Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات ترکیه از پیشنهاد این کشور برای اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل خبر دادند.

طبق گفته مقامات ترک، آنکارا این پیشنهاد را در جلسه ناتو در ماه مه زمانی ارائه داد که آمریکا و شرکای آن بر سر برنامه خروج نیرو‌ها تا ۱۱ سپتامبر پس از ۲۰ سال جنگ توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام ارشد ترکیه‌ای در این باره گفت که مقامات ترکیه و آمریکا درباره الزامات احتمالی این مأموریت بحث کرده و واشنگتن موافقت کرده تا برخی از آن‌ها را برطرف کند.

این مقام ارشد در ادامه افزود: «به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، ترکیه پیشنهاداتی برای اطمینان از امنیت فرودگاه کابل ارائه داده است. اکنون نیز گفتگو‌هایی در این زمینه با ناتو و آمریکا در جریان است.»

نقش ترکیه در تأمین امنیت فرودگاه کابل برای پرواز‌های بین المللی می‌تواند به بهبود روابط بین آنکارا و غرب که به دلیل خرید سامانه دفاعی روسیه و اختلافات با کشور‌های اروپایی در مورد حق حفاری در آب‌های مدیترانه شرقی توسط ترکیه تیره و تار شده است، کمک کند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد آنکارا منوط به پشتیبانی متحدان غربی از ترکیه است.

او همچنین گفت: «ما قصد داریم بسته به شرایط در افغانستان بمانیم. شرایط ما پشتیبانی سیاسی، مالی و لجستیکی از آنکارا است. اگر این‌ها برآورده شود، ما می‌توانیم در فرودگاه بین المللی حامد کرزی باقی بمانیم.» 

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که آن‌ها از پیشنهاد ترکیه استقبال می‌کنند، اما توقعات آنکارا از آمریکا برای توانمندسازی آن برای این ماموریت بیش از حد است.

این پیشنهاد در حالی است که سه ماه قبل از عقب نشینی نیرو‌های خارجی از افغانستان، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است. روز دوشنبه، مقامات ارشد دولت افغانستان اعلام کردند که در اثر حملات گروه طالبان در ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۱۵۰ سرباز افغان کشته یا زخمی شده اند.

امنیت فرودگاه کابل می‌تواند به ترغیب برخی کشور‌ها برای حفظ حضور دیپلماتیک خود در افغانستان کمک کند. ماه گذشته استرالیا به دلیل نگرانی‌های امنیتی سفارت خود را در آنجا تعطیل کرد.

ترکیه بیش از ۵۰۰ سرباز به عنوان بخشی از مأموریت ناتو برای آموزش نیرو‌های امنیتی افغانستان در افغانستان مستقر کرده است و طبق اعلام مقامات ترکیه ای، برای اداره فرودگاه کابل نظامیان بیشتری مورد نیاز است.

رهبران ناتو روز دوشنبه آینده در اجلاس افغانستان شرکت می‌کنند، جایی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای اولین بار از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور آمریکا با جو بایدن دیدار و در مورد افغانستان بحث خواهند کرد.

دو کشور علاوه بر خرید سامانه دفاع موشکی روسیه از سوی ترکیه، در مورد حمایت آمریکا از مبارزان کرد سوریه، درگیری‌های رژیم صهیونیستی و فلسطین و پرونده قضایی آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه اختلاف دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرودگاه کابل تحولات افغانستان امنیت فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۵۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل

نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق با حضور معاون اقتصادی رئیس الوزرا، معاونان نخست وزیر قزاقستان و رئیس جمهور ترکمنستان، وزرای خارجه و صنعت و تجارت افغانستان و جمع کثیری از تجار و تولید کنندگان داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزراء طالبان در مراسم افتتاح کنفرانس روابط تجاری و نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سطح تجارت میان افغانستان و سایر کشورها را افزایش می‌دهد.

برادر گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. از بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از فرصت‌های موجود در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان هم در افتتاحیه نمایشگاه مشترک افغان-قزاق گفت: سیاست خارجی طالبان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌تواند چنین نمایشگاهی در سطح بین المللی راه‌اندازی کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان کابل و آستانه‌ داشته باشد.

وزیر صنعت و تجارت طالبان‌ تصریح کرد: این گروه برای توسعه تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری، زمینه مناسب را در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و معادن با امتیازات بی‌نظیر در منطقه فراهم کرده است.

گفتنی است که نمایشگاه افغان - قزاق با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دو کشور افغانستان و قزاقستان در ۸۰ غرفه افتتاح گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان