Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کتاب شناسی توصیفی و تحلیلی شعرهای گیلکی، تالشی و تاتی» حاصل پژوهش مریم السادات فیاضی و معصومه کیانپور به همت حوزه هنری گیلان منتشر شد.

« معصومه کیانپور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه کتاب‌شناسی یکی از مهمترین شیوه‌های کسب اطلاع از پژوهش‌ها و آثار علمی، ادبی، هنری و ... است، روشی که از طریق آن بدست آوردن اطلاعاتی درباره کتاب‌ها و تحقیق و توصیف اجمالی پیرامون آن‌ها ممکن می‌شود اظهارکرد: در کتاب شناسی، صورتی منظم و مدون از ویژگی‌های فیزیکی، چاپی و محتوایی کتاب‌ها ارایه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از نویسندگان این اثر با بیان اینکه روش پژوهش در کتاب« کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی شعرهای گیلکی، تالشی و تاتی»، توصیفی و تحلیلی است، افزود: در این کتاب، علاوه بر اطلاعات کتاب شناختی، معرفی نویسنده و اجزای کتاب، هر بخش به تحلیل ویژگی های متنی همچون سبک و قالب اشعار، مولفه های شایان توجه هر کتاب، هدف شاعر به لحاظ نوع مخاطب، نوع اثر از منظر تاثیرگذاری و مواردی از این دست اختصاص دارد.همه این موارد، ساختاری نوین پیشنهاد می‌کند و با وجود جنبه تحلیلی اثر، پژوهشگران کوشیده اند جانب انصاف را نگاه دارند.

 

وی همچنین گفت: پیکره داده‌های پژوهش شامل تمامی آثار منتشر شده شعر گیلکی، تالشی و تاتی در قالب نوشتاری یا صورتی است که به شیوه اسنادی گردآوری شده و به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. پژوهشگران بر آن بودند تا حد امکان این اثر جامع بوده و تمامی آثار این حوزه را در برگیرد.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه در کتاب شناسی شعرهای بومی گیلان تاکنون اقدام درخوری صورت نگرفته است، افزود: این کتاب تلاش کرده امکان شناخت کتاب‌های حوزه شعر بومی گیلان و سیر تحول آن را از قرن هشتم تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی، برای پژوهشگران و علاقمندان به حوزه شعر و زبان های بومی گیلان معرفی کند.. این کتاب همچنین تلاش دارد بررسی کند، از چه زمانی مضامینی همچون طبیعت‌گرایی، کشاورزی، جنگ، مسایل زیست محیطی و امثال آن، در قالب‌های کلاسیک، شعر نو و سپید و قالب ابتکاری شعر در مجموعه اشعار بومی گیلان راه یافته است.

 

کیانپور با اشعار به نخستین اشعار مکتوب موجود شعر گیلکی اذعان کرد: کتاب شناسی حاضر در بخش شعر گیلکی از قرن هشتم هجری با اشعار پیر شرفشاه دولایی آغاز شده و تا اشعار امروز را در بر می‌گیرد. با از بین رفتن آثار منظوم در بازه زمانی قرن هشتم تا هنگام انتشار افراشته، شعر گیلکی در یک سکوت طولانی بسر برد.

 

وی با بیان اینکه بخش شعر تالشی از منظومه«خندیله پشت» زنده یاد مسرور ماسالی و مجموعه «جنگل و جنازه» علی عبدلی در دهه پنجاه آغاز می‌شود و با رویکرد متنوعی در حوزه قالب و محتوا تا به امروز تداوم می‌یابد اعلام کرد: در بخش شعر تاتی نیز تنها مجموعه شعر و همچنین لوح صوتی منتشر شده در دهه نود خورشیدی معرفی می‌شود.

 

گفتنی است، کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی شعرهای گیلکی، تالشی و تاتی در سه فصل با عناوین: کتاب‌های شعر گیلکی و آلبوم‌های صوتی مربوط به آن، کتاب‌های شعر تالشی و آلبوم‌های صوت آن و کتاب‌های شعر تاتی رودبار و آلبوم‌های صوتی تاتی رودبار تنظیم شده است. این کتاب در هزار شمارگان توسط انتشارات سپیدرود رشت منتشر شده است.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: زبان های مادری بومی گیلان شعر گیلکی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از جمله شاخص های مهم شیعه گری است که در ایران اسلامی همواره ساری و جاری بوده است. به همین منظور اساتید و علمای بزرگ در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی سعی داشته‌اند این محبت و عشق خود به معصومین علیهم السلام  را ابراز کرده و به ساحت ایشان ادای احترام کنند.

استاد فاطمه اعتمادی رحمة الله علیها از جمله اساتید فقید حوزه بود که سالها عمر با برکت خود را صرف بیان فضائل و بیانات آن مواضع رسالت و خزائن علوم نمود.

در کتاب عشق برتر، با تلاش جمعی از پژوهشگران مدرسه علمیه فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها توس (پژوهش سرای برهان) سعی شده است بخشی از بیانات آن عالمه فاضله را که با موضوع محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایراد شده است جمع آوری کرده و بدین وسیله گامی در جهت انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسل‌های آینده برداشته شود.

دیگر خبرها

  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد