Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@08:02:19 GMT

اشتغال‌زایی 1300 نفری عسل در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۴۸۸۵

اشتغال‌زایی 1300 نفری عسل در کرمانشاه

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

به گزارش همشهری آنلاین،کرمانشاه با تولید سالانه ۵۵۰۰ تن عسل یکی از قطب‌های تولید این محصول پرطرفدار در کشور است. پوشش گیاهی مناسب و جنگل‌های غنی موجب شده است تولیدکنندگان عسل در استان این محصول را با کیفیت بالا تولید کنند. بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، عسل کرمانشاه علاوه بر مصرف داخل به دیگر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر 1300نفر در استان در کار تولید عسل مشغول هستند. چهارفصل بودن کرمانشاه و شرایط آب و هوایی زمینه کار و تلاش بیشتر را در تولید عسل در استان فراهم کرده است و صد البته رونق این فعالیت تولیدی نیازمند حمایت، برنامه ریزی مدون از سوی مسئولان این حوزه است.

افزایش 15درصدی تولید محصول

مدیر تعاون روستایی کرمانشاه با بیان اینکه این استان با تولید سالانه بیش از ۵۵۰۰ تن عسل در جایگاه چهارم و پنجم کشور قرار دارد به همشهری می‌گوید: در حال حاضر بعد از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران و کردستان قرار داریم. 

ایرج صفایی با اشاره به فعالیت 3913 زنبورستان در کرمانشاه می‌افزاید: ۴۴۶ هزار کلنی مدرن و بیش از ۴ هزار کلنی سنتی در زنبورستان‌ها زیر پوشش اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان هستند.

وی اشاره به اینکه سرانه مصرف عسل در کرمانشاه یک کیلوگرم است، اظهار می‌کند: سال گذشته 5721 تن عسل به ارزش 400 میلیارد تومان از کندوهای سنتی و مدرن استان تولید شده است. 

مدیر تعاون روستایی کرمانشاه پیش‌بینی می‌کند تولید عسل از زنبورستان‌های زیر پوشش تعاونی‌های روستایی استان امسال به ۷ هزار تن برسد که با این حساب، میزان تولید محصول نسبت به سال پیش ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، شهرستان صحنه با تولید ۱۷۰۰تن و کنگاور با تولید ۱۶۰۰تن از قطب‌های تولید عسل در کرمانشاه هستند و سنقر، کرمانشاه و هرسین در رتبه‌های بعدی از نظر میزان تولید عسل قرار دارند.

 

امکان اشتغال‌زایی 5هزار نفری

صفایی معتقد است صادرات عسل از استان ضعیف است و برندسازی، نحوه تولید و بسته‌بندی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر صادرات عسل استان وضعیت مناسبی ندارد.  

او اما تصریح می‌کند اگر در کرمانشاه بر روی تولید عسل به عنوان یک صنعت ارزیابی و کار شود، اشتغال‌زایی خوبی به دنبال خواهد داشت و صادرات و تامین نهاده‌های تولید عسل می‌تواند موجب رونق این بخش صنعتی شود.

با اجرای زنجیره ارزش تولید و عرضه عسل و بر اساس نظرات کارشناسی فعالان این حوزه، امکان تولید 5هزار شغل از جمله ساخت کندو، تولید و بسته‌بندی عسل، فرآوری‌های مرتبط با موم و گرده زنبور و زنبورداری وجود دارد. در حال حاضر 1300نفر به صورت مستقیم در این زنبورستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

نیاز به حمایت بیشتر 

مدیر تعاون روستایی کرمانشاه برندسازی محصول و توسعه صادرات را از برنامه‌های امسال در استان می‌داند و می‌گوید: علاوه بر مشکل تامین نهاده‌ها، کمبود سهمیه شکر برای تغذیه در فصل پاییز و اوایل بهار از مهمترین مشکل زنبورداران است. برای رفع این مشکل مکاتبه‌های زیادی از طریق این معاونت و سازمان با اداره صمت انجام و یک مرحله سهمیه شکر دریافت شد. سال ۹۹ مقادیر قابل توجهی از شکر میان زنبورداران این استان با نرخ مصوب دولتی یعنی هر کیلوگرم ۷ هزار تومان توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۹ شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداری در کرمانشاه به تولید عسل و زنبورداری مشغول هستند، توضیح می‌دهد: ساماندهی، صدور دفترچه، تشکیل شرکت‌های تعاونی، تقویت و توسعه اتحادیه زنبورداران از فعالیت‎‌های تعاونی روستایی برای حمایت از این بخش است. البته برنامه‌هایی برای رونق اشتغال و تولید عسل وجود دارد، اما با همه این‌ها نیاز به حمایت بیشتری وجود دارد.

کد خبر 606227

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تولید عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی

                                                                           

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حمیدرضا شکری اظهار داشت: ۱۷ هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا توسط شبکه تعاونی‌های مردم نهاد، تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان از کشاورزان شهرستان دهلران و مهران خریداری شده است.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و پای کار آمدن تشکل‌های مردم نهاد، از میزان ۲۰ هزار تن محصول کلزای خریداری شده در حوزه جنوبی استان، مقدار ۱۷ هزار تن این محصول، توسط تشکل‌های تعاونی این مدیریت خریداری از این مقدار میزان ۱۵ هزار تن آن به کارخانه جات تولید روغن کشی کشور حمل شده است.   مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام اضافه کرد: میزان محصول جمع آوری و خریداری شده محصول کلزای امسال تا کنون، نسبت به کل محصول خریداری شده در سال گذشته از کشاورزان، بیش از سه برابر بوده که رکوردی در جهش تولید محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان