Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش در خروج از معاهده آسمان باز با ناتو تجدید نظر نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف متذکر شد روسیه بر روی حفظ این معاهده که موضوع آن آزادی پروازهای تجسسی در مناطق پرتنش مرز روسیه و اروپا بود تمرکز داشت «و در تمام مدتی که واشنگتن اعلام کرد از آن خارج می‌شود و تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا آن را به قانون تبدیل کرد، تلاش کرد آن را حفظ کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ایالات متحده به جای آنکه مسئولانه رفتار کند و برای عدم نابود شدن عناصر باقی‌مانده از امنیت اروپا اعلام آمادگی کند، به ما گفت که تصمیم قاطع گرفته و به معاهده آسمان باز برنمی‌گردد. دیگر هیچ دلیلی نمی‌بینیم در باره این مسئله با آمریکا صحبتی داشته باشیم».

ریابکوف در ادامه گفت: «هنگامی که مشاهده کردیم تقریباً دو روز پیش از امضای لغو معاهده آسمان باز توسط رئیس جمهور آمریکا، دومین هواپیمای آمریکایی مربوط به این معاهده از منطقه خارج شد، حتی کسانی که به قصه و افسانه باور داشتند نیز همه چیز را فهمیدند. هیچ بازگشتی وجود ندارد و مشارکت روسیه در معاهده آسمان باز برای همیشه به اتمام رسیده است».

در ادامه از ریابکوف پرسیده شد آیا عدم اعلام خروج از این معاهده به کانادا و مجارستان به امید دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا ظرف روزهای آتی و امیدواری نسبت به احیای این معاهده مرتبط است؟

این دیپلمات روس در پاسخ ضمن توضیح درباره اجرایی شدن قانون خروج از این معاهده ظرف ده روز آینده گفت: «ما تحت هیچ شرایطی تعلل نمی‌کنیم اما به طور دقیق، از قانون‌گذاری در روسیه پیروی می‌کنیم. زمان‌بندی نامه خروج از این معاهده بحثی فنی است اما در آینده نزدیک و در پی تصویب قانون مربوط به آن، مورد اجرا قرار خواهد گرفت».

ریابکوف همچنین متذکر شد، طبق مفاد این معاهده، اعلام خروج از آن نیازمند تشکیل کنفرانسی با حضور کشورهای عضو خواهد بود که در این خصوص نیز تعللی صورت نخواهد گرفت.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه لایحه مصوب پارلمان روسیه برای خروج از این معاهده را امضا کرده و آن را به قانون تبدیل کرد.

دولت «دونالد ترامپ» در تاریخ  ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خبر داد، اما روسیه اعلام کرد که در این پیمان که ۳۴ کشور عضو آن هستند، باقی می‌ماند. با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز قبل گزارش داد که دولت آمریکا، روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن به این معاهده کلیدی میان روسیه و ناتو مطلع کرده است.

 

وزارت خارجه روسیه در واکنشی اعلام کرد: «در نبود هیچ گونه پیشرفتی برای از میان بردن موانع پیش روی پیمان، وزارت خارجه اعلام می‌کند که اقدامات داخلی در راستای خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کرده و پس از تکمیل این اقدامات، به طور رسمی خروج از آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد».

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد. «جو بایدن» در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه آمریکا ناتو مسکو خروج از این معاهده معاهده آسمان باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست

نشست سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) آغاز شد.   به گزارش برنا، کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانور‌های تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.   سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشور‌ها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشور‌ها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.   کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.   وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.   وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم.   کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.   سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم
  • وحشت آمریکا از آسمان یمن + فیلم
  • ویدیو/ شکار دوباره پهپاد MQ۹؛ وحشت آمریکا از آسمان یمن
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ