Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد محمودی کارشناس تاریخ آب، آبیاری و قنات در جلسه تمدن قناتی شهربابک، با بیان اینکه تمدن‌های اولیه بر پایه آب هستند، گفت: سفره‌هایی که قنات‌های ما را تغذیه می‌کردند دستخوش تغییراتی شدند و خیلی از آن‌ها از بین رفته اند و بسیاری از آن‌ها نیز در حال از بین رفتن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دکترای زمین شناسی با اشاره به اینکه کار‌هایی در بالادست سبب شده پایین دست آسیب ببیند، ابراز امیدواری کرد: با تکرار نکردن اشتباهات گذشته، اقدامات بدون مطالعه علمی انجام نشود، زیرا تاریخ و زندگی ما وابسته به آب و قنات است.

محمودی تاکید کرد: برداشت بی رویه باعث شده سفره‌های آب در حال خاموشی باشند و باید برای نجات این سفره کار و مطالعه علمی انجام داد.

او تصریح کرد: متاسفانه وقتی قنات‌ها خشک شدند محدوده قنات را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهند و عده‌ای متقاضی حریم‌های این قنات‌ها هستند.

محمودی به برخی ساخت و ساز‌های غیرکارشناسی که سبب از بین رفتن قنات‌ها می‌شوند، اشاره کرد و بیان داشت: در برخی مواقع در مسیر قنات‌ها فاضلاب‌هایی وارد می‌شود که برای همه این معضلات باید بازنگری و چاره اندیشی شود تا جلوی تخریب بیشترشان گرفته شود.

محمد برشان کارشناس تاریخ آب، آبیاری و قنات نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه سه تمدن قناتی در استان کرمان داریم، افزود: در تلاش هستیم، قنات‌های شهربابک و خاتون آباد را به ثبت ملی برسانیم.

او تصریح کرد: در دیداری که اردیبهشت ماه امسال با استاندار کرمان داشتیم، وی حمایت خود را از تاسیس خانه قنات اعلام کرد.

برشان گفت: تاسیس خانه قنات می‌تواند محلی برای تمام پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان علاقه‌مند به قنات باشد تا همه دست به دست هم داده و از ادامه تخریب این سرمایه بزرگ بشری جلوگیری کنیم و این مهم همکاری و همراهی همه مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قنات تاریخی سفره های زیرزمینی قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

 استان خراسان شمالی، رویشگاه گونه‌های متنوع و منحصر بفرد گیاهان دارویی و خوراکی است که طرفداران بسیاری هم دارد؛ چریش، یکی از این سبزی‌های مطبوع و خوشمزه کوهی است.

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده است.

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته