Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@03:30:22 GMT

شرایط گرفتن دسته چک

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۴۶۷۳

شرایط گرفتن دسته چک

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی افراد متقاضی دسته چک نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند. ناطقان:  بسیاری از صاحبان دسته چک از ضوابط و مقررات مرتبط به آن اطلاعی ندارند که این موضوع موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای آنها می شود.



طبق اعلام بانک مرکزی شرایط جدید ارائه دسته چک به افراد متقاضی به شرح ذیل است:

شرایط عمومی:

    فرد نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


    بدهی غیر جاری نداشته باشد .

در افراد حقوقی:

     یک سال از مدت حساب جاری و  حداقل ۱۰ سال از ابتدای فعالیت آن گذشته باشد.
    در طی ۱۰ سال بیشتر از ۲ بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشند.
    ملکی دائمی داشته باشد.
     یک سپرده بلند مدت با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال داشته که حداقل ۶ ماه از داشتن این حساب گذشته و  حدود یک سال به سر رسید آن مانده باشد.

در افراد حقیقی:

    حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری گذشته باشد.
    محل کار مشتری دائمی و دارای ملکی باشد.
     طی یک سال گذشته چک صادره مشتری را پرداخت کرده باشد.
    سپرده بلند مدت دارای مبلغ ۵۰ میلیون ریال داشته و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد.

مدارک لازم برای دریافت دسته چک

    کپی از تمام صفحات شناسنامه
    یک قطعه عکس
    ارائه کپی مدارک شغلی
    ارائه کپی از مدرک محل سکونت و یا یک قبض از برق، گاز و یا آب
    ارائه  اجاره نامه( اگر مستاجر باشد)
    داشتن معرف

چک ها در سه دسته چک عادی، چک تایید شده و چک تضمین شده دسته بندی می شود که در ادامه می توانید با این نوع چک ها آشنا شوید.

چک عادی

چک عادی از مرسوم ترین انواع چک بانکی و متفاوت از چک بین بانکی است و دارنده چک عادی می تواند از حساب جاری خود، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه چکی را صادر کند.همچنین برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه های بانکی صادر کننده چک الزامی است. ضمن این که هیچ گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادر کننده این چک می تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

چک تایید شده

در این نوع چک بانک وجه چک را تضمین می کند؛ در واقع بانک تایید می‌کند مقدار مبلغ چک در حساب صاحب آن وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ مورد نظر در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدود شده را تنها به دارنده چک پرداخت می‌کند.

چک تضمین شده

چک تضمینی رمزدار به واسطه بانک و بنا به خواسته مشتری صادر شده و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می شود.

برای صدور چک تضمین شده، به وجود دسته چک نیازی نیست و برای صدور آن هر شخصی می تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب دارد، درخواست خود را اعلام کند.

این چک بانکی در حقیقت چکی مطمئن و قابل وصول  است و در زمان صدور چک تضمین شده، مبلغ آن از حساب صاحب چک کسر و پرداخت می شود.برای وصول چک تضمین شده باید به شعبه صادرکننده آن مراجعه کرد؛ البته از طریق سایر بانک ها هم می توان وجه چک را وصول کرد اما نیاز به گذشته یک روز کاری دارد.

این نوع چک قابلیت مسدود کردن و توقیف شدن را ندارند و در صورت فوت یا ورشکستگی صادرکننده چک، مشکلی برای نقد شدن چک پیش نمی آید.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: دسته چک ، ناطقان ، بانک مرکزی ، صدور ، متقاضی ، اعتبار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دسته چک ناطقان بانک مرکزی صدور متقاضی اعتبار چک تضمین شده برای نقد چک عادی دسته چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با بانک‌ها پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: حدود ۵ هزار و ۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک‌های عامل معرفی شدند که انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد‌های روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد بوده، اما در استان ۶۲ درصد است که نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است. روستا بر کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت: بانک ها موظفند زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را ، کاهش کنند. وی به نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکید کرد و گفت: تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود. به گفته معاون استاندار در جلسات کارگروه امور زیربنایی طرح‌های گردشگری مصوب می‌شوند و اعتبار دریافت می‌کنند، اما این اعتبارات در جای درست خود هزینه نشدند که حوزه مسکن نباید اینگونه باشد.  روستا با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحد‌های خسارت دیده در زلزله سال ۱۳۹۹ شهر سی سخت گفت: از مجموعه یک هزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله دچار خسارت شد ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است که در حال پیگیری اختصاص اعتبار به این واحد‌ها هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ درصد واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شدند و در صورتی که تسهیلات بانکی پرداخت شود به ۷۲ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد