Web Analytics Made Easy - Statcounter

خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد میزان تاثیر ورود کالا‌های صنعتی به بورس و برداشته شدن قیمت‌های دستوری از روی آن ها، اظهار کرد: اواسط سال ۹۹ بود که وزیر صمت طی جلسه‌ای که برگزار شد بیان کرد که باید بیشتر کالا‌های صنعتی وارد بورس کالا شوند، به گونه‌ای که شاهد بودیم  پس از آن روز درخواست های زیادی برای عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اگر روند ورود کالاها را در بازار مذکور بخواهیم  به نسبت سال‌های گذشته مورد سنجش قرار دهیم با تنوع کالایی در آن مواجه خواهیم بود، یک اتفاقی که می‌توان گفت طی سال گذشته در این بازار کالایی رخ داد و به دنبال آن قیمت گذاری دستوری نمود پیدا کرد مربوط به کالا‌هایی می‌شد که در چرخه فولاد قرار داشتند.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: تا قبل از ورود صنایع فولادی مواد اولیه فولاد مثل کنسانتره، سنگ آهن و غیره  براساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری می‌شد.

او افزود: اما اکنون اتفاقی که رخ داده بعضی از شرکت‌های فولادی آمدند و  محصولات خود را در بورس کالا معامله کردند که همین سبب شد تا به طور مثال دیگر مبنای قیمت گذاری‌ مواد اولیه محصولات فولادی،  شمش فولاد خوزستان نباشد که چنین مسئله ای می تواند سود آوری را برای این شرکت ها بیش از پیش کند.

بیشتر بخوانید

۴فروش سهام عدالت در بورس به شرط خروج بازار سرمایه از حالت نامتعارف

دادمنش گفت: سیمان از سال ۹۴ قرار بود که در بورس کالا پذیرش شود، اما سرانجام شاهد بودیم که این امر توسط شستا در خرداد ۱۴۰۰ رخ داد.

او افزود: پس از عرضه سیمان در بورس کالا شاهد بودیم که بحث قیمت گذاری‌ها در این محصول کمی بهتر شد، اما باید منتظر ماند و دید که چه میزان قرار است عرضه و تقاضا روی این محصول صورت بگیرد.

این کارشناس بورس کالا گفت: در سال گذشته شاهد بودیم که محصولات کنسانتره و گندله پس از عرضه در بورس کالا کمی از قیمت گذاری‌های دستوری فاصله گرفتند.

دادمنش گفت: وقتی قیمت محصولات در جهان نوسان پیدا می‌کنند، کالا‌هایی که در بورس کالا نباشند کمتر تحت تاثیر امر مذکور قرار خواهند گرفت که خب چنین امری  می توان گفت تا حدودی  به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود.

او بیان کرد: ما یک سری کالا‌  را داریم که مشابه هستند، به طور مثال می‌توان به محصول شمش اشاره کرد که چند شرکت به طور مستمر دارند آن را در بازار عرضه می‌کنند، اما به طور قطع مبنای قیمت  خریدار شمشی خواهد بود که در بورس کالا عرضه شود.

این کارشناس بورس کالا گفت: به طور معمول قیمت محصولات رقابتی در بورس کالا تا حدودی پایین‌تر از بازار آزاد است.

دادمنش گفت: درست است که قیمت محصولاتی که در بورس کالا می‌شود تا حدودی کمتر از بازار آزاد است، اما شرکت‌ها باید این مسئله را در نظر داشته باشند که در صورت عرضه محصول خود در بورس کالا با معافیت مالیاتی مواجه خواهد شد.

دادمنش در پایان گفت: تا چند سال گذشته تولیدکنندگان  از عرضه محصول خود در بورس کالا اجتناب می‌کردند به سبب آنکه نمی‌خواستند که صورت‌های مالیشان شفاف شود، اما اکنون به سبب معافیت‌های مالیاتی که سازمان بورس برای شرکت هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می کنند در نظر گرفته شرکت‌های کالایی برای  امر مذکور داوطلب شده اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا کارشناس بورس کالا بورس کالا عرضه محصول شاهد بودیم قیمت گذاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

قیمت لحظه‌ای دلار، یورو و درهم در بازار

 

۱۰ خبر مهم برای طلا، سکه، نفت و بیت کوین 

 

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

سهامداران این فلزات اساسی، مبین و دی بخوانند

 

خبری مهم درباره یک عرضه اولیه

 

افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی

  دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا برگزار می شود

 

قیمت دنا پلاس اتوماتیک چقدر شد؟

 

رکوردشکنی فروش شدوص

 

کدام نمادها حجم مشکوک خوردند؟

 

پرسودترین نمادهای امروز بورس تهران

 

میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی | کدام نماد سود بیشتری به سهامدارانش می‌دهد؟

 

تداوم افت ارزش سهام عدالت      

دیگر خبرها

  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟