Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:25:55 GMT

واریز یارانه در حاشیه میلیونی ها

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۱۱۷۷

واریز یارانه در حاشیه میلیونی ها

یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی خردادماه در حالی فردا به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که این روزها اعداد ارقام میلیونی برای پرداخت یارانه از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم وعده داده می شود.

به گزارش ایسنا، یکصدوبیست‌وچهارمین پرداخت یارانه‌های نقدی فردا همزمان با بیست‌ویکم خردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این بیش از ۱۰ سال هر ماه یارانه نقدی برای خانوارهای ایرانی پرداخت شده، همواره با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و با وجود نوسان‌هایی که در شاخص‌های اقتصادی ایجاد و تورم از تک رقمی تا بالای ۵۰ درصد هم تغییر داشته مبلغ یارانه همواره ثابت باقی مانده است.

با این حال اعداد و ارقام متفاوت و چند برابری برای یارانه نقدی بارها و بارها پیرامون این جریان مطرح بوده است و هرگاه پای انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس به میان آمده یا جریان بررسی لایحه بودجه سالانه در میان بوده مردم شاهد آن بودند که افراد به هر دلیلی دست به اعلام ارقام بالا برای پرداخت یارانه نقدی می‌زنند.

این روزها در جریان انتخابات ریاست جمهوری موضوع یارانه نقدی از اهم مواضع اقتصادی کاندیداها در بیان اعداد و ارقام‌شان است؛ به طوری که یک کاندیدا می‌گوید یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ۴۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. کاندیدای دیگر یارانه سه دهک پایین را یک میلیونی می‌کند و یا دیگری می‌خواهد یارانه پنج دهک را پنج برابر کند.

اما هیچ کدام از این کاندیداها پایه و اساس مشخصی برای پرداخت یارانه‌های کلان که ظاهر جذابی هم دارد اعلام نکرده و به صراحت به مردم نگفته‌اند که چگونه تامین مالی می‌شود.

از سویی این موضوع مطرح است که حتی اگر قرار باشد یارانه‌های میلیونی و چند صد هزار تومانی مدنظر کاندیداها منابع مالی مشخص و تعیین شده‌ای هم داشته باشند ، باید به تصویب  مجلس برسد، آیا کاندیداها مطمئن هستند که مجلس با این پیشنهاد موافقت می‌کند که وعده آن را به مردم می‌دهند؟

در هر صورت پرداخت یارانه‌های نقدی به ۷۸ میلیون ایرانی و عدم غربالگری نیازمندان و غیرنیازمندان و مبلغ آن سال‌هاست که از معضلات اقتصادی به شمار می‌رود و هیچ یک از دولت‌ها و مجلس‌ها نتوانستند با وجود نقدهایی که در رابطه با آن وجود دارد اقدام موثری انجام دهند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: يارانه انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات رياست جمهوري وعده های انتخاباتی پرداخت یارانه یارانه نقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۱۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم

به گزارش خبرآنلاین،در حالی روز جمعه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای‌اسلامی برگزار می‌شود که فضای کشور نه در بعد سیاسی و نه از جنبه اجتماعی تناسبی با انتخابات ندارد؛ حتی در حوزه‌هایی که به‌طور سنتی تحرکات انتخاباتی و تبلیغات بیشتری انجام می‌شد، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم چندان محلی از اعراب ندارد.

بنا به گزارش سایت الف، این سکون سیاسی حتی در سطح تهران هم خودنمایی کرده و نسبت به ادوار مشابهی که انتخابات پارلمانی به دور دوم کشیده می‌شد، پایتخت رنگ انتخاباتی به‌خود نگرفته.

مقایسه مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم با دوره کنونی، گواهی است بر این امر. هر چند که برخی دگرگونی در شکل تبلیغات، تحولات تکنولوژیکی و ارتباطی را دلیل بر بیگانگی محیط شهری با انتخابات ذکر کنند اما در رسانه‌های آنلاین، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم آن‌چنان نشان چندانی از انتخابات یافت نمی‌شود.

اینکه انتخابات از سال ۹۸ با کاهش مشارکت مواجه شده مسئله‌ای قابل انکار نیست که واکاوی و ریشه‌یابی این امر فرصتی مجزا را می‌طلبد اما دلایل فضای سرد سیاسی موجود صرفاً به دلسردی جامعه از شرایط کنونی و تنگناها و حتی ناکارآمدی نهادهای سیاسی بازنمی‌گردد بلکه بخش قابل‌توجه آن به‌دلیل کنش‌ورزی غلط سیاسیونی است که بدون استنباط مقتضیات این عرصه خود را واجد پوشیدن ردای سیاست قلمداد می‌کنند.

انتخابات، امری یک‌سویه و منوط به مردم نیست بلکه واکنشی است از سوی آنان به شکل و کیفیت سیاست‌ورزی فعالین این عرصه. آن نامزدی که خود را شایسته وکالت ملت و نشستن بر کرسی نمایندگی می‌داند باید توانایی اثبات خود نزد مردم و ایجاد تصوری مبنی بر کارآمدی‌اش را داشته باشد اما گویا در حال حاضر نیازی به این امر نیست.

بسیاری از کاندیداها در سطح کشوری نه واجد راهبرد مشخصی برای نقش‌آفرینی در مجلس هستند و نه دارای نگرش و چهارچوب فکری روشنی برای فعالیت سیاسی.

بسیاری با نزدیک‌شدن به لیست‌های انتخاباتی در پی رسیدن به کرسی بهارستان بوده و همین امر، سطح کنش سیاسی را تنزل داده است. قاطبه کسانی که تصمیم به شرکت در انتخابات دارند و حتی آنانی که مردد بوده و در صورت پاسخ به ابهامات خود آمده شرکت در انتخابات‌اند، از نوع نگرش کاندیداها اطلاع نداشته و حتی اندک تلاشی هم از سوی داوطلبان برای شناساندن خود به مردم انجام نمی‌شود و گویی یک بی‌نیازی خاصی از سوی نامزدها به ارتباط‌گرفتن با جامعه مشاهده می‌شود که همین مسئله یکی از عواملی است که فضای سیاسی را با سکون و سردی مواجه کرده.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904130

دیگر خبرها

  • عرضه نقدی ریسپکت ۲ در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده
  • پاداش ۸۰ میلیونی استقلالی‌ها واریز شد
  • پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت
  • عرضه نقدی ریسپکت ۲ در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
  • واریز مستمری ۲۹ هزار خانوار کمیته امداد البرز
  • جریمه ۲ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریالی قاچاقچی لوازم یدکی خودرو!
  • وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم
  • افشای واریز ۷۰۰ میلیونی به حساب بانکی دخترِ کوچولو آقای خبرنگار! +تصویر
  • پایان انتظار تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ به زودی
  • شرایط جدید خرید نقدی و اقساطی پژوپارس اعلام شد ؛ جزئیات، قیمت و زمان تحویل