Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:58:15 GMT

ضرورت مانع‌زدایی در توسعه صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۰۷۰۷

ضرورت مانع‌زدایی در توسعه صنایع دستی

صنایع دستی نوعی محصول است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته شود و معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی تولید کالا اطلاق می‌شود، لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین‌آلات مختلف ساخته شوند جزو صنایع دستی نیست.

در شهرستان مهریز صنایع دستی مختلفی به خصوص گیوه‌بافی، تخت‌کشی، قالی‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، سرمه‌دوزی و کار روی چوب و شیشه وجود دارد که تاکنون رشته‌های چاقوسازی، سنگ‌تراشی و ترکه‌بافی آن با ۳۰ فعال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای توسعه صنایع دستی و حمایت از فعالان این حوزه در منطقه تاکنون توسط برخی دستگاه‌های مسوول اقدامات خوبی به خصوص ایجاد نمایشگاه و بازارچه در بافت قدیم و همچنین با حضور برخی اساتید مجرب برای جوانان و علاقه‌مندان دوره‌های آموزشی برگزار شده است .

به رغم تمامی تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه و معرفی صنایع دستی منطقه صورت گرفته ولی به خاطر تعدد و اهمیت موضوع برای تولید و اشتغال باید گام‌های محکم‌تری با همکاری و فعالیت رسانه‌های گروهی و پیگیری متولیان امر  به نحو مناسب صورت گیرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی، تقویت بازارچه و نمایشگاه دائمی، حضور فعالان این حوزه در مناطق مختلف، ایجاد زمینه مناسب برای خرید محصولات تولیدی، ارائه تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی و استفاده از مراکز آموزشی و دانشگاهی برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های موجود ضروری است .

احیای مجدد صنایع دستی مختلف شهرستان، معرفی و تجلیل از صنعتگران پیشکسوت، زمینه‌سازی برای حضور فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های کشوری و حتی بین‌المللی و همکاری مراکز علمی و فنی و حرفه‌ای در برگزاری دوره‌های مستمر نقش مهمی در تشویق، ارتقا و توسعه آن دارد.

بدون شک به خاطر اهمیت موضوع، توجه عملی به صنایع دستی و احیای آن در منطقه موجب ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با بیکاری، کسب درآمد و  رونق اقتصادی است و باید متولیان امر برای تحقق این اهداف مهم با همکاری همه بخش‌ها در سالی که با عنوان، تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده اقدام لازم به عمل آید.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد.

برچسب‌ها مهریز گردشگری مقام معظم رهبری جهش تولید یزد پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز گردشگری مقام معظم رهبری مهریز گردشگری مقام معظم رهبری جهش تولید یزد صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۰۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، در صورت اجرای درست و دقیق، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این زمینه تصویب شده است، بیان کرد: مهم‌ترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه، رفع انحصار از مجوزهای کسب‌وکار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

وی افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به عقب‌ماندن نظام قانون‌گذاری از نیازهای زیست‌بوم فناوری کشور پایان داد و به‌گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، قانون جهش تولید دانش‌بنیان تاکنون به یک میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی منجر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب‌وکارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دارکردن فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و درنهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان‌ها، از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است