Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:01:29 GMT

خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۲۷۳۶

خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

به گزارش ایرنا، معاون صنایع‌ دستی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی کردستان از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در سنندج خبر داد و گفت: اهداء لوح ثبت ملی تعدادی از روستاها و شهرهای صنایع‌دستی استان به مسئولان مربوطه، برگزاری جلسه فعالان صنایع‌دستی با مدیرکل و تجلیل از پیشکسوتان صنایع‌دستی از جمله برنامه‌های هفته صنایع دستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد حامدی ادامه داد: برگزاری مراسمی با عنوان بزرگداشت استاد نعمتیان همراه با تجلیل از افراد خلاق، جوانان فعال در حوزه صنایع‌دستی و اصحاب رسانه فعال در این حوزه از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در شهر سنندج است.

وی عنوان کرد: امروزه صنایع‌ دستی به یکی از فاکتورهای مهم در زمینه رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال تبدیل شده است که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده از این توانمندی برای توسعه استان استفاده کرد.

اجرای مرحله دوم اقامتگاه بوم گردی نشینگه‌ی بنار در مریوان

معاون گردشگری و سرمایه‎ گذاری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: مرحله دوم اقامتگاه بوم‌گردی "نشینگه‌ی بنار" یکی از بزرگترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در شهر مریوان در حال اجرا است.

آرمان وطن‌دوست عنوان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی نشینگه‌ی بنار یکی از مجهزترین، بزرگترین و زیباترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان است که با هدف ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی سنتی به مسافران و گردشگران ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه معماری این اقامتگاه کاملا سنتی بوده و با الهام از معماری هورامان و مریوان ساخته شده است، افزود: فاز اول این اقامتگاه در آبان ماه ۹۷ با تسهیلات بانکی ۸ میلیارد ریال ساخته شد و در حال حاضر فاز دوم آن نیز با ۲۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات صندوق روستایی در حال اجرا است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان اضافه کرد: کل مجموعه اقامتگاه نشینگه‌ی بنار ۱۰ هزار متر مربع و شامل هفت واحد اقامتگاه سنتی با نمای کاه‌گلی، رستوران ویژه پذیرایی و مرکز تفریحی است و با راه‌اندازی فاز دوم این اقامتگاه برای شش نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

طبیعت ‌بکر کردستان ظرفیت‌ مناسبی برای جذب گردشگر است

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در دیدار با سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع‌ طبیعی استان گفت: منابع‌ طبیعی و طبیعت ‌بکر کردستان، ظرفیت‌ مناسبی برای جذب گردشگر است اما نباید تحت هیچ عنوانی به بهانه توسعه صنعت گردشگری استان منابع‌طبیعی را نابود کرد.

یعقوب گویلیان افزود: بهره‌برداری صحیح و معقولانه از منابع‌طبیعی رمز موفقیت بسیاری از طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی است.

وی به لزوم کشت درختچه ارغوان در روستاهای استان با همکاری منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: هنر ارغوان‌بافی از دیرباز در روستاهای کردستان رواج داشته و این موضوع موجب شد تا روستای دیوه‌زناو در این حوزه ثبت ملی شود، در همین راستا برای حمایت از این هنر، نقش اداره‌ کل منابع ‌طبیعی با در اختیار گذاشتن زمین به صنعتگران صنایع‌دستی به منظور کشت درختچه ارغوان برای استفاده در تولید سبد، آبکش و زنبیل بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی کردستان، سفر مسئولانه به طبیعت را یکی از عوامل مهم در توسعه پایدار طبیعت‌گردی بیان کرد و اظهار داشت: استان کردستان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمند گردشگری بسیاری مانند روستاهای بکر، آثار تاریخی و باستانی، مذهبی، فرهنگ و آداب‌ و رسوم منحصر به فرد، صنایع‌دستی کم‌نظیر برخوردار است که اداره‌کل منابع‌طبیعی با حمایت از سرمایه‌گذاران توانمند برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی و ایجاد تاسیسات گردشگری می‌تواند در بهره‌برداری از این توانمندی‌ها اثرگذار باشد.

وی جلوگیری از اثر منفی انسان بر محیط‌ طبیعی را با آموزش قابل حل دانست و یادآور شد: انتظار می‌رود اداره ‌کل منابع ‌طبیعی کردستان، حوزه صنایع ‌دستی و گردشگری استان را بیش از پیش حمایت کند تا شاهد رونق و توسعه هرچه بیشتر اقتصاد استان باشیم.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

برچسب‌ها گردشگری کردستان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان سنندج میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان گردشگری کردستان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان سنندج میراث فرهنگی فرهنگی کردستان میراث فرهنگی منابع طبیعی صنایع دستی کل منابع بوم گردی کل میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴ تهران)، با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری «اقتصاد زیارت» و «گوهرسنگ‌ها» شرکت کرده است.   مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمامی صنایع کشور از جمله ساختمان، پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و نیز فعالان اقتصادی کشور از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است.   سید جواد موسوی ادامه داد: این اداره کل در نمایشگاه تهران به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.   وی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است.   وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از غرفه خراسان رضوی در اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بازدید کردند و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این بازدیدها، ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود