Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه وزش بادهای گرم در تابستان وضعیت خاصی دارد و علاوه بر ایجاد گرد و غبار وضعیت خشکی را در اکثر مناطق ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در هفته گذشته ۷ هزار متر از مراتع هاردنگ شهرستان لنجان دچار حریق شد که پس از یک ساعت و نیم تلاش حریق این بخش مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون  ۹ حریق در باغات، مراتع و پوشش‌های جنگلی استان اصفهان به میزان ۱۹ هکتار اتفاق افتاده است، گفت: از جمله این حریق‌ها می‌توان به ۲ هکتار باغ در منطقه اردستان، ۷.۵ هکتار مراتع در لنجان و سمیرم، ۴  هکتار جنگل در سمیرم و ۲ هکتار در دهسور شهرستان فریدون‌شهر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۵ حریق در استان اتفاق افتاد و ۵۸۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سال گذشته دچار آسیب شد، بیان کرد: ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان اصفهان است و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد، مراتع با تأمین علوفه از منابع آب و خاک حفاظت و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و برای تولید داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه مراتع از نظر علوفه به ۳ طبقه فقیر، متوسط و خوب طبقه‌بندی شده و جمعیت دامی را برای تأمین علوفه تحت پوشش قرار می‌دهند و خسارت ناشی از حریق به این موضوع آسیب جدی وارد می‌کند، عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم در خصوص پیشگیری از حریق که به علت خشکی آب و هوا و عدم بارش‌ها و خشکی علوفه رخ می‌دهد، صادر و اعلام شده از روشن کردن آتش غیرمراقبت شده در مراتع خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در مناطق غربی مانند فریدون‌شهر و سمیرم مناطق جنگلی و مراتع صعب‌العبوری وجود دارد، گفت: با توجه به نیازمندی امکانات در این منطقه مقرر شده ۷۰ تیم که آموزش‌های لازم در این خصوص را فرا گرفتند در صورت وقوع حریق، کنترل و مهار آن را انجام دهند.

کشاورزان نیز ته مانده محصولات خود را آتش نزنند

وی ادامه داد: توصیه می‌شود گردشگران از روشن کردن آتش در مراتع خودداری و همچنین اشیای براق را در مراتع رها نکنند و شهرداری ‌ها نیز مکلف شده‌اند پوشش گیاهی خشک  فضای سبز و درختان را حرص کنند، باغداران باید پوشش گیاهی خشک باغات خود را جمع‌آوری کنند و کشاورزان نیز ته مانده محصولات خود را آتش نزنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۶۰ هزار نفر عشایر در قالب ۱۲ هزار خانوار در استان اصفهان حضور دارند، بیان کرد: عشایر استان که از مناطق قشلاقی بوشهر، فارس، کهگلویه و خوزستان وارد شهرستان‌های سمیرم‌، فریدو‌شهر، چادگان، شهرضا و دهاقان شدند دارای ۲ هزار کیلومتر ایل راه هستند که از یک هزار کیلومتر آن استفاده کردند، عشایر با دارا بودن یک میلیون دام در ۴۰۰ نقطه و ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان استقرار دارند و تولیدکننده محصولات لبنی، سیب، عسل و صنایع دستی هستند.

نیاز اصفهان به یک دستگاه بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از توزیع پنل‌های خورشیدی در میان عشایر خبر داد و گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از سوزاندن پوشش گیاهی و درختچه‌ها انجام شده است، همچنین کپسول گاز نیز در بین عشایر توزیع شده و آموزش‌های لازم در خصوص  اطفای حریق مراتع نیز به عشایر داده شده است.

وی با اشاره به نیازمندی‌های استان اصفهان برای اطفای حریق مراتع عنوان کرد: با توجه به وجود جنگل‌ها و مراتع صعب‌العبور در استان اصفهان نیاز است سازمان جنگل‌ها و مراتع یک دستگاه بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش به استان تحویل دهد که درخواست آن را داده‌ایم، ایجاد ایستگاه ثابت پیشگیری و کنترل حریق در شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم هم ضرورت دارد.

شیشه‌فروش با تأکید بر لزوم حفظ، توسعه، احیا و ارتقای کمی پوشش‌های گیاهی بیان کرد: در این زمینه اقداماتی همچون بذرکاری گونه‌های مرتعی، ذخیره نزولات آسمانی، نهال‌کاری در مراتع، احداث آبشخورهای دائمی، مرمت چشمه‌ها، اعمال قرق و مدیریت چرا انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه خشکسالی استان اصفهان وضعیت پوشش گیاهی را در طبقه‌بندی فقیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی در وضعیت فعلی زود خشک می‌شود و نگرانی‌هایی برای دامداران ایجاد کرده و حریق هم که یک آسیب جدی برای این نوع پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ن20

منبع: فارس

کلیدواژه: منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آتش سوزی در مراتع اصفهان اطفای حریق در مراتع سازمان جنگل ها خشکسالی استان اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان استان اصفهان پوشش گیاهی شیشه فروش جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد

به گزارش همشهری آنلاین، در ویدئوی زیر، آتش گرفتن یک باتری را می‌توانید مشاهده فرمایید. آتشی که می‌تواند یک جنگل سرسبز را به ویرانه‌ای سوخته تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟ کد خبر 849391 برچسب‌ها باتری آتشفشان محیط زیست جنگل محیط زیست جهان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • 4 افسانۀ غیرواقعی دربارۀ گرگ‌ها
  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • خودرو پژو در جیرفت طعمه حریق شد
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • ممنوعیت چرای دام های مازاد در مراتع استان