Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@15:23:59 GMT

سفر طولانی ۸ قلاده یوز آفریقایی به هند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۶۰۳۷

سفر طولانی ۸ قلاده یوز آفریقایی به هند

پس از گذشت حدود ۷۰ سال از انقراض نسل یوزپلنگ‌ یا همان چیتا در هند، سریع‌ترین گربه‌سانان روی زمین دوباره به خاک این کشور باز می‌گردند.

به گزارش ایسنا، هشت قلاده یوزپلنگ آفریقایی (شامل پنج یوز نر و سه ماده) قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از آفریقای جنوبی به پارک ملی در ایالت مادیا پرادش هند منتقل و پس از یک سفر طولانی به مسافت بیش از ۸۴۰۰ کیلومتر، در خانه‌ای تازه مستقر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یوزپلنگ در زبان انگلیسی "چیتا" (Cheetah) خوانده می‌شود که در واقع همان نام هندی این حیوان است و ریشه در زبان سانسکریت دارد. این گونه از گربه‌سانان، دارای زیرگونه‌های آسیایی و آفریقایی است. از یوزپلنگ‌های آسیایی که زمانی در جنگل‌ها و مراتع آسیا زندگی می‌کردند، اکنون بنابر بعضی برآوردها تنها حدود ۵۰ قلاده در این منطقه باقی مانده است و این زیرگونه در خطر جدی انقراض قرار دارد. بنابر گزارش‌ها نسل این گربه‌سانان از حدود ۷۰ سال پیش در هندوستان منقرض شده‌ است، اما در بعضی منابع آمده که یوزپلنگ آسیایی، آخرین‌بار در سال‌های ۸-۱۹۶۷ در این کشور دیده شده است.

اکثریت جمعیت یوزپلنگ‌های جهان در حال حاضر در آفریقا و در کشورهای نامیبیا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند، اما تعداد آن‌ها نیز چندان زیاد نیست و چیزی در حدود ۷۰۰۰ قلاده برآورد شده است.   

یادوندرادو چالا، رئیس موسسه حیات وحش هند و یکی از کارشناسانی که در این پروژه انتقال یوزپلنگ‌ها و معرفی دوباره آن‌ها به طبیعت در این کشور همکاری می‌کند، می‌گوید: این نخستین‌بار است که یک حیوان گوشت‌خوار بزرگ‌جثه برای زندگی در حیات وحش، از یک قاره به قاره دیگر منتقل می‌شود. به گفته کارشناسان درصورتی‌که شکار کافی در زیستگاه‌های جدید موجود باشد، یوزپلنگ، حیوان بسیار انطباق‌پذیری است.

به گزارش ایندیپندنت، البته پروژه‌های معرفی دوباره یک حیوان به محیط طبیعی، همواره با مخاطراتی همراه است، اما امکان موفقیت‌آمیز بودن آن‌ها وجود دارد. برای نمونه، نسل یوزپلنگ در اواخر دهه ۱۹۸۰ در کشور آفریقایی مالاوی منقرض شده بود؛ اما پس از معرفی دوباره چهار حیوان از این گونه گربه‌سانان به طبیعت آن کشور در سال ۲۰۱۷، حالا تعداد یوزپلنگ‌های مالاوی به ۲۴ قلاده رسیده است. 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: گربه سانان یوزپلنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می‌باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری‌های دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضاء شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 6090376 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • بورکینافاسو خواهان استفاده از توانمندی‌های ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • اجلاس بین المللی ایران و قاره آفریقا
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟