Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@02:50:18 GMT

تحریم و لغو تحریم آمریکا درمورد چند شخص و نهاد ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۷۹۹۴

تحریم و لغو تحریم آمریکا درمورد چند شخص و نهاد ایران

آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شبکه‌ای را که به تأمین مالی نیروی قدس سپاه و حوثی‌های یمن (انصارالله یمن) کمک می‌کردند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این شبکه تحت رهبری «سعید الجمال»، ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش کالاهایی از جمله نفت ایران کسب می‌کند که بخش عمده آن از طریق شبکه‌ای از گروه‌های واسطه‌ای و صرافی‌های چند کشور به دست حوثی‌های یمن می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد دولت این کشور اسامی ۷ شخص، ۴ شرکت و یک کشتی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

دولت آمریکا «سعید احمد محمد» که تبعه یمن است را به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۶ فرد دیگر را به بهانه ارتباط با او به فهرست تحریمی SDN اضافه کرده است. افراد تحریم‌شده اتباع سوریه، یمن، انگلیس،سومالی و هند هستند.

شرکت‌ها و کشتی تحریم‌شده نیز به بهانه ارتباط با افراد تحریم‌شده در فهرست SDN قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها در امارات، ترکیه و یمن مستقر هستند.

این اقدام با استناد به «فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴» انجام شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به موجب همین فرمان سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه مدعی شده از زمان آغاز جنگ در یمن نیروهای انصارالله به کمک‌های نیروی قدس سپاه متکی بوده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این اعلام کرده اسامی ۳ مقام سابق دولت ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

دولت آمریکا علاوه بر این نام دو شرکت را که قبلاً به اتهام اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند نیز از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

خزانه‌داری آمریکا گفته این اقدام در نتیجه تغییر رفتار یا وضعیت نفرات و نهادهای تحریم‌شده صورت گرفته و تعهد واشنگتن را به رفع تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار نشان می‌دهد.

یک مقام آمریکایی گفته خارج کردن نام این فرد از فهرست تحریم‌ها طبق یک روال مرسوم در وزارت خزانه‌داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات وین برای بازگشت به برجام ندارد.

در بیانیه دیگری که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی سه فرد ایران به نام‌های «احمد قلعه‌بانی»، «فرزاد بازرگان» و «محمد معینی» به عنوان اشخاص ایرانی که نامشان از فهرست تحریم‌ها حذف شده دیده می‌شود.

آقای قلعه‌بانی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران بوده است. آقای معینی از مدیران سابق شرکت بازرگانی نفت ایران بوده و آقای بازرگان از مدیران سابق شرکت «هنگ‌کنگ اینترترید» از شعبه‌های شرکت بازرگانی نفت ایران بوده است.

شرکت‌ SEA CHARMING SHIPPING COMPANY مستقر در جزایر مارشال و شرکت AOXING SHIP MANAGEMENT SHANGHAI مستقر در چین دو شرکتی هستند که نامشان از فهرست تحریم‌ها حذف شده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفته خارج کردن نام این فرد از فهرست تحریم‌ها طبق یک روال مرسوم در وزارت خزانه‌داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات جاری در وین برای بازگشت به برجام ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم های آمریکا علیه ایران سپاه پاسداران وزارت خزانه داری آمریکا فهرست تحریم ها قرار فهرست تحریم ها نیروی قدس سپاه نفت ایران تحریم شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم ۸ شخص و ۵ نهاد انگلیسی حامی رژیم صهیونیستی
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند
  • ایران ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی را تحریم کرد
  • تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند