Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@15:16:44 GMT

راز سر به مهر ساخت ویلاهای قصر فیروزه مازندران

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۸۸۲۹

راز سر به مهر ساخت ویلاهای قصر فیروزه مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجتمع مسکونی قصر دریا فاز دوم براساس قرارداد مجری طرح باید ۳۳۵ واحد ویلایی ( واحدهای مستقل ) ۴۹ سهم از کل ساخت را به‌صورت اعیانی به متقاضیان واگذار می‌کرد و از این آورده و سرمایه خود ۵۱ سهم خود یعنی اقدام به ساخت ۵۴۰ واحد هتل آپارتمان سه ستاره و دو مجموعه تجاری، فرهنگی ورزشی به‌عنوان واحدهای عمومی برای جذب توریسم ساخته و تکمیل می‌کرد، سپس اقدام به درخواست پروانه بهره‌برداری از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دریافت اطلاعات از وضعیت این مجتمع به صورت میدانی از محل بازدید کردیم و سوالاتی را برای مسؤولان میراث فرهنگی استان مازندران ارسال و به صورت تلفنی هم موضوع را با مدیر و معاون مرتبط مطرح کردیم.

در این گزارش اعلام کردیم با گذشت دو دهه از اخذ موافقت‌نامه اعطایی با توجه به بازدید میدانی در مورد واحدهای عمومی نه تنها هیچ اقدامی انجام نشده بلکه فقط  ۳۶۰ واحد ویلایی واحد مستقل  ساخته و واگذار کرده است، به‌طوریکه تعداد زیادی از این واحد توسط خریداران در حال بهره‌برداری است.

برای تشریح بیشتر موضوع ابهاماتی که در ارتباط با ساخت این ویلاها وجود داشت را به صورت سوال برای مسؤولان میراث فرهنگی ارسال کردیم و به صورت تلفنی هم موضوع را پیگیری کردیم.

سؤال اینجاست که چرا با وجود گذشت دو دهه از اعطای موافقت‌نامه و اسناد ثبتی نزد مالکان قبل و بعداز اخذ موافقت‌نامه، مبنی بر اینکه تمامی سه پلاک تجمیعی (۲۳ هکتار) به‌نام سرمایه‌گذار بوده در حالی‌که طبق اسناد موجود قبلا تعدادی از قطعات به متقاضایان فروخته شده بود( فروش مال به‌غیر) جایگاه سازمان میراث فرهنگی استان از حیث وضعیت ملکی مورد ادعا توسط سرمایه‌گذار، طول دوره ایجاد، پیشرفت پروژه، تعداد و نحوه واگذاری سهم ۴۹ (اعیانی) واحدهای مستقل، وضعیت ساخت واحدهای عمومی (سهم ۵۱ درصد ساخت توسط سرمایه‌گذار) و با توجه به وضعیت موجود دراین پروژه (فاز۲ ) چه اهدافی( جذب توریسم، ایجاد اشتغال و تولید ثروت) از ایجاد و بهره‌برداری چنین مجموعه تفریحی و توریستی اتفاق افتاده است؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این مشکلات، با مسؤولان میراث فرهنگی از مدیرکل تا معاون گفت‌وگو کردیم اما کمترین اطلاعات را دریافت کردیم.

پس از پیگیری‌های دو هفته‌ای قرار بود که مسؤولان میراث فرهنگی پاسخی درباره اقدامات و پیگیری‌ها ارائه دهند اما تا لحظه انتشار این گزارش مطلب و پاسخی در اختیار خبرنگار فارس قرار نگرفته است.

البته این گزارش طرف‌های درگیری دیگری در ادارات و نهادهای استان مازندران دارد که پس از انتشار، پیگیری برای دریافت اطلاعات از سایر ارگان‌های مرتبط در ساخت و ساز در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

 

به گزارش فارس، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما و مستنداتی که در اختیار داریم ۳۰ واحد ویلا به متراژ میانگین ۲۳۰ متر اضافه ساخته شده است.

 

از طرفی در سهم ۵۱ درصد واحد عمومی که مقرر شده بود سه هتل آپارتمان به همراه فضای فرهنگی و ورزشی حتی یک متر اضافه نشده است.

 

 یکی از اقدامات که در مشاهده میدانی به چشم خورد تخریب زمین‌های کشاورزی اطراف این مجتمع با نخاله‌های ساختمانی است که در سایه کم‌توجهی متولیان امر در جهاد کشاورزی به‌زودی این زمین‌ها در لیست زمین‌های بایر قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 انتظار است که مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری مازندران در صورت تمایل برای پاسخگوی به ابهامات مطرح شده در این گزارش به صورت میدانی در محل اجرای پروژه پاسخگوی رسانه‌ها باشند.

با وجود گذشت نزدیک به  دوماه از انتشار  این گزارش و ارسال مطالب تهیه و منتشر شده مدیران میراث فرهنگی استان مازندران در این ارتباط به کلی سکوت کرده و اطلاعاتی و حتی پاسخی درباره موارد مطرح شده در این گزارش در اختیار این رسانه قرار ندادند.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مازندران میراث فرهنگی و گردشگری مازندران سکوت مسؤولان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت

آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصۀ شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را در تهدید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اطلاع دادند: فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است در غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» شروع شده است. این شهرک­‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد. در حالی که عرصه و حریم محوطۀ شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد. بر اساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات­‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانۀ محل شهر نوین قرار دارند. همچنین تپه­‌های شمال­ غربی که مملو از قطعات سفال، تکه­‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می­‌گیرد.

به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس­‌کوچه­‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطۀ ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

قمادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کَمادی نامیده و نوشته است که کمادی پیش از این شهری بزرگ و پرشکوه بوده، ولی اکنون (سدۀ ۷ قمری / ۱۳ میلادی) کوچک و کم‌اهمیت شده است، زیرا مغولان چند بار آن را ویران ساخته‌اند. کمادی در سدۀ ۱۳ قمری / ۱۹ میلادی در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم بومی ویرانه‌های آن را شهر دقیانوس می‌نامند (گابریل، ۱۲۹؛ سایکس، ۲۶۷). برخی همین شهر دقیانوس را شهر جیرفت کهن دانسته‌اند (دایره‌المعارف بزرگ اسلامی). از قمادین به عنوان خزانۀ نفایس چین و ختا، هندوستان، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند: بخشی از عرصه و حریم این مجموعه باستانی ارزشمند نیز کمتر از دو دهه پیش به صورت قطعات یک هکتاری به گروهی از بازنشسته‌های کشوری واگذار شده است. این بخش که بیش از ۷۰  هکتار وسعت دارد مشخص نیست طی چه سازوکار و با استناد به کدام قانون و کدام استعلام از میراث فرهنگی واگذار شده است و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

اکنون این پرسش‌ها از سوی جمعی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است که آیا این طرح، ملاحظات مربوط به «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (اتاف) را در نظر گرفته است؟ همچنین، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوب کرده بود که برای «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» ضرورتاً باید «ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی در محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.» آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌­ها و دارایی­‌های تاریخی و فرهنگی آن دنبال خواهد شد یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل­‌های آینده حفظ خواهند شد؟

بقایای شهر دقیانوس

جیرفت از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج‌هزار سال قدمت دارد و الواح خطی یافته‌شده از آن نشان‌دهنده یکی از نخستین خط‌های اختراع‌شده توسط بشر معرفی شده است. این محوطه باستانی پیش از این، با غارت گسترده‌ای مواجه شده بود؛ اوایل دهه ۸۰ که «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیاء دفن‌شده در آن آشکار شد و مردم با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند، آن زمان جیرفت را پنیری سوئیسی توصیف می‌کردند که حفاران آن را برای یافتن اشیاء تاریخی سوراخ سوراخ کرده بودند.

تصویر ماهواره‌ای بخشی از بقایای شهر کهن جیرفت بقایای شهر کهن جیرفت

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تن «سنگلج» می‌لرزد! + تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!+ تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • ۷۱ هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد