Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:37:52 GMT

۲۴۰ هزار تن ماده اولیه سیمان از شلمچه به عراق صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۵۵۷۲

۲۴۰ هزار تن ماده اولیه سیمان از شلمچه به عراق صادر شد

مرتضی حجازیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:۲۸۰ هزارتن کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) کارخانجات سیمان از بهمن ماه ۹۹ از طریق راه‌آهن در پایانه لجستیک شلمچه تخلیه شده که تاکنون ۲۴۰ هزار تن آن از مرززمینی شلمچه به عراق صادر شده است.  
وی به سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد ریالی ۴۲ شرکت سیمانی در سال ۱۳۹۴ برای احداث پایانه لجستیک صادرات کلینکر از مرزشلمچه اشاره کرد و افزود: از زمان اتصال ریل به پایانه و استقبال شرکت‌های عراقی در این مرز رونق به شلمچه بازگشته و تعداد نیروهای این پایانه از ۶ به ۲۵ نفر اشتغال مستقیم افزایش پیدا کرده و این مکان به عنوان بازوی صادراتی صنشچپعت سیمان ایران همه وظایف صادراتی و توسعه‌ای صادراتی سهامداران خود را در مرز شلمچه برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجازیان افزود: کلینکر صادراتی از طریق خط راه‌آهن از کارخانجات سیمان به پایانه صادراتی در شلمچه منتقل می‌شود که نتیجه آن توسعه صادرات سیمان و کلینکر در این مرز و جلوگیری از ضایعات محصول و نظم‌دهی به صادرات آن به بازار هدف است.
وی بیان داشت: از زمان افتتاح پایانه لجستیکی توسعه صادرات در سال ۹۷ تا آبان سال ۹۹ که پایانه به خط آهن سراسری متصل شد، هیچ کلینکر و سیمانی از طریق مرز شلمچه به سمت عراق صادر نشده بود و به محض اتصال پایانه به ریل که با سرمایه سهامداران شرکت‌های سیمانی انجام شد مشتریان عراقی توانایی ارسال کلینکر از این مرز را باور کرده و اولین کامیون عراقی جهت صادرات کلینکر در هفتم بهمن ماه سال ۹۹ از این پایانه خارج شد.
مدیر عامل شرکت توسعه صادرات سیمان گفت: مرز شلمچه از آن تاریخ به بعد به عنوان یکی از خروجی‌های کلینکر برای مشتریان عراقی معرفی شده به طوری که در ماه اردیبهشت حدود ۱۰۰هزارتن کلینکر از این مرز صادرشده که ۷۰ درصد آن سهم پایانه توسعه صادرات اروند و سهامداران آن بوده و مابقی از ترمینال‌های دیگر صادر شده است. 

وی افزود: کشور عراق به عنوان مقصد اول کلینکر ایران دارای مشتریان مشخص به نام کارخانه‌های تولید سیمان است که هر کدام برای واردات کلینکر هر سال از دولت خود سهمیه می‌گیرند و پایانه‌های صادراتی در مرز شلمچه به هیچ عنوان نقشی در بازاریابی کلینکر ایران برای صادرات ندارند. 
حجازیان گفت: در این سهمیه مشخص می‌شود چه مقدار کلینکر در چه زمان از چه مرزی می‌تواند وارد شود و این موضوع کمک شایانی به حذف واسطه‌ها بین کارخانه‌های تولیدکننده در ایران و شرکت‌های مصرف کننده در عراق کرده است به نحوی که هیچ کلینکری به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه به مشتریان عراقی فروخته نمی‌شود و منافع حاصل از صادرات مستقیم به جیب کارخانه‌های تولیدی می‌رود.
وی با بیان اینکه مطابق قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های صادرکننده سیمان و کلینکر سیمان تا خروج کالا از مرزمسئولیت دارند، افزود: از ۲ سال پیش مطابق بخشنامه صادره شرکت‌ها باید از کارت بازرگانی خود برای صادرات کلینکر استفاده کنند و مسئول مستقیم کیفیت و کمیت کالا و جلوگیری از هر گونه تقلب در صادرات با شخص دارنده کارت بازرگانی است.
مدیرعامل شرکت توسعه صادرات سیمان بیان کرد: به همین علت شرکت‌های تولید کننده در انتخاب پایانه صادراتی خود دقیق بوده و تا خروج کالا از مرز عملیات را دنبال  به همین کرده و علت شرکت‌های سیمانی صادرکننده به عراق از مرز شلمچه نسبت به احداث پایانه برای خود اقدام و عوامل آن را خود انتخاب می‌کنند.

وی افزود: پایانه توسعه صادرات سیمان اروند یک شرکت کاملا خصوصی با سهامداران مشخص است و به هیچ عنوان و تحت هیچ الگویی در دسته بندی شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و یا تحت پوشش نمی، رود.

حجازیان گفت: این شرکت دارای ۴۲ شرکت سیمانی بوده که در انتخاب مدیران در مجامع به صورت مستقیم دخالت دارند ضمن اینکه بازوی صادراتی انجمن صادرات بوده و کلیه وظایف صادراتی و توسعه صادراتی انجمن به شرکت بالادست پایانه محول شده است.

به گزارش ایرنا خط حمل و نقل کالاهای فله‌ای (کلینکر) به صورت ریلی در مرز بین المللی شلمچه از ۲۲ آبان ۱۳۹۹ با حضور مسئولان استانی و منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد.

شلمچه بزرگترین بندر خشک تجاری کشور است که سالانه بیش از یک میلیارد دلار کالا و خدمات از آن به عراق صادر می‌شود.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها خرمشهر صادرات غیر نفتی مرز شلمچه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خرمشهر صادرات غیر نفتی مرز شلمچه خرمشهر صادرات غیر نفتی مرز شلمچه توسعه صادرات سیمان عراق صادر مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۵۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح

صنعت نفت و گاز طی سال های گذشته هدف تحریم ها قرار گرفتند و برای فروش آن ها از مبادی رسمی با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم. هدف تحریم کنندگان این بود که از طریق مسدود کردن راه های کسب درآمدهای ارزی کشور به دولت فشار بیاورند که در مذاکرات تسلیم شود. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و راه هایی برای فروش نفت و گاز کشور پیدا کردیم. فروش گاز کشور از طریق خطوط لوله صورت می گیرد و مشتریان ما همسایگان هستند. در همین راستا، وزارت نفت به اعمال دیپلماسی فعال انرژی به منظور ایجاد بستری برای فروش گاز کشور مبادرت کرد.  در چارچوب سیاست های وزارت نفت شاهد اقداماتی همچون بهبود روابط با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور و تلاش برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) هستیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توسط دولت فعلی حاصل شد.  سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور طی سال های گذشته و حل و فصل مشکلات مان با همسایگان در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: منطقی است که باید در تبادلات انرژی خود را در منطقه بهبود ببخشیم و از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موفقیت در حوزه توسعه روابط با همسایگان در حوزه انرژی بسیار کلیدی و مهم است زیرا که ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی به کاهش هزینه های حمل و نقل، بهبود روابط سیاسی و تقویت ارتباطات مرزی منجر می شود و به لحاظ کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به نفع ماست. به همین دلیل، دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط دولت اهمیت دارد. از همین رو دولت توانست هوشمندی خوبی در زمینه از سرگیری سوآپ گاز با ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، احیای روابط مان با ترکمنستان و از سر گیری سوآپ گاز از این کشور مثبت ارزیابی می شود.

دل انگیزان گفت: برنامه ریزی برای افزایش مبادلات انرژی با پاکستان در وزارت نفت کشور اقدام درستی است. از ابتدا در چارچوب اکو ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران این سازمان مکلف بودند در بخش هایی که در حوزه های مشترک قرار دارند، رابطه تهاتری با یکدیگر برقرار کنند.

وی ادامه داد: پاکستان به دلیل برخی مشکلات در صدد است که به تقویت روابط با کشورهای همسایه فارغ از مخالفت آمریکا بپردازد. این فرصت خوبی برای تهران است که به تقویت روابط در حوزه انرژی با اسلام آباد بپردازد. در همین ارتباط، قرار شده است که پاکستان خط لوله صلح را در بخش مربوط به خودش تکمیل کند که اتفاق خوبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: در برقراری روابط با پاکستان باید مراقبت کنیم که تبادلات با پول ایران و یا پول دو طرف صورت بگیرد. همچنین باید به دنبال انعقاد قراردادهای بلندمدت با اسلام آباد باشیم.

دل انگیزان گفت: کلیت دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط وزارت نفت از این منظر که دولت را وارد ارتباطات مسالمت آمیز با کشورهای همسایه می کند، بسیار قابل قبول است.

وی ادامه داد: به اجرا گذاشتن سیاست هایی همچون توسعه زنجیره ارزش محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها مثبت ارزیابی می شود. همچنین در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید دقت کنیم که ظرفیت خود را برای نگه داشت متخصصان در داخل حفظ کنیم و این سیاست بستری برای خروج متخصصان از کشور نشود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود