‌های دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.   نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.   فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستا‌های مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.   کاظمی خواستار رسیدگی به این مشکل هم از طرف مقامات ترکیه شد.   احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشور‌های ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.   او با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و ساز‌های جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و ساز‌ها و عملیات عمرانی تردد از مرز‌های گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.   وی افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و ساز‌ها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.   رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوار‌های مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند