Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@15:42:28 GMT

ویدئو / راه دور و دراز «پنبه مَله»

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۰۶۹۷

ویدئو / راه دور و دراز «پنبه مَله»

‍‍‍‍‍‍

شهرستان «خوسف» منبع تولید پنبه بی نظیر «مله» است. روش‌های کاشت، داشت و برداشت این نوع پنبه مانند پنبه معمولی است، اما به لحاظ کوتاهی الیاف، آن را با کمان حلاجی نمی‌کنند؛ بلکه با «چوبالش» روی بالشتک حلاجی می‌شود. ارزش اقتصادی این پنبه سه برابر پنبه معمولی است. به علت فعالیت گسترده خوسفی‌ها در زمینه تولید این پنبه، این شهر به عنوان شهر پنبه مله و مله‌بافی ثبت ملی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این پنبه برای دوخت پارچه و جانماز و پرده مساجد استفاده می‌شود. این نوع پنبه از قدیم قداست خاصی داشت و در طول زمان کاربردهای دیگری نیز برای آن ایجاد و کارگاه‌هایی در قالب فعالیت‌های اثربخش آن تشکیل شد.

دریافت 51 MB

تصویربردار: زهرا حمیدی / تدوینگر: سمیه ایمانیان

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مله پنبه منطقه خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده قرارگاه اردویی و راهیان نور سپاه انصارالحسین استان همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همزمان با سالروز عملیات بازی دراز در مناطق غرب کشور مراسم اردوی راهیان نور در کشور آغاز می‌شود، گفت: امسال ۳ هزار نفر از استان همدان در قالب ۵۰ اتوبوس در این اردو شرکت می‌کنند.

سرهنگ کریمی با اشاره به اینکه این اردو در دو روز ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود، افزود: شرکت کنندگان در این اردو از مناطق عملیاتی مرصاد، بازی دراز، قراویز و پادگان ابوذر دیدن می‌کنند.

دیگر خبرها

  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • نقی معمولی، ستاره میدان اراک!
  • آغاز پیش تولید «پایتخت ۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است