Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@00:35:12 GMT

معنای حرفهای غیر عادی بیژن زنگنه

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۵۲۸۶

این حرف زنگنه در حالی است که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی باید در صدر صادرکنندگان گاز باشد اما نه تنها چنین نیست بلکه حتی برای مصرف داخلی نیز با دشواری روبه رو است.  ایران  همواره در فصل زمستان با کسری گاز مواجه بود، اما پارسال کمبود گاز از فصل پاییز آغاز شد و برای مدتی به جای گاز، سوخت به شدت آلاینده مازوت را در نیروگاههای برقی استفاده کرد که منجر به آلودگی شدید هوا برای چند ماه در شهرهای مختلف کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخلاف ادعای مقامات ایران در رابطه با "افزایش چشمگیر" تولید گاز، به نظر نمی‌رسد ایران موفقیتی در این زمینه داشته باشد و نکته مهم اینکه تا دو سال آینده، بخش ایرانی میدان پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند، با افت فشار مواجه می‌شود و هر سال از تولید آن کاسته خواهد شد. این اطلاعات قبلا نیز به دفعات از طرف وزارت نفت ایران تایید شده، اما هیچ اقدامی که منجر به نتیجه‌ای شود انجام نشده است.به گزارش دویچه وله ، قرار است از سال ۲۰۲۳ به آن سو افت چشمگیر فشار بخش ایرانی پارس جنوبی آغاز شود و به تبع آن هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید میدان کاسته خواهد شد.این در حالی است که وزیر نفت ایران چندی پیش طی سخنرانی در مجلس گفت برای نگهداشت تولید پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. او گفت برای حفظ صادرات گاز نیز به سرمایه‌ای بیش از این رقم نیاز است.

معمولا هر میدان نفتی یا گازی وقتی بخشی از ذخایر آن استخراج شد، وارد نیمه دوم عمر خود می‌شود و فشار طبیعی مخزن کاهش می‌یابد. در نتیجه باید راهی برای حفظ سطح تولید جستجو کرد. فشار بخش قطری میدان سال‌ها پیش کاهش یافته بود، چون قطر تاکنون ۲.۵ برابر ایران از پارس جنوبی گاز تولید کرده است.

راه حل پارس جنوبی، مانند آنچه قطر انجام داده، نصب سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای کنونی در بخش ایرانی) به همراه کمپرسورهای عظیم است تا سطح تولید را حفظ کند. قرار بود اولین سکوی عظیم توسط شرکت فرانسوی توتال برای فاز ۱۱ ساخته شود و سکوهای عظیم بعدی نیز در سال‌های آینده نصب شوند، اما توتال بعد از خروج آمریکا از برجام از قرارداد فاز ۱۱ کنار کشید و ایران، چین و هیچ شرکت شرقی یا روسی تجربه ساخت چنین سازه‌های عظیم و کمپرسورهای پیشرفته و قدرتمند را ندارند.قطر می‌گوید تا ۴ سال آینده تولید گاز از این میدان مشترک را روزانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب (معادل سالانه ۶۵ میلیارد متر مکعب) افزایش خواهد داد. این در حالی است که اگر ایران تا دو سال آینده نتواند سکوهای عظیم را جایگزین سکوهای معمولی فعلی بکند، هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولیدش کاسته خواهد شد و احتمالا در نیمه دهه آینده، تولید ایران از این میدان نصف خواهد شد.

هر سکوی عظیم ۲۰ هزار تنی به همراه دو یا سه کمپرسور، حدود ۲.۵ میلیارد دلار هزینه دارد و ساخت هر کدام حدود سه سال طول می‌کشد. بخش ایرانی این میدان نیاز به حداقل ۱۰ سکوی عظیم خواهد داشت. ایران همچنین چندین فاز این میدان را نیز تکمیل نکرده است.بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در جلسه پاسخگویی به نمایندگان مجلس گفت برای نگهداشت تولید پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.این در حالی است که بودجه شرکتهای ملی نفت و گاز ایران یا از محل فروش نفت و گاز (۱۴ درصد کل صادرات) تامین می‌شود، یا از طریق استقراض.سال ۹۸ مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داده بود که بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران (به همراه شرکت ملی گاز) به نزدیک ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که در بهترین حالت، حتی در دوران قبل از تحریم‌ها ایران سالانه ۶۰ میلیارد دلار صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز داشت و سهم شرکت‌های ملی نفت و گاز کشور از این رقم تقریبا ۸.۵ میلیارد دلار بود.این در حالی است که بر اساس اسناد وزارت نفت، ارزش کل تجهیزات و دارایی‌های صنعت نفت و گاز کشور حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است و سالانه تنها برای تعمیر، نگهداری و نوسازی آنها ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز هستب.دین ترتیب، درآمد شرکت ملی نفت ایران حتی کفاف نیمی از هزینه لازم برای نوسازی تجهیزات کهنه را نیز نمی‌دهد، چه رسد به سرمایه‌گذاری جدید در میادین نفت و گاز.

زنگنه: مایل به صادرات گاز نیستیم

آقای زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به عدم دسترسی ۴.۵ میلیون ایرانی به شبکه گاز کشور اشاره کرد.

وی همچنین گفت صادرات گاز در دولت حسن روحانی دو برابر شده و اگر بخواهیم صادرات گاز اضافی داشته باشیم هیچ راهی جز بهینه‌سازی مصرف نداریم.وی گفت وزارت نفت مایل به صادرات گاز نیست و درآمد صادرات گاز نیز صرف یارانه‌ها می‌شود.دو برابر شدن صادرات گاز کشور مورد تایید آمارهای بین‌المللی است، اما مشکل اینجاست که ایران خود با کسری گاز در فصول زمستان - و پارسال در پاییز و زمستان- مواجه است و صادرات گاز در شرایط فعلی پرسش‌برانگیز است.ایران حتی بهار امسال با قطعی گسترده برق مواجه شده، اما صادرات برق خود را متوقف نکرده است.آقای زنگنه در ادامه گفت صادرات گاز تنها به وزارت نفت مربوط نیست و "ابعاد مختلف سیاسی" دارد که همه این ابعاد را باید در کنار هم در نظر گرفت.

وی توضیح نداد این ابعاد سیاسی چیست، اما عراق طی سال‌های گذشته بزرگ‌ترین مشتری گاز و برق ایران بوده، اما به خاطر تحریم‌ها پولی به جمهوری اسلامی پرداخت نکرده و بر اساس گزارش‌ها ۶ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود افزود که سالانه ۳۵ میلیارد دلار یارانه گاز در ایران است. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید یارانه پنهان گاز در ایران ۱۸ میلیارد دلار است. یعنی اگر دولت ایران به جای فروش داخلی گاز، آن را صادر کند، ۱۸ میلیارد دلار درآمد بیشتر کسب می‌کند.البته ایران ۵۲ میلیارد دلار نیز یارانه پنهان برق دارد و بیش از ۷۰ درصد سوخت نیروگاههای حرارتی ایران نیز از گاز تامین می‌شود.نیروگاههای برقی ایران نیز راندمان بسیار اندک و در حدود ۳۷ درصد دارند که آقای زنگنه نیز به آن اشاره کرده و گفته است: «اگر نیروگاه‌ها بازده حرارتی‌شان را افزایش دهند با گازی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به ‌راحتی می‌توانند ۱.۵ برابر انرژی برق بیشتری تولید کنند و برای تولید برق بیشتر به گاز بیشتری نیاز نخواهند داشت، اما وقتی قیمت گاز برای نیروگاه‌ها تقریباً صفر است، چرا باید سرمایه‌گذاری کنند؟»

منبع: ساعت24

کلیدواژه: میلیارد دلار سرمایه گذاری پارس جنوبی صادرات گاز بخش ایرانی وزارت نفت ۵ میلیارد نفت ایران نفت و گاز متر مکعب خواهد شد گاز کشور ملی نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی های برقی وارد شد

تین نیوز

زیر صمت با اشاره به افزایش تولید ۵ هزار دستگاه خودرو، گفت: باید آمار تولید خودرو را به حدود ۲۰ درصدی افزایش دهیم؛ تاکسی های برقی نیز وارده شده و متقاضیان برای خرید امکان ثبت نام دارند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عباس علی آبادی وزیر صمت در گفت وگویی رادیویی گفت: اجلاس آفریقا را داشتیم، آفریقا، اقیانوس فرصت ها برای بازرگانان و تجار ماست، از جمله مهمترین این فرصت توسعه نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی ها به صورت جامع برنامه هایی را برای توسعه پیگیری می کنند و در این برنامه فرصت های برای تجار ما وجود دارد.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین المللی برگزار خواهد شد و می تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می تواند تأثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم، به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمّیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

وی عنوان کرد: از جمله چالش هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه های انرژی و حمل ونقل داریم یک فرصت محسوب می شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

این مقام مسؤول در خصوص چالش های توسعه تجارت با آفریقا، گفت: مهم ترین چالش ها رقبا هستند که تلاش می کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: باید ظرفیت های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی را که در مسیر صادرات است، برداریم. ما به شرکت هایی اولویت می دهیم که صادرات محور و دانش بنیان هستند، شرکت هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می دهد که بتوانیم از سرمایه های خرد مردم استفاده کنیم.

وی گفت: در حال تعریف پروژه هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه های خرد خود در پروژه های ملی مشارکت کنند، به زودی اطلاعیه ها دراین باره منتشر خواهد شد، اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق می کنیم.

علی آبادی موضوع مزاحمت رقیبان ایران را در تجارت عنوان کرد و گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس جمهور برای غرب و جنوب آفریقا هم از لحاظ حمل ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف گذاری کرده اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند، همچنین شرکت های مهندسی و زیرساخت ایران هم می توانند پروژه های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است؛ تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات بروند به ویژه به مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی آبادی همچنین درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه ای گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی های برقی را وارد کرده ایم و مردم می توانند ثبت نام کنند و بخرند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟