Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، واگذاری مسوولیت‌ها به مردم و مشارکت آنها در اداره امور کشور، یکی از مهمترین برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، انتخابات اصلی‌ترین و بارزترین وجه رقابت سیاسی است که امروزه در دنیا به عنوان نماد شرکت مردم در سرنوشت خود و مظهر آزادی شناخته می‌شود.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع و حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن شهسواری رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین، گفت و گویی را ترتیب داده و از او در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اهمیت آن پرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است با توجه به شرایط حساس کشور برگزاری انتخابات پرشور و انتخاب رییس جمهور اصلح می‌تواند از بسیاری مشکلات پیش رو گره گشایی کند.

ایرنا. نظر شما درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو چیست؟

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ با توجه به شرایط فراروی نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است بنابراین با حضور حداکثری و مشارکت بالا در پای صندوق‌های رأی در ۲۸ خرداد مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و بدخواهان این نظام و انقلاب خواهند زد.

حضور حداکثری در انتخابات، نمایانگر هوشیاری و بصیرت مردم در مواجهه با دشمنی‌ها و بیانگر لحظه شناسی است که امیدوارم مردم آگاه و بصیر ایران اسلامی با درک حساسیت کنونی کشور به رغم داشتن مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، گرانی و تورم در پای صندوق‌های رأی حضور حداکثری داشته باشند.

قطعاً دولتی که بیشترین مشارکت را در انتخابات داشته باشد نه تنها در عرصه داخلی از موضع اقتدار برخوردار خواهد بود بلکه مقتدرانه در سطح بین المللی حرفی برای گفتن خواهد داشت.

ایرنا. گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در شرایط فعلی چگونه می‌توانند برای تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب کاندیدای اصلح نقش آفرین باشند؟

جناح ها و گروه‌های مختلف سیاسی در شرایط فعلی می‌بایست حفظ نظام جمهوری اسلامی را که حضرت امام خمینی (ره)بر آن تاکید کردند در دستور کار خود قرار دهند و برای حفظ نظام به عنوان اوجب واجبات تلاش نمایند.

در شرایط فعلی حفظ وحدت و انسجام ملی ضروری است بنابراین تمام جناح‌های سیاسی و گروه‌ها باید با درک شرایط و حساسیت، زمینه ساز وفاق ملی و امید آفرینی در جامعه باشند.

همه مردم ایران اسلامی هم باید در این راستا همت کنند و جناح‌های سیاسی، میدان‌دار مشارکت حداکثری در انتخابات باشند.

 قطعاً مشارکت پایین در انتخابات چاره حل مشکلات جامعه  نیست و کشور را به سمت سکون اقتصادی و سیاسی پیش خواهد برد.

ایرنا. برخی از صاحب نظران، دلسردی فعلی در عرصه انتخابات را حاصل عملکرد احزاب و جریان‌های سیاسی می‌دانند، نظر خود را در این خصوص بفرمائید؟  

فضای سیاسی کشور امروزه شاهد آن است که بخشی از مردم مشارکت در انتخابات را مشروط به بهبود وضعیت اقتصادی خود می‌دانند، پس می‌توان به جرات گفت که عملکرد ناصواب برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی در دلسردی مردم نسبت به مشارکت و حضور در پای صندوق‌های رنگ بی تأثیر نبوده است و باید بزرگان جریان‌های سیاسی ضمن پذیرش کاستی‌ها و مشکلات در صدد جبران آن برآیند.

 شرایط فعلی می‌طلبد که احزاب استان برای پرشور شدن انتخابات و مشارکت حداکثری متحد شوند.

ایرنا. شورای شهر در توسعه و آبادانی شهری چه نقش و جایگاهی دارد و کاندیداهای شوراهای اسلامی باید از چه ویژگی‌ های برخوردار باشند؟

شورا به معنی مشارکت مردم در امور حکومت و تصمیم گیری برای حل مشکلات شهری است و در واقع هدف اصلی تشکیل شورای اسلامی شهرها پیشبرد سریع برنامه‌های توسعه شهری از طریق همکاری و مشارکت مردم با شرکت در انتخابات شوراها است.  

شوراهای اسلامی نقش بسیار مهمی در مدیریت شهری و توسعه آن دارند و در قانون اساسی هم برای شوراهای اسلامی، وظایف و اختیاراتی تعریف شده است بنابراین مردم در انتخاب اعضای شوراها باید دقت کنند که افرادی اصلح، کارشناس و دلسوز وارد این نهاد شوند تا بتوانند ضمن پیگیری حقوق مردم، بهترین تصمیم‌ها را برای آبادانی و توسعه شهر و روستا اتخاذ کنند.

بنابر فرموده مقام معظم رهبری همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه می باشد و باید کاندیداهای مؤمن، انقلابی، اصلح، متخصص و کاربلد انتخاب شوند.

مردم با انتخاب دقیق و هوشمندانه می‌توانند شورای خوب را تشکیل دهند و شورای خوب نیز می‌تواند شهردار توانمند و کاربلد را انتخاب کند تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های مادی و انسانی جهت توسعه شهر اقدام شود.

همچنین تخصص‌های لازم در حوزه شهری باید جزء ملاک‌های کاندیداها لحاظ شود و در کنار همه اینها کسانی باید به شورای شهر راه پیدا کنند که آشنایی کامل از وظایف شورای اسلامی شهر و ظرفیت‌های قانونی و تجربه کاری در این حوزه داشته باشند.

 آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو در مدیریت شهری و بخشنامه‌های مرتبط با این حوزه و شهرداری‌ها و شجاعت لازم در تصمیم‌گیری‌ها و مخالفت با پیشنهادهای غیرقانونی و از همه مهمتر دفاع لازم و به موقع از حقوق شهروندان از دیگر ملاک نامزدهای اصلح است.

کاندیداها باید این جسارت را داشته باشند که وقتی به عنوان نماینده مردم بر کرسی شورای شهر تکیه زدند ویژگی‌ها و تخصص‌های لازم را در توسعه و آبادانی شهر داشته باشند.

ایرنا. علت توطئه‌های دشمنان برای جلوگیری از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

دشمنان همواره در طول چهار دهه گذشته انقلاب درصدد ایجاد ناامیدی و فتنه‌ در جامعه بوده اند چون تاب دیدن رشد و بالندگی و توسعه ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را ندارند.

مردم به رغم توطئه‌ها و فتنه‌های متعدد، پای انقلاب بوده و هستند و در عرصه‌های مختلف سیاسی از قبیل انتخابات، راهپیمایی‌ها و مراسم و مناسبت‌های مختلف با درک شرایط و شناخت لحظه‌های حساس حضور پرشور و حماسی داشته اند و امیدواریم که این بار هم مردم عزیز با نقش آفرینی خود در انتخابات ۲۴ خرداد دشمنان را حیرت زده کنند.

ایرنا. در مورد رعایت اخلاق انتخاباتی چه توصیه‌ای به نامزدهای انتخابات دارید؟

براساس آموزه‌های دینی و اسلامی تاکید زیادی بر رعایت اخلاق اسلامی شده است و نامزدهای حاضر در رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ و ستادهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید اخلاق و تقوا را در تبلیغات ملاک کار قرار دهند و از تخریب دیگر نامزدها و اقدامات غیرقانونی پرهیز کنند.

مشارکت در انتخابات، از نشانه‌های بلوغ فکری، اجتماعی و سیاسی کشور است و مردم با شرکت در انتخابات به عنوان یک عمل مفید سیاسی و اجتماعی، به تکلیف خود عمل کرده و سرنوشت کشور را رقم می‌زنند.

ایجاد فضای انتخاباتی آرام و سالم، زمینه مشارکت حداکثری و شکوهمند مردم را فراهم خواهد کرد و حضور حداکثری مردم پاسخی به دشمنان این مملکت است تا بدانند مردم همچون گذشته به اصول خود و انقلاب پایبند بوده و همیشه در صحنه حضور دارند.

 تا چند روز دیگر دوران تبلیغات کاندیداها به اتمام خواهد رسید و تنها چیزی که در اذهان عمومی مردم باقی خواهد ماند موضوع رعایت اخلاق انتخاباتی توسط کاندیداها و هوادارانشان است و شاید سال‌ها پس از پایان انتخابات نیز این ذهنیت باقی خواهد ماند.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان قزوین، ۹۶۴ داوطلب در ۲۸ شهر به رقابت خواهند پرداخت که ۸۶ درصد داوطلبان مرد و ۱۴ درصد آنها زن هستند.
استان قزوین دارای ۶۷۹ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و ۶۳۳ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی شوراهای اسلامی شهر اسلامی شهر و روستا مشارکت حداکثری ریاست جمهوری مردم در انتخاب حضور حداکثری داشته باشند استان قزوین شرایط فعلی جناح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۹۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

گفتنی است که، در سال گذشته کشور‌های گوناگون در منطقه شاهد برگزاری انتخابات بوده‌اند. ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تازگی پشت سر گذاشته، عراق پس از ۱۰ سال انتخابات شورای استانی برگزار کرد و پاکستان انتخابات پارلمانی داشت. ترکیه هم یکی از سخت‌ترین انتخابات‌های ۱۰۰ سال اخیر را که منجر به انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور بود از سر گذراند.

خبرآنلاین، در گزارشی با عنوان «انتخابات در منطقه جنگ زده؛ از روند نزولی «مشارکت» در ایران تا «صف بلند» رأی دادن در ترکیه / مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟» به بررسی این انتخابات پرداخته بود که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید؛ «انتخابات پاکستان ماه گذشته در این کشور در شرایطی دشوار برگزار شد. ۴۸ درصد از واجدین شرایط رای دادن، در این انتخابات شرکت کردند. این در حالیست که نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۸، ۵۱ درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش میزان رای دهندگان به زندانی شدن عمران خان و از هم گسیختن حزبش مرتبط است. پیش از انتخابات هم حزبی‌های عمران خان مجبور شدند به صورت مجزا وارد انتخابات شوند.

آخرین انتخابات پارلمانی که در عراق برگزار شد، از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نتوانست دولت عراق را راضی کند. دولت عراق سال ۲۰۲۱ اعلام کرد ۶۶ درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی، برگه رای گرفته‌اند. البته این به معنای آن نیست که همه آنها پای صندوق‌های رای رفته باشند. اما به‌هر حال کمیسیون انتخابات همان میزان ۶۶ درصد را به‌عنوان مشارکت مردم عراق در انتخابات اعلام کرد.

بیش از ۸۴ و نیم درصد از جمعیت رای‌دهندگان ترکیه در انتخابات سال ۲۰۲۳ شرکت کردند که رقمی چشمگیر به‌نظر می‌رسد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳ همزمان با انتخابات پارلمانی در راستای تعیین رئیس‌جمهور برای یک دوره پنج ساله برگزار شد. اردوغان، که نامزد اصلی حزب عدالت و توسعه بود، برای انتخاب مجدد به عنوان نامزد مشترک ائتلاف خلق، که شامل حزب حرکت ملی و دو حزب کوچک‌تر دیگر است، شرکت کرد. اتحاد ملت، متشکل از شش حزب مخالف از جمله حزب اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خلق، کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد.»

tags # حسن روحانی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • به برنامه تحولی در شهر و روستاها نیاز داریم
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان