Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@19:53:09 GMT

علایم کمبود امگا 3 در بدن چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۶۱۸۰

علایم کمبود امگا 3 در بدن چیست؟

اسید چرب امگا ۳ از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند. بدن انسان توانایی تولید اسیدهای چرب اشباع نشده را ندارد و باید آن را از طریق غذاهای ویژه بدست آورد. اسید های چرب امگا 3 در سلامت بخش های مختلف بدن نقش اساسی داشته و کمبود آن سبب آسیب های جدی به بدن می گردد.

به گزارش برنا؛ در این مطلب قصد داریم عوارض کمبود امگا 3 را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال ابتلا به بیماری‌ های التهابی

آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌ های التهابی است که با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 علائم آن وخیم‌تر می‌شود.

سفتی صبحگاهی مفاصل و التهاب آن‌ها همراه با درد از جمله علائم بیماران است که با مصرف اسیدهای چرب ضروری به طور مؤثری کاهش می‌یابد.

مبتلایان به بیماری‌های التهابی هر روز باید به رژیم غذایی‌شان اسیدهای چرب امگا 3 را از طریق منابع طبیعی اضافه کنند.

بیماری‌ های قلبی

مطالعه دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد که در ژورنال PLOS منتشر شد نشان می‌دهد 40 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی با بالا بودن کلسترول LDL ارتباط دارد.

افزون بر بالا بودن میزان اسیدهای چرب ترانس و پایین بودن اسیدهای غیراشباع، کمبود امگا 3 نیز از عوامل کاهش طول عمر به شمار می‌آید.

زایمان زودرس

گرچه علل افزایش میزان زایمان زودرس هنوز دقیقاً معلوم نیست اما عواملی مانند سن مادر، مصرف دخانیات، استرس، و سطوح پایین امگا ۳ در این رابطه مطرح هستند.

این نوع چربی‌ها در رشد حقیقی جنین در دوران بارداری مفیدند و منجر به عملکرد صحیح سلول می‌شوند. چربی‌های مطرح شده در کنار ویتامین دی و کلسیم برای یک بارداری سالم ضروری هستند.

اختلال کم توجهی – بیش فعالی در کودکان

از سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا 3 یعنی آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)، اسید چرب DHA یک ترکیب ضروری برای مغز است. 60 درصد مغز انسان از این اسید چرب تشکیل شده است.

اگر میزان این اسید چرب در رژیم غذایی ناکافی باشد میزان غلاف میلین ـ پوشش سلول‌های عصبی و سلول‌های مغزی ـ کاهش خواهد یافت.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که دچار ناتوانی‌های خاصی در یادگیری مثل اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی هستند بهتر است از وجود اسیدهای چرب امگا 3 کافی در رژیم غذایی خود مطمئن شوند.

ضعف تمرکز

اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا 3 دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می رود.

بسیاری از افراد بعد از اینکه از میزان دریافت روزانه امگا 3 خود مطمئن می شوند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.

افسردگی

محققان پی برده‌اند افزایش مصرف ماهی می‌تواند کاهش نرخ افسردگی را در پی داشته باشد. در کشورهایی که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 آن‌ها پایین است نرخ افسردگی 60 درصد بیشتر از کشورهایی است که مصرف امگا 3 بالاتری دارند. امگا 3 از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد.

بی خوابی

یک تحقیق در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا 3 دارند خواب با کیفیت تری را تجربه می کنند. با این حال من همیشه به افراد توصیه می کنم، مکمل امگا 3 خود را صبح ها استفاده کنند نه شب ها. چون خوردن امگا 3 نزدیک به ساعت خواب می تواند شما را بیدار نگه دارد.

درد مفاصل

اسید چرب های امگا 3 که در روغن ماهی وجود دارد از عوامل قدرتمند کاهش التهاب هستند، به همین دلیل امگا 3 برای افرادی که مشکل درد مفاصل دارند بسیار با اهمیت است. دریافت امگا 3 به اندازه کافی می تواند فرآیند از بین رفتن بافت و مفاصل را متوقف کند.

خستگی

مرتب احساس خستگی داشتن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما شکی نیست که کمبود امگا 3 یکی از این عوامل است.

بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی مریلند، خستگی یکی از نشانه های شایع کمبود اساسی امگا 3 است. بنابراین تقویت برنامه غذایی خود با روغن های چرب می تواند به افزایش سطح انرژی تان کمک کند.

خشکی پوست

یکی از رازهای داشتن پوستی سالم و هیدراته، چربی های امگا 3 هستند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول ها پیدا می شود. هرچه کمبود امگا 3 بیشتر باشد، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود. امگا 3 همچنین به پوست کمک می کند مواد مغذی سالم را جذب کند و مواد اضافی که مضر هستند را خارج کند، در نتیجه پوستی با ظاهری سالم و درخشان خواهید داشت.

موی بی جان

همان امگا 3 که در سلول های پوستتان پیدا می شود، در فولیکول های مو نیز وجود دارد. وجود امگا 3 در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو کرده است. چربی های امگا 3 مو را تغذیه می کنند، ضخامت مو را حمایت می کنند و همچنین التهاب پوست کف سر را کاهش می دهند (التهاب پوست کفِ سر باعث ریزش مو می شود).

ناخن های شکننده

ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه های خارجی هستند که می گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی کند.

این مشکل می تواند کمبود امگا 3 باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که امگا 3 موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده تر از منابع گیاهی جذب بدن می شوند. بنابراین وارد کردن ماهی های چرب به برنامه غذایی می تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: منابع طبیعی سلامت دانشگاه هاروارد طول عمر زایمان رشد بارداری ویتامین خانواده مغز مغز انسان رژیم غذایی پوشش افسردگی برنامه غذایی انرژی پوست مو تغذیه امگا۳ اسیدهای چرب امگا 3 چرب امگا 3 کمبود امگا 3 اسید چرب چربی ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باعث رشد قد می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

هورمون رشد در طول شبانه روز به شکل ضربانی ترشح می‌شود و برخی محرک‌های فیزیولوژیک می‌توانند، ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو تا از قوی‌ترین این محرک‌ها، ورزش و خواب هستند و هورمون رشد نقش‌های متفاوتی در طول زندگی دارد؛ از تاثیر روی رشد، بازیافت عضله، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه‌های انتخابی عملکرد متابولیک شامل افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم تر در آینده و ورزش های قدرتی  و هوازی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه ترشح هورمون رشد شوند و با افزایش شدت ورزش، ترشح بیشتر می شود.

اگر حجم ورزش بیش از توان فرد باشد، ابتدا دچار خستگی تمرینی می‌شود. متغیرهای تکرار، زمان و شدت، حجم ورزش را تعیین می‌کنند و در صورتی که حجم زیاد در طول زمان ادامه یابد، فرد وارد مرحله بیش‌تمرینی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و تاخیر رشد شود.

از سوی دیگر در برخی ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های دارای دسته‌بندی وزنی یا ورزش‌های استقامتی یا ورزش‌هایی که زیبایی حرکات و نظر داوران و شکل بدنی ممکن است در امتیازدهی موثر باشند، تمایل ورزشکاران به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن بیش‌تر است. بدین ترتیب، ورزشکاران ممکن است دچار کمبود نسبی انرژی شوند. این وضعیت در ابتدا در بانوان ورزشکار با عنوان سه گانه بانوان ورزشکار (اختلالات خورد و خوراک- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی و در مشاهدات و مطالعات بعدی مشخص شد که تاثیرات کمبود انرژی، خیلی فراتر از این مثلث بوده و تغییرات هورمونی و عوارض آن در پسران هم قابل رویت است. بنابراین، نام آن به سندروم کمبود نسبی انرژی تغییر یافت و بدیهی است در ورزشکارانی که دچار این مشکل می شوند، رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: افرادی که بیش از اندازه ورزش می‌کنند و به اندازه ورزش مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، غیر از بحث کمبود انرژی نسبی، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند و بدیهی است کمبود ریزمغذی ها و درشت مغذی ها می‌توانند در رشد اختلال ایجاد کنند.

در ورزشکاران در حال رشد که صفحات رشد باز و فعال هستند، وارد آمدن ضربات مکرر یا ضربه ناگهانی شدید ممکن است به این صفحات آسیب رسانده و متعاقب آن رشد طولی استخوان دچار مشکل شود. برخی فعالیت‌ها مثل پریدن از ارتفاع بالا روی سطوح سخت می‌تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح جاذب ضربه مثل تشک‌های فرود، ضربه وارد شده را به اندام بر نمی‌گردانند اما فرود روی سطوح غیرجاذب موجب بازگشت نیرو به مفاصل و آسیب صفحات رشد می‌شود.

در بلوغ جسمی، عمدتا تمرکز بر هورمون‌های جنسی و برای شروع عادت ماهیانه نیاز به سطح مشخصی از درصد چربی بدن است. چربی‌های بدن، حاوی آروماتاز هورمون‌های جنسی بوده و تبدیل استروئیدهای مردانه را تسریع می‌کنند. ورزش، موجب کنترل وزن و درصد چربی بدن شده و از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه صفحات رشد به دنبال بلوغ بسته می‌شوند، ممکن است در بلوغ زودرس ابتدا یک رشد جهشی نسبت به همسالان دیده شود اما در نهایت، قد این افراد کوتاه‌تر خواهد ماند. این مشکلی است که در مصرف استروئیدهای آنابولیک در سنین نوجوانی نیز اتفاق می افتد. همان طور که می‌دانید، استروئیدهای آنابولیک از دسته S۱ در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و علاوه بر تاثیرات گوناگون مخرب دیگر، این داروها موجب بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانان و کوتاه ماندن قد در بزرگسالی می شوند.

بدیهی است که برای بلوغ اجتماعی و روانی، ارتباطاتی که در ورزش تشکیل می شود از یک سو و احساس عزت و اعتماد به نفسی که فعالیت‌های ورزشی به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، بالندگی و بلوغ را تسهیل می‌کند و مراقبت سازمانی و خانوادگی، آموزش مهارت «نه گفتن» و هدایت ورزشکاران نوجوان به محیطی عاری از دارو و دوپینگ از اصول پیشگیری از صدمات اجتماعی در دوران بلوغ است و محیط های ورزشی از این مهم مستثنا نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • کمبود پنالتی‌زن داریم
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • کمبود ۲۵۰ میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته