Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-بر اساس غربالگری‌های انجام شده یک پنجم زنان بالای ۶۵ سال در معرض خطر ابتلا به نوعی بیماری سرطان هستند.

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند غربالگری سرطان دهانه رحم در ۶۵ سالگی متوقف شود، اما زنان بالای ۶۵ سال بیش از یک مورد از هر پنج مورد تشخیص جدید سرطان دهانه رحم را تشکیل می‌دهند و دو برابر بیشتر از زنان جوان پس از تشخیص سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر زنان ۶۵ ساله و بالاتر ممکن است به دلیل غربالگری ناکافی یا وجود شرایط پرخطر در معرض خطر سرطان دهانه رحم باشند. یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد حداکثر ۲۰ درصد از زنان یک بیماری پزشکی یا سابقه ناهنجاری‌های غربالگری را گزارش کرده‌اند که این امر غربالگری را در سنین بیش از ۶۵ سالگی ضروری می‌کند. این نیاز به آموزش بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد اهمیت اطمینان از غربالگری کافی سرطان دهانه رحم را به ویژه در سن ۵۵ تا ۶۵ سالگی و همچنین در شرایط پرخطر برجسته می‌کند. بر اساس داده‌ها میزان بروز سرطان دهانه رحم در زنان ۶۵ تا ۶۹ ساله بیشتر است.

ربکا پرکینز پزشک زنان و زایمان می‌گوید: ارائه دهندگان باید توجه داشته باشند سرطان دهانه رحم یک مشکل فزاینده در زنان ۶۵ ساله و بالاتر است و از این طریق قابل پیشگیری است. ضروری است ارائه دهندگان اطمینان حاصل کنند که بیمارانشان از ۵۵ تا ۶۵ سالگی غربالگری کافی را انجام می‌دهند تا سرطان‌های قابل پیشگیری را در زنان بالای ۶۵ سال کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که بیماران آن‌ها به اندازه کافی غربالگری می‌شوند تا بتوانند با خیال راحت از غربالگری خارج شوند.

داده‌های این مطالعه شامل ۵۹۰ هزار و ۹۰۱ زن ۶۴ تا ۶۶ ساله بود. صلاحیت خروج از غربالگری با استفاده از دستورالعمل‌هایی مبنی بر عدم اثبات سرطان دهانه رحم یا وضعیت مثبت اچ آی وی بود که در جریان آن هیچ شواهدی از پیش سرطان دهانه رحم در ۲۵ سال گذشته و یا وجود هیسترکتومی با برداشتن دهانه رحم یا شواهدی از انجام معیار‌های خروج از غربالگری مشاهده نشد.

داده‌های شبکه ایمنی و پایگاه داده ادعا‌های ملی آمریکا نشان می‌دهد کمتر از نیمی از زنان ۶۴ تا ۶۶ ساله اسنادی از غربالگری کافی برای تحقق معیار‌های خروج دارند. دستورالعمل‌ها مشخص می‌کنند که بیماران مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی، سابقه نتایج غیرطبیعی یا سرطان دهانه رحم باید غربالگری را ادامه دهند. معیار‌های خروجی غربالگری فعلی پیچیده است و نیاز به بررسی دقیق حداقل ده سال از اسناد سوابق پزشکی دارد که می‌تواند موانعی در استفاده از دستورالعمل‌های مربوط به عمل بالینی ایجاد کند.

به گفته پرکینز هیچ بیمارى هرگز نباید آزمایش خود را صرفا بر اساس سن متوقف کند بدون اینکه ارائه دهنده خدمات بهداشتى پزشکى یک بررسی کامل از پرونده پزشکى خود انجام دهد. بهبود غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان ۵۵ سال به بالا ممکن است میزان سرطان و مرگ و میر را در زنان ۶۵ سال به بالا کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرطان دهانه رحم ۶۵ سالگی زنان ۶۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۱۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش خبرگزاری مهر، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6089491 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک