Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:38:59 GMT

پیامدهای تغییرات آب و هوایی در حال ظهور است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۸۹۸۷

پیامدهای تغییرات آب و هوایی در حال ظهور است

به گزارش ایرنا، تارنمای یاهو نیوز در گزارشی در این زمینه نوشت: سالها انکارکنندگان تغییرات آب وهوایی درباره پیش بینی تغییرات آب و هوایی بر اساس افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر زمین ابراز ردید کرده اند اما با گذشت هر سال متوسط گرمای زمین همچنان در کنار افزایش سطح دی اکسید کربن بر اساس نمودار تجمع دی اکسید کربن در زمین افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان واقعیت دیگری نیز بروز کرده است: تاثیرات تغییرات آب و هوایی که از مدتها قبل دانشمندان آن را پیش بینی کرده بودند اکنون ظهور یافته و در یافته های تحقیقاتی دیگر تایید می شود.

تحقیق اخیر تنها بخش کوچکی از تحقیقاتی است که نشان می دهد مبارزه با تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش بشر در سالهای آتی خواهد بود.

کاهش سطح اکسیژن در دریاهای گونه های مختلف دریایی را تهدید می کند

تحقیقاتی که دانشمندان و محققان انستیتو پلی تکنیک دانشگاه مینه سوتا به تازگی در مجله نیچر منتشر کرند نشان داد که به دلیل افزایش دما سطح اکسیژن دریاچه های جهان کاهش یافته است.

این نتایج نشان داده سطح اکسیژن در سطح دریاچه های ۵.۵ درصد و در اعماق آبها ۱۸.۶ درصد کاهش یافته است.

نتایج تحقیق منتشر شده  دیگری در بخش تغییرات آب و هوایی مجله نچر که حاصل گرداوری اطلاعات از ۴۳ کشور است حکایت از آن دارد که ۳۷ درصد مرگ و میر ناشی از گرما بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ به دلیل تغییرات آب وهوایی بوده است.

این تحقیق نشان داد تعداد افرادی در آمریکا که سالانه به دلیل گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی جان خود را از دست می دهند تقریبا هزار و ۱۰۰ نفر است.

آتش سوزی ها وخیم تر می شوند

مطالعات بیشماری به این نتیجه رسیده اند که حرارت بالای زمین آتش سوزی جنگل ها در بسیاری از مناطق جهان افزایش داده است.

تحقیقات منتشر شده در ماه سپتامبر نشان داد که خطر اتش سوزی جنگل ها در غرب آمریکا، کانادا، جنوب اروپا، کشورهای اسکاندیناوی و آمازون افزایش یافته که بخشی از آن به دلیل پوشش گیاهی خشک تر در نتیجه افزایش دمای زمین است.

این تحقیق همچنین نشان داد جنگل زدایی به عنوان راهی برای جلوگیری از جنگل سوزی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیشنهاد کرده بود به خود یک راه حل نیست.

پیش نویس تحقیقات دیگری که در اختیار سازمان پارک های آمریکا قرار گرفته نشان می دهد که ۱۰ درصد از جمعیت جنگل های سکویا (درختی سوزنی برگ) شمال کالیفرنیا در نتیجه  آتش سوزی کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ نابود شده اند. تنها یک درخت سرخ چوب (. این درختان بیشتر در جنگل‌های ساحلی شمال کالیفرنیا یافت می‌شوند) می تواند به اندازه ۲۵۰ درخت از گونه های معمولی تر دی اکسید کربن را جذب کند.

تحقیقات انجام شده در ماه ژانویه نیز نشان داده که در سالهای اخیر دود ناشی از جنگل سوزی ها نیمی از آلودگی ناشی از ذرات الاینده را -که تهدیدی علیه سلامت بشر است- در غرب آمریکا تشکیل داده است. همچنین این تحقیق نتیجه گرفت که تغییرات آب و هوایی باعث شده که آتش سوزی جنگل ها با وخامت بیشتری رخ دهد.

یکی از مسائلی که به ویژه نگرانی هایی را برانگیخته است آب شدن یخچال های طبیعی در قطب جنوب است که بنابر هشدار داشنمدان می توانددیگر یخچال ها را نیز بی ثبات کرده و باعث بالا آمدن آب دریاهای دیگر جهان شود.

هر چند افزایش سطح دریاها همچنان بر اساس میلی متر اندازه گیری می شود روند کنونی در مسیر خطرناکی حرکتی می کند. تاکنوان جوامع ساحلی در آمریکا مجبور شده اند تصمیمات دشواری را درباره جابجایی ساکنان یا ساخت سدهای گسترده اتخاذ کنند تا اقیانوس ها را نجات دهند. درصورت ادامه اب شدن یخچال های طبیعی چنین واکنش هایی ناکافی خواهد بود.

بر اساس گزارش سازمان پژوهشی فدرال آمریکا موسوم به اداره ملی اقیانوسی و جو (NOAA) تناوب و هزینه های خسارت رویدادهای مهم آب و هوایی در حال افزایش است.

در مارس گذشته یک شرکت بیمه سوئیسی موسوم به «سوئیس ری» گزارشی درباره هزینه های اقتصادی ناشی از بحران آب و هوایی منتشر کرد. اقتصاد دان ارشد این موسسه گفت:

سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران سلامت ناشی از کووید-۱۹ و بحران اقتصادی حاصل از آن برای همیشه در اذهان باقی خواهد ماند. اما با وجود فشار روانی ناشی از این همه گیری این بحران تاریخ انقضا دارد اما بحران ناشی تغییرات آب و هوایی این طور نیست.

وی افزود: در حقیقت تغییرات آب و هوایی مشهودتر شده است و خطرات ثانویه ای همچون سیل، خشکسالی و آتش گرفتن جنگل ها دارد. این مساله بر ضرورت محافظت بهتر از جوامع در مقابل چنین خسارت ها فاجعه باری در کنار ضرورت کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن تاکید دارد. در صورتی که اقداماتی برای کاهش چنین تاثیراتی بکار بسته نشود هزینه های آن برای جامعه در آینده افزایش خواهد داشت.

برچسب‌ها گازهای گلخانه ای تغییرات آب و هوا دی اکسید کربن کالیفرنیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گازهای گلخانه ای تغییرات آب و هوا دی اکسید کربن گازهای گلخانه ای تغییرات آب و هوا دی اکسید کربن کالیفرنیا تغییرات آب و هوایی دی اکسید کربن آتش سوزی جنگل ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرد.

طبق این فهرست، شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر واردکنندگان قرار دارند.

نکته قابل توجه حضور پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است؛ بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در مجموع بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار ارز به شرکت‌های مونتاژکار ارز تخصیص داده شده است.

این وضعیت تخصیص ارز به مونتاژکاران در حالیست که برای واردات خودرو در مجموع یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده بود که برای پرداخت همین مقدار هم به قدری سنگ اندازی صورت گرفت که در انتهای سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودروی خارجی وارد کشور و از این تعداد ۸ هزار دستگاه به مشتریان تحویل شد.

برای مشاهده فهرست ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6089959 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • تصاویر هوایی ویرانی عظیم در خان‌یونس را نشان می‌دهد
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان