Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پژوهش جدیدی که در مرکز علوم اعصاب "موسسه دانش هند" (IISc) انجام شده است، نشان می‌دهد که ضعیف شدن سیگنال‌های الکتریکی مغز می‌تواند نشانه ابتدایی بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر باشد.

"مورتی دیناواهی" (Murty Dinavahi)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: از آنجا که ابزار‌های تشخیصی زودهنگام آلزایمر محدود هستند، نیاز به یک آزمایش قابل اعتماد و غیرتهاجمی احساس می‌شود که امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پژوهش‌های پیشین روی موش‌های مبتلا به آلزایمر نشان داده است که امواج ضعیف گاما در مغز ممکن است نشانه ابتدایی بیماری باشد. مورتی و همکارانش براساس یافته‌های این پژوهش، ۲۵۰ بیمار بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها فعالیت امواج گاما را در ۱۲ داوطلب مبتلا به اختلال خفیف شناختی و پنج داوطلب مبتلا به آلزایمر با همتایان سالم آن‌ها مقایسه کردند.

پژوهشگران از نوار مغزی استفاده کردند تا فعالیت الکتریکی را در مغز شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار دهند. الگو‌های روی نمایشگر، القای نوسانات گاما را در بخشی از مغز که اطلاعات بینایی را پردازش می‌کند، نشان دادند. همچنین پژوهشگران، حرکات چشمی شرکت‌کنندگان را هنگام آزمایش‌ها در نظر گرفتند.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی یا آلزایمر، امواج گامای ضعیف‌تری را نسبت به افراد سالم همسال، در مغز خود دارند.

مورتی گفت: ما کاهش قدرت امواج گاما را در مراحل ابتدایی کاهش شناختی مرتبط با سن مشاهده کردیم. شاید تغییر در این سیگنال‌های الکتریکی بتواند یک نشانه هشدار زودهنگام برای بیماری قریب‌الوقوع باشد. تشخیص زودهنگام می‌تواند به تنظیم برنامه‌های مراقبت و آغاز کردن درمان‌ها کمک کند.

"سوپراتیم ری" (Supratim Ray)، از پژوهشگران این پروژه گفت: کار ما یک روش کم‌هزینه و غیرتهاجمی برای تشخیص نشانه‌های ابتدایی آلزایمر است. شاید این روش برای پزشکان و دانشمندانی سودمند باشد که تغییرات ابتدایی مغز را طی بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن بررسی می‌کنند و بتواند آن‌ها را در ارائه روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها یاری دهد.

این پژوهش، در مجله "eLife" به چاپ رسید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آلزایمر نشانه علائم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

به گزارش Livescience و براساس مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آنها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آنها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون‌

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آنها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • «کوری مطلق و مرگ» در انتظار مصرف کنندگان «الکل»
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد