Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایرج حیدریان روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: تا پایان گام اول سند که سال ۱۴۰۵ است ۱۷۱ میلیون مترمکعب از مصارف باید صرفه جویی شود تا استان سمنان از سال ۱۴۰۶ کسری تراز مخازن نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان مجموع برداشت از منابع آب های زیرزمینی برای بخش آشامیدنی را کمی بیشتر ۹۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: در این بخش هم تکالیفی در سند سازگاری با کم‌آبی پیش بینی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تبیین شرایط منابع آبی و کمبودهای آن اظهار داشت: سمنان در اقلیم خشک و فراخشک قراردارد و میزان بارندگی در شرایط عادی در این استان نصف میانگین کشوری است و ظرفیت آب موجود در این استان حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

استان سمنان ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: از این میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب منابع سطحی و بقیه در بخش آب زیرزمینی است و با توجه به مصارف بیش از حد مجاز گذشته  ۱۵۰ حدود  میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی برای استان سمنان ثبت شده است.

حیدریان خاطرنشان کرد: به طور انباشته از گذشته تاکنون این کسری معادل سه میلیارد مترمکعب است که رقم قابل توجهی برای تامین نیازها در بخش های مختلف است.

وی با بیان اینکه کسری مخازن در استان سمنان در طول سالهای قبل اتفاق افتاده که ناشی از استفاده غیرمجاز از منابع زیرزمینی است ادامه داد: در این خصوص برداشت از ۹۴ درصد چاه‌های غیرمجاز در این استان با نظارت های این شرکت متوقف شد.

حیدریان برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار داشت: با مصوبه شورای حفاظت از منابع استان سمنان ۴۰۰ چاه مجاز دارای برداشت غیرمجاز شناسایی شد که میزان برداشت غیرمجاز از این چاه‌ها حدود ۹۰ میلیون مترمکعب بود که رقم بسیار قابل توجهی است.

وی، سمنان را از استانهای پیشرو در نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها معرفی کرد و گفت: ۹۰ درصد از چاههای این استان مجهز به کنتور شدند و ۱۰ درصد باقیمانده نیز در دست اقدام است.

حیدریان فعالیت ۱۶ گروه گشت و بازرسی را از دیگر اقدامات برای کنترل برداشت از منابع زیرزمینی در استان سمنان بیان کرد و گفت: این گشت ها در محیط حضور دارند و با مشاهده تخلفات گزارش و با هماهنگی دستگاه قضایی جلی تخلفات گرفته می شود.

آب برای توسعه کشاورزی در سمنان اختصاص نمی‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان، کشاورزی به روش سنتی و استفاده از شیوه غرق آبی را از مشکلات مهم و تهدیدی برای منابع آبی دانست و گفت: در برخی موارد که روش های نوین آبیاری را مورد استفاده قرارداده اند به دنبال توسعه کشت هستند که این مساله با توجه به شرایط منابع آبی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

وی خاطرشان کرد: به هیچ وجه در بخش کشاورزی توسعه کشت نباید صورت گیرد و با توجه به مصوبات شورای عالی آب، آب برای بخش کشاورزی تخصیص نخواهیم یافت و آب موجود باید بهینه استفاده شود.

حیدریان یادآور شد: با توجه به مشخص شدن تکالیفی که برای کشاورزی شده است سند سازگاری با کم آبی برای استان سمنان تدوین شده و این سند ملاک کار خواهد بود و نباید مانند گذشته عمل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان مجموع برداشت از منابع آب های زیرزمینی برای شرب را کمی بیشتز ۹۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: در این بخش هم تکالیفی در سند پیش بینی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۸۶ درصد منابع زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی، ۹ درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می شود.

برچسب‌ها سمنان کم آبی خشکسالی شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان کم آبی خشکسالی سمنان کم آبی خشکسالی شرکت آب منطقه ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان میلیون مترمکعب منابع آب چاه ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۲۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت

مهدی نقدی، فرماندار شفت همزمان با آغاز کشت برنج در شالیزار‌های این شهرستان از ۲ مجموعه بانک نشاء گلخانه‌ای و سنتی در روستای لَختَکی بازدید کرد.

او با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۷ بانک نشاء برنج است، گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک با حمایت آن را به سقف ۱۰ واحد برسانیم.

فرماندار شفت تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان به صورت مکانیزه نشا می‌شوند و همچنین بیش از ۱۱۰ دستگاه نشاکار در فصل کشت برنج در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

محمدرضا یوسف نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت هم در این بازدید حمایت و ترغیب کشاورزان به ایجاد بانک نشاء برنج را از مهمترین برنامه‌های این اداره اعلام کرد.

به گفته او، کشت مکانیزه برنج ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شفت افزود: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید و تهیه نشاء سالم و عاری از افت و بیماری از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

شهرستان شفت در ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی