Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-03@03:19:08 GMT

ایجاد طرح توجیهی ،گام نخست ایجاد پروژه

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۸۳۲۳

منظور از طرح توجیهی چیست ؟

در چند سال گذشته شاهد رشد خوبی در مدیریت پروژه در سطح ایران و شهر تهران بوده ایم و در کنار این رشد نیاز به طرح توجیهی بیش از پیش احساس می شود. قبل از هرگونه اقدامی برای انجام یک پروژه در شهر باید طرح توجیهی شهرداری انجام شود. مطالعه امکان سنجی تجزیه و تحلیل در مورد باقی ماندن و اجرایی نمودن یک ایده خاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع می توان گفت که طرح توجیهی این سوال که " آیا این پروژه بازدهی مورد نظر را خواهد داشت " را پاسخ می دهد.

در واقع در طرح توجیهی نقاط مثبت و منفی ، فرصت ها و تهدید هایی که ممکن است در محیط شرکت یا خارج از آن برای پروژه موجود باشد، بررسی می شود.

از طرح توجیهی که توسط مهندسین مشاور تهیه می شود، می توان به روش های متفاوتی استفاده کرد اما برای استفاده در طرح های تجاری اولویت دارد.  سازمان ها و سایر افرادی که دارای یک طرح تجاری هستند باید قبل هرگونه اقدامی برای توسعه سازمان، یک طرح توجیهی برای تعیین این که آیا طرح یا پروژه ادامه یابد؟ تهیه نمایند. مهندسین مشاور در هفت شهر آریا می توانند با تکیه بر دانش و تجربه خود در این زمینه به یاری شما بپردازند.

در واقع می توان آینده یک پروژه را قبل از اجرای آن با استفاده از طرح توجیهی پیش بینی نمود. اگر قبل از این که مرحله اجرایی یک پروژه آغاز شود با طرح توجیهی تشخیص داده شده باشد که طرح کارآمد نیست ، قطعا" باعث صرفه جویی در وقت و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه می شود و از به وجود آمدن ناراحتی های ناشی از شکست پروژه جلوگیری می نماید.

یک پروژه جدید می تواند تغییر رفتار یا ساختار یک شرکت باشد و باید به اندازه کافی سودآوری داشته باشد به طوری که بتواند :

(الف) در برابر مشکلات کوتاه مدتی که در طول عمر خود با آن مواجه می شود مقاومت کند

(ب) در طول زمان از اهداف اصلی خود دور نشود و هم چنان برای او قابل دسترس باشند

که با استفاده از یک طرح توجیه فنی اقتصادی ، می توان تعیین نمود که سازمان مجاز به این تغییر ساختار یا رفتار می باشد یا خیر ؟

عناوین قابل درج در طرح توجیهی:

در یک طرح توجیهی می توان گزینه های زیر را درج نمود :

یک خلاصه از کارهای اجرایی که باید انجام شوند شرحی از خروجی پروژه(محصول یا خدمات ) بررسی فن آوری های موجود در شرکت و فن آوری های مورد نیاز شناسایی و تجزیه و تحلیل بازار هدف پیدا نمودن بازار و مشتریان هدف روشها و فنون بازاریابی چارت سازمانی شرکت طرح و برنامه پیش بینی آینده اقتصادی

سازمان ها باید در دام پیروی کورکورانه از یک الگوی طرح امکان سنجی نیفتند. یک طرح امکان سنجی خوب ، طرح توجیهی ویژه شرکت و پروژه مد نظر شماست که کاملا" بر روی کار شما متمرکز باشد.

دلایل عدم انجام یک مطالعه امکان سنجی :

از آن جا که تهیه طرح توجیهی نیازمند صرف زمان و هزینه است ، مدیران سازمان ها ممکن است سعی کنند که از مرحله "نگارش طرح توجیهی" چشم پوشی کنند وبا حذف این مرحله، مستقیماً به دنبال ایجاد یک ارتقا در کار باشند. دلایلی که ممکن است آنان برای چشم پوشی از انجام طرح امکان سنجی بیاورند عبارتند از:

ما می دانیم که انجام این کار با موفقیت مواجه خواهد شد. شرکت های دیگری که این طرح را انجام داده اند بازدهی خوبی را داشته اند. قبل از توسعه سازمان یا طرح این مرحله طرح توجیهی در سال های قبل انجام گردیده است و هنوز موجود است.  نگارش انواع طرح توجیهی مانند طرح توجیه فنی اقتصادی ، طرح توجیهی زمین ، طراحی شهرک و ...  جزو پروژه هایی است که مهندسان مشاور انجام میدهند. طرح امکان سنجی اتلاف وقت و سرمایه سازمان است. بهتر است هزینه ای را که می خواهیم صرف طرح توجیهی کنیم برای خرید تجهیزات هزینه کنیم.

اما بهتر است بدانید که دلایلی که برخی از مدیران می آورند قانع کننده نمی باشد و انجام طرح توجیهی نه تنها هدر دادن وقت و هزینه نیست بلکه خود متضمن حفظ سرمایه است .

انجام یک طرح توجیهی یک مرحله تأیید پروژه می باشد. با بررسی سازمان ها و پروژه های موفق می توانید متوجه شوید که همه آن ها قبل از اجرایی نمودن طرح یا پروژه خود ، به طور دقیق و همه جانبه آن را در مرحله طرح توجیهی مورد بررسی قرار داده اند و از موفقیت آن اطمینان داشته اند.

دلایل انجام یک طرح توجیهی:

طرح توجیهی ،لازمه طرح تجاری

در زیر دلایل دیگری برای انجام یک طرح امکان سنجی آورده شده است .

روی پروژه تمرکز می کند و چارچوب اصلی آن را تعیین می کند. در طول فرآیند تجزیه و تحلیل ، فرصت های جدید شناسایی می شود. دلایلی که منجر به شکست طرح می شود و به خاطر وجود آن ها پروژه باید کنار گذاشته شود تعیین می گردد. احتمال موفقیت را با کاهش موانع شناسایی شده افزایش می دهد. در هر یک از فاز های پروژه با استفاده از از اطلاعات حاصل از تحلیل های انجام شده به مدیران در تصمیم گیری کمک می نماید. پروژه مورد نظر را با ارائه اسناد به طور کامل شرح می دهد. در صورت نیاز به تسهیلات بانکی و وام ، با ارائه آن به بانک ها می توان آنان را برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز متقاعد نمود. سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری می کند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: طرح توجیهی طراحی شهرک طرح امکان سنجی مهندسین مشاور طرح امکان سنجی یک طرح توجیهی سازمان ها یک پروژه انجام یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولتیماتوم استاندار لرستان برای مصوبات سفر رئیس‌ جمهور

استاندار لرستان مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های خود را برای تولید، اشتغال و برون‌رفت این استان از محرومیت تشریح کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: لرستان سرشار از منابع غنی طبیعی، دامداری و کشاورزی است.

وی با اشاره به قابلیت لرستان در توسعه صنعت آبزی‌پروری اضافه کرد: پرورش ماهیان سردابی یکی از ظرفیت‌های این استان در بخش شیلات است.

استاندار لرستان با تأکید به وجود معادن غنی و ذخایر سنگ در این استان، بیان کرد: سنگ گوهره یکی از سنگ‌های باارزش کشور است که از معادن لرستان تولید و استخراج می‌شود.

شفقت با اعلام اینکه صنایع تبدیلی در لرستان تا حدودی مغفول مانده‌ است، تأکید کرد: زنجیره کشاورزی در این استان برای ایجاد اشتغال‌زایی و بهبود معیشت باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد.

وی با بیان ظرفیت‌ها و قابلیت توسعه گیاهان دارویی در لرستان، خاطرنشان کرد: اگر کارخانه عصاره گیاهان دارویی ایجاد شود فعالیت کشاورزان نیز در این حوزه افزایش می‌یابد.

استاندار لرستان یادآور شد: موقعیت جغرافیایی و قرارگیری این استان در کریدور شمال-جنوب در ارتقای صنعت گردشگری و ایجاد فعالیت‌های تجاری، حمل‌ونقل و بازرگانی اثرگذار است.

شفقت با اشاره به سیل 1398 در لرستان متذکر شد: آبخوان‌داری و آبخیزداری، هدایت آب‌های سطحی و سدسازی برای جلوگیری از بروز خسارت‌های سیل در این استان باید تقویت شود.

وی با تأکید به ضرورت احداث سد معشوره در لرستان، خاطرنشان کرد: این استان با بیش از 540 میلی‌متر بارش استان چهارم در میزان افزایش بارندگی در کشور است.

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری برای مصوبات سفر رئیس‌جمهور، اذعان کرد: این مصوبات نباید معطل بماند و ده‌ها نامۀ پیگیری برای راه‌اندازی پروژه‌ها را به وزارتخانه‌های ذی‌ربط ارسال کرده‌ام.

شفقت با بیان تشکیل جلسه با نهادهای حمایتی در لرستان، گفت: محرومیت‌زدایی و توانمندسازی مددجویان این استان را در دستور کار قرار داده‌ام.

وی با تأکید به بازدید از پروژه‌های نیمه‌کاره در خرم‌آباد، اضافه کرد: کارگاه هتل صخره‌ای باید فعال شود و بنیاد شهید و شهرداری نیز برای بهره‌برداری از برج‌های دوقلو باید به تفاهم و تعامل برسند.

استاندار لرستان با اعلام پیگیری برای احیای پروژه راه‌‌آهن در این استان، تأکید کرد: افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه جزو اولویت‌های کاری‌ام است.

شفقت با بیان اینکه ساختمان جدید استانداری لرستان جزو پروژه‌های نیمه‌کاره این استان است، یادآور شد: این پروژه تا حدود پنج ماه دیگر باید افتتاح شود و معاون عمرانی استانداری نیز برای سرعت در عملیات اجرایی باید در ساختمان جدید استانداری مستقر شود.

وی با اشاره به بازدید از پروژه‌های ماشین‌سازی، فولاد و پارسیلون در خرم‌آباد، بیان کرد: این پروژه‌ها را برای تقویت صنعت و ایجاد اشتغال در لرستان باید فعال کنیم.

استاندار لرستان بیان کرد: پروژه کشت و صنعت جزو ظرفیت‌‌های خوب این استان است و بیشتر شهرستان‌های لرستان قابلیت احداث کشت و صنعت را دارد.

شفقت با تأکید بر حفظ منابع طبیعی و بلوطستان لرستان، گفت: جنگل‌های بلوط سرمایه عظیم این استان است و رفع آفات این جنگل‌ها را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در خرم‌آباد و چگنی به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، عنوان کرد: کاندیداهای مجلس برنامه‌های خود را برای توسعۀ لرستان در اختیار ما قرار دهند.

انتهای پیام/ 644/

دیگر خبرها

  • جزئیات پروژه چهارباغ/ فاز نخست تیرماه افتتاح می‌شود
  • اولتیماتوم استاندار لرستان برای مصوبات سفر رئیس‌ جمهور
  • خط دوم آبرسانی سد درودزدن به شهر صدرا انجام شد
  • تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه منوریل قم
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • نتانیاهو: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور