Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@11:36:17 GMT

چالش‌ها و دستاوردهای کاشفان واکسن کرونا کتاب می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۵۸۶۴

چالش‌ها و دستاوردهای کاشفان واکسن کرونا کتاب می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوزلم تورچی و اوگور شاهین زوج دانشمند و موسس شرکت داروسازی بیون‌تک آلمان که به ساخت اولین واکسن کرونا کمک کردند، در همکاری با یکی از روزنامه‌نگاران فایننشال تایمز به نام جو میلر تلاش‌های خود برای ساخت این واکسن را کتاب می‌کنند. این کتاب که واکسن (The Vaccine) نام دارد، دوم نوامبر (۱۱ آبان)  روانه بازار خواهد شد، یک هفته قبل از چاپ کتابی که رئیس شرکت فایزر قبلا از نوشتن آن خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه انتشاراتی سنت مارتین با اعلام خبر انتشار این کتاب گفت: کتاب واکسن افشا می‌کند که (این زوج) چگونه ظرف چند هفته گروهی از داوطلبان را برای تزریق واکسن دور هم جمع کردند، شرکت‌های بزرگ داروسازی را به حمایت از کارشان متقاعد کردند، مذاکرات با دولت آمریکا و اتحادیه اروپا را پیش بردند و با همکاری شرکت فایزر موفق شدند بیش از دو میلیارد دُز واکسن کرونا برای توزیع بین کشورهای جهان تولید کنند.

در زمانی که اطمینان عمومی به ایمنی و اثربخشی این واکسن برای خروج بشر از این همه‌گیری ضروری است، دکتر شاهین و دکتر توره‌چی در این کتاب از ۳۰ سال پژوهش علمی می‌گویند که زیربنای ساخت اولین واکسن کرونا شد. آنها همچنین به درمان‌ بالقوه دیگر بیماری‌ها که به واسطه موفقیت واکسن بیون‌تک پیدا خواهد شد، نگاهی اجمالی می‌اندازند.

پژوهش‌های پروفسور شاهین و تورچی همسر وی پیش از آغاز کرونا، به طور عمده بر مبارزه با سرطان متمرکز بود. آنها از دی سال ۹۸ به دنبال شیوع ویروس عامل بیماری کووید۱۹ در جهان، پژوهش روی ویروس کرونا و تولید واکسن آن را محور تلاش‌های علمی خود قرار دادند و پس از نزدیک به یک سال با همراهی شرکت آمریکایی داروسازی فایزر موفق به ساخت واکسنی شدند که کارآزمایی‌های بالینی آن مورد تایید قرار گرفت. واکسن تولید شده این شرکت یعنی (BNT۱۶۲b۲ ) نخستین واکسنی شد که در انگلیس مجوز تزریق گرفت.

شاهین در مصاحبه مکتوبی آذر سال گذشته با ایرنا، در خصوص تاثیر آموزه های اسلامی در وی برای ساخت این واکسن گفت: حضرت محمد (ص) در حدیثی می فرمایند: کُلُّ عِلمٍ وَبالٌ عَلی صاحِبِهِ یَومَ القِیامَةِ إلاّ مَن عَمِلَ بِهِ (هر علمی موجب بدعاقبتی صاحبش در روز قیامت می شود مگر علمی که صاحبش به آن عمل نماید) حضرت عیسی (ع) نیز فرموده اند: کسی که به آنچه می داند عمل نکند، طلب آنچه نمی داند برای او بدبختی است، وآنچه می داند بی فایده است. این دو سخن از این دو پیامبر اولوالعزم بر ضرورت استفاده از علم و عمل به آن تاکید دارد.

آلبرت بورلا رئیس و مدیر عامل شرکت داروسازی فایزر نیز ماه گذشته اعلام کرد در حال تالیف کتابی درباره نحوه و روند ساخت واکسن کروناست. این کتاب که مون‌شات: پشت پرده ۹ ماه رقابت فایزر برای ممکن کردن غیرممکن (Moonshot: Inside Pfizer’s Nine-Month Race to Make the Impossible Possible) نام دارد، نهم نوامبر (۱۸ آبان ۱۴۰۰) توسط انتشارات هارپر بیزینس چاپ و روانه بازار کتاب می‌شود.

این دامپزشک و کارآفرین ۵۹ ساله آمریکایی- یونانی با انتشار بیانیه‌ای درباره کتابش گفت: (در این کتاب) داستان آپولویی که ما در فایزر هوا کردیم، چالش‌هایی که با آن روبه‌رو شدیم، درس‌هایی که گرفتیم و ارزش‌هایی که ما را در تحقق این امر یاری دادند به اشتراک می‌گذارم. باشد که به شما برای حرکت به سمت هر هدف دور از دسترسی که دارید، انگیزه و آگاهی ببخشد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

عملیات ساخت دارو و واکسن برای مقابله با  بیماری کووید-۱۹ از همان نخستین روزهای شیوع این ویروس در نقاط مختلف جهان آغاز شد و غول‌های بزرگ داروسازی برای تولید هرچه سریع‌تر واکسن این بیماری با هم به رقابت پرداختند.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۷۴ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا کتاب واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کتاب واکسن کرونا ویروس کرونا کتاب واکسن کرونا واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل

مدیر کل روابط خارجی وزارت اقتصاد با بیان اینکه سه ماه پیش از اجلاس ششم کمیسیون مشترک بین دو کشور پیشنهادات وزارتخانه‌ها و نهادهای دو طرف مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در حال حاضر مشکلاتی برای مین روبی و ساخت پل وجوددر مسیر پروژه شلمچه بصره وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

مصطفی پاک‌باطن مدیر کل روابط خارجی وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک ایران و عراق گفت: در سال 1401 کمیسیون پنجم در کشور عراق رو برگزار شد.کمیسیون ششم تقریباً یک سال پس از آن تاریخ در اردیبهشت ماه سال 1403 برگزار شد. در کمیسیون مشترک سال 1401 تفاهماتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری و حمل و نقل و مطالبات شرکت‌ها و صدور خدمات فنی مهندسی بین دو کشور صورت گرفت.

وی افزود: از جمله این تفاهمات می‌توان به برنامه تاسیس شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و عراق را اشاره کنیم که در منطقه زورباتیه در استان واسط عراق واقع شده و هم مرز با مهران است. ساخت پروژه استراتژیک راه آهن شلمچه بصره نیز در کمیسیون پنجم پیگیری شد. پس از کمیسیون پنجم و در طول سال پیگیر این پروژه‌ها بودیم.

این تفاهمات و توافقات برای افزایش حجم روابط تجاری دوجانبه است که رسیدن آن به 20 میلیارد دلار در کوتاه مدت هدف‌گذاری شده است. ضمن اینکه تصفیه بخشی از بدهی عراق به ایران در خصوص فروش گاز و برق نیز از جمله تفاهمات بود.

امضای تایید دو وزیر بر اسناد سرمایه‌گذاری‌های مشترک

پاک‌باطن در خصوص کمسیون ششم مشترک ایران و عراق گفت: تقریباً سه ماه پیش از برگزاری کمیسیون ششم، بندهای پیشنهادی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های داخل ایران جمع‌آوری کردیم. همچنین بندهای پیشنهادی طرف عراقی که از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف این کشور جمع آوری کرده بودند مبادله شد. در 16 و 17 اردیبهشت ماه و در جلسات کارشناسی، نمایندگان وزارتخانه‌ها مذاکره کردند و پیشنهادات دو طرف از لحاظ حقوقی مورد  بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه در اختتامیه اجلاس ششم صورت جلسه تهیه شده توسط وزیر تجارت عراق (اثیر داوود) و وزیر امور اقتصادی دارایی ایران (سید احسان خاندوزی) به امضا رسید، گفت: در روزهای 16 و 17 اردیبهشت پیشنهادات دو طرف در 6 کمیته مورد بررسی قرار گرفت. کمیته اول تجاری، صنعتی، کشاورزی و خدمات، کمیته دوم، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی مشترک(به ریاست دو معاون وزیر)، کمینه سوم متمرکز بر انرژی(شامل موضوعات آب و برق، نفت و گاز و پالایش)، کمیته چهارم، کمیته مالی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه، کمیته پنجم حمل و نقل و گمرکات و کمیته ششم نیز مربوط به روابط کنسولی، علمی، آموزشی، گردشگری، بهداشت و ورزش بود.

طی دو روز بررسی‌های کارشناسی موضوعات متعددی از جمله روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه همکاری‌های ترانزیت، کنسولی و فرهنگی و آموزشی انجام شده که طی اختتامیه به تایید وزرای دو کشور رسید. 

مین روبی و ساخت پل دو چالش پیش روی راه آهن شلمچه بصره

مدیر کل روابط خارجی وزارت اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص پیشرفت پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره گفت: در کمیته‌ای که اخیرا در این خصوص برگزار شد، مقرر شد تا توافقات انجام شده در اجلاس پنجم ادامه پیدا کند. ضمن اینکه مقرر شد تا یک جلسه اختصاصی بین مدیر عامل راه‌آهن ایران و راه‌آهن عراق برگزار شود. در حال حاضر مشکلاتی در زمینه مین روبی و ساخت پل وجود دارد که حل آنها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه نیز جلسه‌ای با حضور وزیر تجارت عراق و تجار و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی ایرانی برگزار شد، گفت: قرار بود تا در این جلسه مشکلات پیش‌روی تجار ایرانی مورد بررسی قرار بگیرد و وزیر عراق قول داده بود تا حد ممکن به حل مشکلات کمک کند. حل چنین مشکلاتی سبب افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری واکسن معروف از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • واکسن معروف از بازار جهانی جمع شد
  • چالش عربستان با تداوم پروژه نئوم
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  • اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند