Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَیْتًا وَنُسْقِیَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِیَّ کَثِیرًا

تا به آن باران زمین خشک و مرده را زنده سازیم و آنچه آفریدیم از چهارپایان و آدمیان بسیار همه را از آن سیراب گردانیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۹ سوره فرقان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۴۹ سوره فرقان

امام رضا (ع) در نماز باران چنین فرمودند: خداوندا بر محمّد و آل محمّد (ص) درود بفرست، خداوندا ما را از بارانی تند و فراگیر، پربار، پوشاننده، فراوان، زیبا، گسترده، پرآب، درشت دانه پاک، مبارک، ریزان، پیوسته، فراخ، بی‌مشقّت، نیکوسرانجام، دائمی، سیراب‌کننده، شتابان، فراگیر، سیل‌گیر، سودبخش، بی‌زیان، سیراف فرما!

بارانی که بدان بندگان و شهر‌ها را زنده کنی و زراعت و گیاهان را به‌وسیله آن برویانی و آن را کفایت اکنون و آینده ما قرار دهی! خداوندا از برکات آسمانت آبی پاک بر ما نازل کن و از برکات زمینت گیاهی آبیاری شده برویان و آن را به آنچه از «أَنْعاماً وَ أَناسِیَّ کَثِیراً» خلق کرده‌ای، بنوشان خداوندا به پیران قدخمیده و کودکان شیرخوار و چهارپایان چرنده و جوانان خاضع و فروتن ما رحم کن!

بیشتر بخوانید

راه رسیدن مسلمانان به وحدت +صوت

کلمه «بلد» به معنای سرزمین است، خواه شهر باشد یا روستا ومزرعه، به دلیل آیه ۵۸ سوره اعراف که می‌فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ سرزمین نیکو با اذن پروردگارش گیاه خود را بیرون می‌آورد و روشن است که روئیدن گیاه مخصوص شهر نیست. کلمه «أَناسِیَّ» جمع «انسی» مرادف معنای «انسان» است. چون معنی «بلد» و «بَلْدَهً» یکی است، در توصیف آن فرمود: «مَیْتاً» و نفرمود: «میته»

در استفاده از آب، بیشترین سهم به کشاورزی اختصاص دارد، بعد حیوانات بیشترین استفاده را از آن می‌برند و سپس انسان‌ها، به خاطر همین در آیه شریفه ابتدا از کشاورزی و احیای زمین یاد شده است، سپس از حیوانات، آن گاه از انسان. باد‌ها فواید بسیاری دارند از جمله:هوا را لطیف می‌کنند، ابر‌ها را انتقال می‌دهند، حرارت را کم می‌کنند و گیاهان را بارور می‌سازند.

پیام‌های آیه ۴۹ سوره فرقان

۱-زندگی بشر مرهون نباتات و حیوانات است. (زنده شدن زمین و سیرابی چارپایان، قبل از سیراب شدن انسان آمده است)

۲- کار‌های خدا از طریق اسباب طبیعی صورت می‌گیرد. «أَرْسَلَ الرِّیاحَ - أَنْزَلْنا - لِنُحْیِیَ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران از برگزاری یازده نشست با حضور مقامات ذیربط و دستگاه‌های متولی برای تعیین تکلیف خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی در توقف‌گاه‌های زیر نظر فراجا در استان تهران خبر داد و گفت: در راستای تعیین تکلیف خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی در توقف‌گاه‌های زیر نظر فراجا در استان تهران در رابطه با بیش از ۶۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه وسیله نقلیه اقدامات لازم صورت گرفته و پرونده‌های قضایی مربوط به این وسایل نقلیه، به دادگاه انقلاب ارجاع شده‌اند.

وی افزود: تاکنون در رابطه با بیش از ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای صادر شده و روند رسیدگی به پرونده‌های ۳۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: تا امروز تعداد دو هزار و ۴۸۵ دستگاه خودرو و موتورسیکلت بر اساس احکام قضایی صادره از سطح پارکینگ‌های استان تهران خارج شده‌اند و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، مقرر است که تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، تمام وسایل نقلیه از سطح این پارکینگ‌ها خارج شوند.

دیگر خبرها

  • قیمت کارتن موز برای مستأجران سر به فلک کشید
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • چمران: در شورایی که زنده است اختلاف‌نظر طبیعی است
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟