Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:04:04 GMT

علل کاهش سطح جنگل‌ها 

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۹۵۶۷

علل کاهش سطح جنگل‌ها 

ایسنا/اردبیل کارشناس و فعال محیط زیست گفت: کاهش سطوح جنگل ها در کل کشور به ویژه در سال های اخیر با سرعت بیشتر در حال وقوع است که عمده علت آن وضعیت نامناسب اقتصادی و به تبع آن بهره برداری غیر قانونی بومیان و همچنین افزایش میزان آتش سوزی های طبیعی و انسانی است.

مسعود لاهوت در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: عمده پوشش جنگلی استان اردبیل در نوار شرقی استان قرار دارد که بیشتر به علت بهره برداری غیرقانونی محلیان و عدم نظارت و پایش توسط نهادهای متولی روز به روز در حال کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: نبود برنامه ریزی مشخص به طور خاص نبود مطالعات اقتصادی_اجتماعی عمده علت تعارضات بین جوامع محلی و طبیعت است زیرا تا زمانی که نقش مردم محلی و حاکمیت برای استفاده بهینه از طبیعت مشخص نباشد این استفاده منجر به تخریب و بهره برداری بی رویه خواهد شد.


لاهوت با بیان اینکه مدیریت این مساله نه تنها در سطح استان بلکه حتی سطح کشور در بدترین حالت ممکن قرار دارد، اضافه کرد: اگر بخواهیم منصفانه این موضوع را بررسی کنیم باید به این نکته توجه کنیم که بودجه لازم برای نظارت و اجرای طرح های حفاظتی یا مطالعاتی در این حوزه بسیار اندک است که این مساله نشان می دهد حفاظت از جنگل ها و طبیعت اولویت درجه چندم برای متولیان محسوب می شود.


این فعال محیط زیست اظهار کرد:علی رغم ایجاد حساسیت در سال های اخیر در مقوله حفاظت از محیط زیست توسط رسانه ها و افزایش آگاهی عمومی در این زمینه همچنان عامه مردم از حساسیت لازم برای توجه به این موضوع برخوردار نیستند و در کنار این موضوع فعالان محیط زیست هم دچار یک روزمرگی و تعریف «کار مشخص» برای خود شده اند و پیگیر مسایلی هستند که حساسیت افکار عمومی نسبت به آن مساله بیشتر است.


وی اضافه کرد: هرچند برخی از نهاد غیردولتی و فعالان محیط زیست اقدامات بسیار خوبی را در نقاط مختلف کشور از جمله جنگل های زاگرس و شرق هیرکانی انجام می دهند اما تجربه نشان داده است که فعالیت های جزیره ای هم تا یک مدت زمان مشخص می تواند پایدار و پابرجا باشد.


به گفته لاهوت، فارغ از دلیل اصلی تخریب جنگل های کشور که به مقوله اقتصاد بر می گردد راه حل اساسی بعدی که می تواند تاثیر محسوسی بر کند شدن روند تخریب جنگل ها در کشور بگذارد ، توجه به مساله آموزش است که نهاد های متولی طبیعت یا به این مساله بی توجه هستند یا برنامه های غیرموثری را برای رسیدن به هدف مطلوب دنبال می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جنگل هفته محیط زیست آتش سوزي آتش سوزی جنگلها تغییر کاربری منابع ملی محیط زیست جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اختصاص و هزینه ۵.۵ میلیارد یورو برای بهبود وضع هوا و کاهش گازهای مشعل در کشور خبر داد.

علی سلاجقه در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم گام‌های اساسی نسبت به رفع دغدغه محیط‌ زیستی مردم برداشته است، بیان کرد: در این دولت تاکنون ۵۴ مشعل خاموش شده و ۵.۵ میلیارد یورو برای بهینه‌سازی سوخت و بهبود وضع هوا اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه روند کاستن از آلودگی هوا به‌واسطه تأسیسات نفتی از جمله پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های گازی تداوم خواهد یافت، گفت: پارسال کمترین مازوت‌سوزی را در کشور نسبت به سال‌های پیش شاهد بودیم.

گفتنی است رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گامی اساسی در موضوع کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور برداشته است، تصریح کرده بود: این پالایشگاه‌ها حتی در زمینه کاهش تولید مازوت و گوگردزدایی از فرآورده‌های نفتی نیز در حال اجرای پروژه هستند.

دیگر خبرها

  • انتقال ۱۰۰ واحد ضایعاتی مجوزدار به شهرک صنعتی خیرآباد
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش