Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنش‌ها و واکنش‌های دانشجویان در جریان انتخابات ریاست جمهوری، نشانه‌های از رشد و بلوغ سیاسی این قشر از مردم جامعه را در چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کمتر از ۱۰ روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم در ۲۸ خرداد برگزار می‌شود و مردم در همان حوزه انتخابیه‌ای که رئیس جمهور آینده کشور را تعیین می‌کنند، به رویکرد مدیریت شهری و روستایی منطقه خود نیز رأی می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، دانشجویان برای ایفای نقشی موثر در انتخابات بین مردم، برنامه ریزی‌های زیادی داشتند و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند. اگر بخواهیم خلاصه‌ای از فعالیت‌های دانشجویان در هفته‌های اخیر را ارائه دهیم، می‌توان آن را بر دو بخش کلی پیش از تعیین نامزد‌های انتخابات و پس اعلام تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان تقسیم کرد.

 

خیز تشکل‌های دانشجویی برای انتخابات از اسفند 

البته بخشی از فعالیت دانشجویان به اسفند سال گذشته بازمی گردد. زمانی که دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید باهنر کارگاه آموزشی مناظره برای دانشجویان برگزار کردند تا در انتخابات خردادماه، بتوانند از قنون مناظره استفاده کنند. قرارگاه‌های انتخاباتی بصیر هم تقریبا همان زمان در برخی استان‌ها و ذیل ناحیه بسیج دانشجویی آغاز به کار کرد و دانشجویان اولین برنامه ریزی‌های خود را برای فعالیت در انتخابات، انجام دادند.

 

بیشتر بخوانید:

قرارگاه انتخاباتی «بصیر» در بسیج دانشجویی دانشگاه‌های زنجان تشکیل شد دانشجویان همدانی در مسابقه ایده‌پردازی «بحران کرونا و برگزاری انتخابات ۱۴۰۰» به مرحله نهایی رسیدند کارگاه آموزشی مناظره به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر برگزار می‌شود تشکیل قرارگاه بصیر از سوی بسیج دانشجویی استان ایلام

 

در اردیبهشت ماه بود که فعالیت‌های دانشجویان برای انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا آغاز شد. در آن زمان، حرف دانشجویان بیشتر حول محور ضرورت مشارکت در انتخابات بود و انتخاب فردی برای ریاست جمهوری که برنامه ریزی برای چهار سال آینده کشور داشته باشد و بتواند مشکلات ایجاد شده در هشت سال گذشته را تاحدودی جبران کند.

 

رصد فضای سیاسی مدعیان ریاست جمهوری

در این زمان، هنوز مشخص نبود که دقیقا چه افرادی برای ریاست جمهوری نامزد می‌شوند. از سوی دیگر جریانات سیاسی در حال تحلیل این موضوع بودند که آیا مذاکرات وین بر انتخابات تأثیری می‌گذارد یا نه. از سوی دیگر دانشجویان جریان شناسی سیاسی کشور را به عنوان اولین موضوعات برای نشست‌های انتخاباتی خود درنظر گرفته بودند. در واقع دانشجویان در آن زمان، با دقت به تحلیل و رصد فضای سیاسی کشور بودند تا در پازل انتخابات، جای خود را پیدا کنند و از مسیر و خط مشی رهبری خارج نشوند.

دانشجویان البرزی به هیات‌های اجرایی و نظارتی انتخابات در استان خود هشدار دادند که مراقب پدرخوانده‌های سیاسی باشند، یا دانشجویان کرمانشاه به دنبال پیدا کردن راه حلی برای مشکلات کشور با انتخابات بودند. اما در مشهد گروه‌های دانشجویی گردهم آمدند تا در کنار رصد فضای انتخابات ریاست جمهوری، نظارت دقیقی بر انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد هم داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: 

دانشجویان اصفهانی تأثیر مذاکرات وین بر انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنند زاکانی: اشتیاق نامزدی برخی نمایندگان، مجلس را از کارآمدی می‌اندازد ۵۲ دفتر تشکل دانشجویی شهر مشهد خواستار شفافیت نحوه لیست بستن جریانات سیاسی شدند دانشجویان اصفهانی نقش مجلس در مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنند هیات‌های اجرایی و نظارتی بر انتخابات در استان البرز مراقب پدرخوانده‌های سیاسی باشند نشست «انتخابات و علاج مشکلات کشور» از سوی قرارگاه بصیر بسیج دانشجویی کرمانشاه برگزار می‌شود

 

در نیمه دوم اردیبهشت، رنگ و بوی برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی تغییر کرد. حالا کم کم برنامه‌ها با حضور میهمانان مهمی برگزار می‌شد و دانشجویان دغدغه‌های خود را برای آینده کشور مطرح می‌کردند. دانشجومعلمان به رویکرد‌های انتخاباتی رئیس جمهور آینده برای مساله آموزش و پرورش توجه داشتند. برخی مهمانان هم ابعاد سیاسی دولت آینده را بررسی می‌کردند. در کنار همه این موارد، توجه به شورای اسلامی شهر هم مطرح بود و دانشجویان از این امر مهم نیز غافل نبودند.

 

بیشتر بخوانید:

ذاکر: دولتمردان به اسنادی چون ۲۰۳۰ بیشتر بها می‌دهند تا اسناد تصویب شده در مجلس! بطحایی: سهم آموزش و پرورش در تربیت کودکان کاهش پیدا خواهد کرد / مهرمحمدی: راه نجات آموزش و پرورش از بی‌عدالتی ملی کردن مدارس است حجت‌الاسلام طائب ابعاد سیاسی دولت آینده را برای دانشجویان اصفهانی تبیین می‌کند برنامه «نبض شهر» ویژه انتخابات شوراها از سوی بسیج دانشجویی فارس برگزار می‌شود دانشجویان مشهدی از ائتلاف‌های سیاسی برای شفافیت فهرست‌های انتخاباتی دعوت کردند دانشجویان کرجی پویش «کرج ۱۴۰۰» برای انعکاس چالش‌های شهری راه‌اندازی کردند بنیادی: مشکلات آموزش و پرورش از دولت‌های قبل تا به امروز ادامه دارد دانشجویان اصفهانی ابعاد اقتصادی دولت آینده را بررسی می‌کنند گودرزی: کسی قانون اساسی را قبول ندارد نباید وارد عرصه انتخابات شود حسینی: اقدام شورای نگهبان در سامان دادن به انتخابات ریاست جمهوری قانونی است

 

اقتصاد، سیاست خارجی و معیشت مردم؛ برنامه رئیس جمهور آینده چیست؟

اواخر اردیبهشت بود که دغدغه‌های انتخاباتی به صورت دسته بندی شده در برنامه‌های انتخاباتی دانشجویان مطرح می‌شد؛ مسائل اقتصادی را پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و دیگر کارشناسان اقتصادی برای دانشجویان تبیین می‌کردند، دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران هم به مساله کشاورزی در دولت آینده پرداختند، دانشجویان دانشگاه گیلان ضرورت تحول در حکمرانی را بررسی کردند و دانشجویان دانشگاه آزاد کرج سلسله نشست‌های تخصصی با نام «راه علاج» را برگزار کردند و در آن انتخابات ۱۴۰۰ را از منظر مسائل مختلف مورد بررسی قرار دادند.

 

بیشتر بخوانید:

برگزاری نشست «ضرورت تحول در حکمرانی» از سوی جامعه اسلامی دانشگاه گیلان حجت‌الاسلام آقاتهرانى: بهانه‌هاى اقتصادی را دستاویزی برای عدم مشارکت در انتخابات قرار ندهیمپ دانشجویان کرجی چالش‌های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی را بررسی می‌کنند پورابراهیمی: ۹۰ درصد تجارت ایران با ۱۰ کشور دنیا صورت می‌گیرد

 

اوایل خردادماه و پس از آنکه شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای انتخابات را تأیید کرد، رقابت انتخابات ریاست جمهوری شفاف شد و معلوم بود پای میز مناظره‌ها، کدام شخصیت‌های سیاسی حضور می‌یابند. هرچند انتقاداتی به نحوه تأیید صلاحیت نامزد‌ها از سوی برخی تشکل‌های دانشجویی مطرح شد، اما در نهایت همه به رأی و نظر شورای نگهبان احترام گذاشتند و از نظر آنان حمایت کردند.

دعوت از نامزدها برای حضور در جمع‌های دانشجویی

پس از تأیید صلاحیت نامزد‌ها و مشخص شدن آرایش سیاسی انتخابات، تشکل‌های دانشجویی به ستاد انتخاباتی نامزد‌ها نامه زدند و از آنان دعوت کردند تا در جمع دانشجویان دانشگاه‌ها حضور یابند و به سوالات آنان پاسخ دهند، برنامه‌های خود را برای دولت آینده تبیین کنند و بگویند که برای اداره دولت در سال‌های بعدی چه رویکردی را دنبال خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید: 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی یزد: ما به سلامت آرا و نظرات شورای نگهبان اعتماد داریم دعوت بسیج دانشجویی هرمزگان از رؤسای ستاد‌های انتخاباتی کاندیداهاى ریاست جمهوری نشست «تفاوت نقش دولت انقلابی و لیبرال در دیپلماسی بین‌الملل» از سوی بسیج دانشجویی فارس برگزار می‌شود اعضاى شوراى نگهبان به ارائه محتواى اقناعى پیرامون علل رد صلاحیت برخى کاندیداها بپردازد فضای سیاسی حاکم بر جبهه اصلاحات فشل است / از دشمن هراسی تا اعلام برائت از عملکرد دولت تدبیر طبیب‌زاده: شعار‌های سند ۲۰۳۰ درباره حقوق زنان کاملا عوام فریبانه است دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان از مسئولان ستاد‌های انتخاباتی

 

پویش‌های انتخاباتی هم راه اندازی شد. بسیج دانشجویی گناباد از دانشجویان خواست تا در قالب فیلم، موشن گرافیک یا دیگر آثار هنری چند رسانه‌ای دلایل خود را برای شرکت در انتخابات مطرح کنند. دانشجویان بسیجی زنجانی تریبون آزاد را بین مردم در میدان‌های اصلی شهر‌های استان بردند و نظرات مردم را درباره انتظاراتشان از رئیس جمهور آینده پرسیدند.

 

افکارسنجی و تحلیل انتخابات

یکی دیگر از اقدامات دانشجویان در استان‌های مختلف، افکارسنجی مردم درباره انتخابات پیش رو بود. این اقدام را دانشجویان بسیجی استان اصفهان و خراسان رضوی در جامعه آماری شهر‌های مشهد و اصفهان انجام دادند. دانشجویان مشهدی نتیجه این افکارسنجی را به صورت کتابی به عنوان «اثر انگشت» منتشر کردند.

بیشتر بخوانید:

مردم زنجان درباره «اگر رئیس جمهور شوم ... » چه گفتند؟ برگزاری تریبون آزاد با محوریت «انتخابات» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز پویش «من در انتخابات شرکت می‌کنم چون...» ویژه دانشجویان گنابادی راه‌اندازی شد نامزد‌های ریاست جمهوری برنامه‌های خود را برای آموزش و پرورش مطرح کنند ستاد انتخاباتی سرنوشت به همت دانشجویان و طلاب خراسان جنوبی راه‌اندازی شد پنجمین تریبون آزاد استان قم به همت بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد مردم زنجان انتظارات خود را از رئیس جمهور آینده بیان کردند  افکارسنجی مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در اصفهان به همت دانشجویان بسیجی تشریح اقدامات دانشجویان خراسان رضوی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ / از کافه گفتگو تا انتشار کتاب «اثر انگشت»

 

اینکه نام کدام نامزد انتخاباتی از صندوق آرا بیرون آید، اهمیت دارد؛ اما مهم‌تر از آن، کنش و واکنش‌های مردم در این اتفاق سیاسی است. تشکل‌های دانشجویی در کنار مردم در کنش‌های سیاسی و اجتماعی مختلفی حضور یافته اند و در این چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته، توانسته اند در مسیر رشد و بلوغ سیاسی قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات 1400 تشکل های دانشجویی تریبون آزاد انتخابات ریاست جمهوری بسیج دانشجویی دانشگاه سوی بسیج دانشجویی دانشجویان اصفهانی تشکل های دانشجویی رئیس جمهور آینده بررسی می کنند دانشجویان بسیجی انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر بخوانید برگزار می شود آموزش و پرورش شورای نگهبان تریبون آزاد اسلامی شهر دولت آینده راه اندازی برنامه ها نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۰۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،همزمان با سراسر کشور دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد سلماس نیز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی (در حمایت از مردم مظلوم غزه) و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان، مقابل ساختمان آموزشی دانشگاه تجمع کردند.   دکتر ناصری رییس دانشگاه ازاد شهرستان سلماس ضمن حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی، اقدامات ضد دانشجویی مسوولین این دولت‌ها را محکوم کرد.   او در این خصوص اظهار داشت: خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در امریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسراییلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در امریکا و اروپا این بار علیه اسراییل است

دیگر خبرها

  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری